• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13993
+
-

چرا شادی یک انتخاب است؟

زندگی+
چرا شادی یک انتخاب است؟

بسیاری از انسان‌ها برای یافتن مفهومی دور از ذهن به نام شادی در تقلا هستند. بیشتر روزها احساس شکست، اضطراب، خشم، ‌افسردگی و بیهودگی دارند یا شاید نوسانات سریع روحی را تجربه می‌کنند. این افراد شاید بتوانند روزهای شاد گذشته را به یاد آورند اما این روزها گویی به گذشته‌ای بسیار دور تعلق دارند و شرایط زندگی آنها متفاوت از آن زمان است.

شاید اگر این افراد بدانند که می‌توانند شادی را انتخاب کنند، انتخابی که ساده‌تر از حد تصورشان است، وضعیت زندگی آنها متحول شود. انتخاب شادی در زندگی اصولی ابتدایی دارد که با دنبال کردن آنها می‌توان تحولی بزرگ ایجاد کرد. تنها کافی است چند اصل ساده را در زندگی خصوصی به کار گرفت.

شادی یک تفکر نیست، یک تجربه است. این تفکر که شادی یک انتخاب است، ‌خود نوعی تفکر است که ظاهرا چندان کاربردی هم نیست. چطور می‌توان شاد بودن را انتخاب کرد زمانی که فردی با شما بدرفتاری کرده، زمانی که شرایط خارج از کنترل شماست و زیر ضربه‌های روزگار در حال له شدن هستید؟ بسیاری از افراد این حس مشترک را دارند.
شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل متحد هر سال گزارشی از شادی جهانی منتشر می‌کند؛ گزارشی که در آن شادی کلی در کشورهای مختلف محاسبه می‌شود. در گزارش سال2018 فنلاندی‌ها رتبه اول شادی در جهان را داشتند؛ درحالی‌که آمریکایی‌ها به رتبه18 سقوط کرده‌ بودند با وجود اینکه درآمد آمریکایی‌ها از سال1972 تا زمان تهیه گزارش دوبرابر شده‌بود.

این نشان می‌دهد که داشتن پول بیشتر لزوما به معنی شادتر بودن نیست. تناقض میان درآمد و شادی به تناقض ایسترلین شهرت دارد. بسیاری از افراد درآمد بیشتری نسبت به سال‌های گذشته خود دارند اما هنوز ناراضی هستند و نمی‌توانند دلیل این تناقض را دریابند. توضیح این تناقض می‌تواند به درک بهتر شادی منجر شود. حل این معما دشوار به‌نظر می‌آید زیرا یک تناقض است اما درواقع ساده‌تر از آنی است که تصورش را کنید زیرا شادی یک انتخاب است.

شادی حالتی از بودن است که قابل تصاحب است؛ درست مانند هوایی که به درون ریه می‌کشیم. زمانی که یک دونده هوا را به درون ریه‌هایش می‌کشد باید در ادامه آن را در قالب بازدم بیرون دهد تا چرخه کامل تنفس ایجاد شود. اگر شادی حالتی از بودن است، پس می‌توان شادی را به‌سادگی یک تجربه یا مجموعه‌ای از تجربیات توصیف کرد. شادی عمل کشف لذت در تجربیات روزانه به همراه دیگر انسان‌هاست.

جوامعی که بخشنده هستند و ارزش بخشندگی و ‌عشق بدون قید و شرط را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، شادترین جوامع هستند. به همین دلیل است که گزارش شادی جهانی، ‌بخشندگی و شبکه‌های پشتیبانی اجتماعی را 2فاکتور کلیدی در ایجاد شادی اعلام کرده‌اند. هر ثانیه‌ای که زنده‌ایم و نفس می‌کشیم، باید درباره موضوعی تصمیم بگیریم. در هر لحظه از حیات هوشیارتان می‌توانید حمایت از دیگران را انتخاب کنید، پشتیبانی آنها را بپذیرید و در فعالیت‌هایی مشارکت کنید که برایتان مفید است. همچنین می‌توان شادی را با غیرمنتظره بودن به دست آورد. بسیاری از افرادی که به مواد‌مخدر اعتیاد دارند با برداشتن چند قدم غیرمنتظره خود را به سوی ترک اعتیاد پرتاب می‌کنند. افراد به همان شکل که ناگهان تصمیم می‌گیرند افسردگی خود را درمان کنند، شادی را نیز می‌توانند انتخاب کنند و ورزش کردن از زوایای مختلف، افزایش تأثیر داروها بر مغز، خواب بهتر، ایجاد حس سلامتی و مقابله با اضطراب می‌تواند در این راه به انسان‌ها کمک کند. (ریدرز دایجست)

این خبر را به اشتراک بگذارید