• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 17 شهریور 1400
کد مطلب : 139988
+
-

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران خبر داد

آمادگی ناوگان حمل‌ونقل برای استقبال از مهر

حمل و نقل
آمادگی ناوگان حمل‌ونقل برای استقبال از مهر


اتوبوس‌های خرید جدید به چرخه فعالیت اتوبوسرانی وارد خواهند شد. همچنین حدود 500اتوبوس را تا 15مهر یا اواخر مهر به امکانات حمل‌ونقل شهری اضافه شده و سایر اتوبوس‌ها تا ‌ماه مهر یا به کپسول گاز تجهیز یا نوسازی و بازسازی می‌شوند.
به گزارش همشهری، سیدمناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران دیروز از طریق سامانه ۱۸۸۸ با شهروندان تهرانی صحبت کرد و در جریان شکایت‌های آنها قرار گرفت. سیدمناف هاشمی درباره ارتباط‌های مردمی تأکید کرد: نزدیک به ۲۳۰ پیام و تماس مستقیم شهروندان تهرانی را پاسخ دادیم و نوسازی تاکسی، واگن مترو و اتوبوس از دغدغه شهروندان است. او درباره مخازن گاز اتوبوس‌ها و بازسازی آنها در ادامه گفت: طی توافقات شهرداری با وزارت کشور  با دو کارخانه تامین مخازن گاز اتوبوس‌ها به توافق رسیده و در حال ساخت مخازن هستند تا حدود ۸۰۰دستگاه اتوبوس بخش‌خصوصی که تاریخ مخازن گاز اتوبوس‌هایشان انقضا شده را وارد چرخه فعالیت اتوبوسرانی کنیم. 
او افزود: قرارداد با ایران‌خودرو و شهاب‌خودرو تا سقف ۲۰۰دستگاه اتوبوس نهایی و خریداری خواهد شد. شهرداری موافقت اولیه را تأیید کرد و امروز و فردا قرارداد معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری با ایران‌خودرو امضا و ابلاغ خواهد شد. در همین راستا برای رفع کمبود راننده از شهردار سابق تهران مجوز اخذ شده بود. البته به مجوزهای بیشتری نیاز خواهیم داشت.  از سوی دیگر تا جایی که ممکن است اتوبوس‌ها را به بخش‌خصوصی واگذاری خواهیم کرد.
او درباره استفاده از منابع دولتی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، گفت: سال گذشته برای اورهال کردن اتوبوس‌ها از بودجه دولت اعتبار گرفته بودیم و از آن استفاده می‌کنیم و باید گزارش مصرف این بودجه را به سازمان برنامه‌و‌بودجه ارائه کرده و اعتبار بعدی را دریافت کنیم.۴۰‌درصد درآمد شهرداری از طرح ترافیک را به وام ۹۰میلیون تومانی نوسازی تاکسی‌ها اختصاص خواهیم داد. این بودجه باید به موقع توسط معاونت مالی شهرداری پرداخت شود. 
همچنین دستور اختصاص حدود ۵۰ میلیارد تومان جهت تهیه قطعات در اتوبوسرانی را صادر کردیم. دو برابر این مبلغ نیز برای تهیه قطعات واگن‌های مترو تهیه خواهد شد تا واگن‌های گذشته را تا پایان مهر و آبان فعال کنیم. سیدمناف هاشمی به آمادگی حمل‌ونقل عمومی برای بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: « از یک‌ماه گذشته سعی کردیم از هزینه‌های دیگر زده و ناوگان حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهیم اما این بودجه نمی‌تواند تمام مشکلات را حل کند. امیدواریم حدود ۵۰۰ اتوبوس را تا ۱۵ مهر یا اواخر مهر وارد چرخه کنیم. برخی از این اتوبوس‌ها نیاز به کپسول گاز و نوسازی و بازسازی دارند که تا مهر انجام خواهد شد و اتوبوس‌های خرید جدید نیز به چرخه فعالیت اتوبوسرانی وارد خواهند شد» 
مناف هاشمی ادامه داد: طبق رأی دیوان عدالت اداری اتوبوس‌های دارای معاینه فنی، فرسوده محسوب نمی‌شوند. این موضوع می‌تواند اتوبوسرانی را با مشکل روبه‌رو کند و دیوان عدالت اداری می‌تواند کمک کند تا اتوبوس‌ها را در چرخه فعالیت نگه داریم اما نمی‌توانیم با مشکلات فنی جان مردم را به خطر بیندازیم.

سال89 به بعد اتوبوسی از طرف دولت به اتوبوسرانی کشور ارائه نشده است
محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز در این جلسه گفت:‌«پاندمی کرونا حدود ۶۷درصد کاهش مسافر و ۶۷درصد کاهش درآمد بر اتوبوسرانی تحمیل کرد. منقضی شدن تاریخ اعتبار مخازن گاز اتوبوس یکی از دلایل مهم تراکم مسافر است. حدود ۸۰۰دستگاه اتوبوس‌های گازسوز به‌دلیل انقضای مخازن گازسوز متوقف شده‌اند. خوشبختانه پیگیری‌های مدیران شهرداری از مؤسسه ملی استاندارد، وزارت صمت، کارخانه‌های تولید‌کننده مخزن گاز و کارخانه‌های خودروساز ظرف ۱۵ روز گذشته به نتیجه رسید. خوشبختانه منابع مالی جهت تعویض مخازن گاز اتوبوس‌ها تخصیص یافته است و تا یکی،دو‌ماه آینده مخازن گاز حدود ۲۰۰دستگاه اتوبوس نصب و به چرخه خدمت وارد خواهد شد. 
او تأکید کرد: اتوبوسرانی تهران تا سال۸۹ از دولت سهمیه اتوبوس دریافت کرده است. این سهمیه به شهرداری‌های کشور پرداخت شده است اما از سال۸۹  به بعد اتوبوسی از طرف دولت به اتوبوسرانی‌های سراسر کشور ارائه نشده است. شهرداری‌ها با توجه به منابع مالی محدود، اتوبوس خریداری کرده‌اند. سال گذشته نیز ۲۵۰دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شد و در این هفته ۱۷۵دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه می‌شود. توقع از دولت این است که به اتوبوسرانی‌ها کمک کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید