• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 17 شهریور 1400
کد مطلب : 139943
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0RkO7
+
-

مردم به مرزهای عراق مراجعه نکنند

هر سال زائران بسیاری در روزهای منتهی به اربعین حسینی با پیاده‌روی خود را به کربلا می‌رسانند. بنابر آمارهای موجود بیش از 20میلیون نفر در راهپیمایی اربعین حضور می‌یابند، اما طی 2سال گذشته شیوع بیماری کرونا این گردهمایی میلیونی مسلمانان را دستخوش تغییراتی کرده است. سال گذشته بنابر اعلام آستان حرم حضرت عباس(ع) در عراق، بیش از ۱۴میلیون و ۵۰۰هزار نفر در مراسم پیاده‌روی اربعین در شهر کربلا شرکت کردند و رسانه‌های عراقی گزارش داده‌ بودند که این مراسم با حفظ تدابیر بهداشتی اجرا شده است. این آمار در شرایطی بود که دولت مرکزی عراق برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، مراسم پیاده‌روی اربعین را به زائران داخل کشور خود محدود و ایران هم اعلام کرده بود که در مراسم اربعین حضور نخواهد داشت و مرزهای زمینی و هوایی را مسدود می‌کند. به گزارش گروه ایرانشهر، با وجود اینکه امسال پیش‌بینی‌ می‌شد واکسیناسیون برای مقابله با کرونا اوضاع را بهتر و امکان برگزاری پیاده‌روی اربعین را فراهم کند، اما امسال هم عملا با تفاهم میان 2کشور ایران و عراق و تصمیم ستاد مرکزی اربعین، مرزهای زمینی بسته است.

تردد از مهران، ممنوع
معاون امور عمرانی استاندار ایلام با تأکید بر اینکه تردد زمینی زائران اربعین از مرز مهران ممنوع است و نظارت‌ها در این زمینه تشدید می‌شود به همشهری می‌گوید: مردم به مرزهای زمینی عراق مراجعه نکنند؛ زیرا با توجه به تفاهم صورت گرفته میان ایران و عراق هیچ تردد زمینی نخواهیم داشت. احمد کرمی درباره خبر منتشر شده مبنی بر راه‌اندازی 5موکب دائمی در مرز مهران از سوی استان‌های معین هم توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه پیاده‌روی اربعین یک آیین مستمر است که هر سال برگزار می‌شود، قرار شد زمینی در مرز مهران برای ایجاد موکب دائمی در اختیارشان قرار گیرد تا از اربعین سال آینده مستقر شوند. وی همچنین از فعالیت دائمی موکب‌های ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستضعفان و آستان قدس خبر می‌دهد و می‌افزاید: همه این اقدامات مربوط به سال آینده و بعد از کنترل بیماری کروناست و تأکید می‌کنیم که امسال مرز بسته است و اگر کسی هم برای تردد مراجعه کند، اینجا اجازه خروج نخواهد داشت. تامین آب آشامیدنی پایدار و سالم، توسعه راه‌ها، آبرسانی برای موکب‌ها و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای به‌عنوان مهم‌ترین الزام‌های در مسیر اربعین هم در دستور کار مدیران برای آینده است. به‌گفته کرمی، با توجه به اینکه مردم اخبار را رصد می‌کنند و اطلاع‌رسانی کافی در این‌باره صورت گرفته، تاکنون زائری برای خروج از مرز به مهران مراجعه نکرده است.

تعطیلی 2پایانه مرزی خوزستان
در خوزستان هم شرایط مانند استان ایلام است. ولی‌الله حیاتی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان می‌گوید: از هم‌استانی‌ها و هموطنان عزیز درخواست می‌شود از مراجعه به این دو پایانه مرزی خودداری کنند. هیچ موکبی در مرزها یا مسیر منتهی به مرزها مستقر نشده است و خدماتی ارائه نمی‌شود. مرزها نیز در ایام اربعین حسینی بسته خواهند بود. سیدمحمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز هم با اشاره به وضعیت غیرقابل پیش‌بینی بیماری بر لزوم کنترل مرزهای خوزستان در آستانه اربعین حسینی(ع) تأکید می‌کند و می‌گوید: چند روز پیش در یکی از مسیرهای خوزستان مشاهده کردیم کاروان افراد پیاده در جاده در حال رفتن به سمت مرزها هستند؛ درحالی‌که با توجه به وضعیت کرونا، مرزها بسته است. هرچند این کاروان‌ها پیش از اعلام رسمی تفاهم بین ایران و عراق حرکت کرده بودند، اما با این حال همین افراد هم اجازه خروج از کشور را نداشتند.

همه برنامه‌ریزی‌های اربعین منتفی است
فرماندار قصرشیرین هم با بیان اینکه مرزهای استان کرمانشاه برای راهپیمایی اربعین بسته است به همشهری می‌گوید: مرزهای زمینی بسته است و هیچ ترددی در 2پایانه مرزی خوزستان انجام نمی‌شود. مرادعلی تاتار می‌افزاید: امسال مراسم اربعین نداریم و هر خبری درباره فعالیت مواکب و... مطرح شده بود، مربوط به گذشته است و قرار بود اگر عراق اجازه بدهد، امکان خروج با رعایت پروتکل‌ها فراهم باشد، اما از آنجایی که روز دوشنبه رسما شرایط اعلام شد، همه برنامه‌ریزی‌ها درباره تردد زمینی منتفی است. به‌گفته وی، تاکنون مسافر یا زائری هم به مرز کرمانشاه مراجعه نکرده است.

تردد زائران با 400پرواز
بنابر اعلام ستاد مرکزی اربعین، مجوز حضور ۳۰هزار نفر زائر ایرانی به عراق، آن هم از طریق هوایی از سوی دولت عراق صادر شده و هرگونه تردد زمینی طبق مصوبه ستاد اربعین در این مرز ممنوع است.

این خبر را به اشتراک بگذارید