• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13991
+
-

بهترین رنگ برای بخش‌های مختلف خانه

هر‌ساله بسیاری از خانواده‌ها در ماه‌های ابتدایی سال باتوجه به وضعیت آب و هوا به فکر بازسازی یا نقاشی خانه‌های خود می‌افتند؛ اقدامی که معمولا بعد از چند هفته گمانه‌زنی و گفت‌وگو بین اعضای خانواده معمولا در اواخر خردادماه و یا اوایل تیرماه کلید می‌خورد. اگر شما جزو همین خانواده‌ها بوده و حالا به فکر نقاشی خانه خود هستید، راهنمایی کوتاه برای شما تهیه کرده‌ایم و به‌دنبال پاسخ‌دادن به این سؤال هستیم که بهترین رنگ‌ها برای بخش‌های مختلف خانه شما کدام رنگ‌هاست؟ روانشناسان به انتخاب رنگ مناسب برای بخش‌های مختلف خانه تاکید بسیاری دارند و معتقدند که انتخاب رنگ نامناسب برای خانه می‌تواند اثرات مخرب روحی و روانی برای اعضای خانواده داشته باشد.



اتاق خواب: آبی

معمولا دنج‌ترین نقطه هر خانه برای اعضای آن اتاق خواب و استراحت در آن است؛ بخشی از منزل که با انتخاب رنگ مناسب می‌تواند فضای آرامش‌بخش‌تری هم برای افرادی که قرار است از آن استفاده کنند، فراهم سازد. به اعتقاد کارشناسان روانشناسی، آبی یکی از رنگ‌هایی است که به‌عنوان رنگ آرامش‌بخش شناخته می‌شود و از همین‌رو نیز برای رنگ‌آمیزی دیوارهای اتاق خواب مناسب است. رنگ آسمان و دریا می‌تواند به افرادی که در اتاق خواب استراحت می‌کنند، همین آرامش را منتقل کند. تحقیقات روانشناسان نشان می‌دهد که افراد در اتاق‌های آبی‌رنگ بیشتر و راحت‌تر به خواب می‌روند. البته بهتر است از آبی کم‌رنگ استفاده شود. همچنین به اعتقاد کارشناسان، بدترین انتخاب رنگ برای اتاق خواب، بنفش است؛ رنگی که ایجاد اضطراب می‌کند و کیفیت خواب را می‌تواند پایین بیاورد.



آشپزخانه: نارنجی، قرمز کم‌رنگ

بهترین رنگ برای آشپزخانه البته کمی به سلیقه و خواسته شما بستگی دارد زیرا رنگ‌های گرم با اشباع بالا مثل قرمز و نارنجی اشتها را زیاد می‌کند و در مقابل رنگ‌هایی هستند همچون آبی که می‌توانند اشتها را کاهش دهند. البته پیشنهاد ما این است که برای آشپزخانه منزل که ساعت‌های زیادی در آن رفت‌وآمد دارید، از رنگ‌های شاد و پر‌نشاط همچون نارنجی، قرمز کم‌رنگ و... استفاده کنید، مخصوصا اگر در آشپزخانه میزغذاخوری دارید و خانواده دور آن برای ساعتی جمع می‌شوند. رنگ‌های شاد به افزایش اشتهای فرزندان شما  خیلی کمک می‌کنند و روی روحیه خانواده اثرگذار است. همچنین به اعتقاد کارشناسان، بدترین رنگ برای آشپزخانه شما می‌تواند زرد مایل به سبز باشد. اگرچه که زرد یکی از مطلوب‌ترین رنگ‌ها و بسیار پر‌نشاط است ولی وقتی با سبز ترکیب می‌شود، حس یأس را القا می‌کند که برای آشپزخانه و هنگام غذا خوردن اصلا خوب نیست.



سرویس بهداشتی و حمام: صورتی کم‌رنگ

درست است که سفید رنگ پاکی است اما در عین حال می‌تواند حس خشکی و سردی را منتقل کند. اما از طرفی صورتی فضایی لطیف را به همراه خود می‌آورد که در عین پاکیزگی، گرما‌بخش هم خواهد بود. البته بهتر است از رنگ‌های صورتی ملایم و کمرنگ استفاده کنید و نه ترکیب رنگ‌های جیغ. همچنین بدترین رنگ برای حمام و سرویس‌های بهداشتی رنگ‌های تند است، زیرا در فضای کوچک سرویس بهداشتی و حمام حس خفگی و تنگی را تشدید می‌کند و تحمل فضا برای شما سخت می‌شود.



اتاق نشیمن: سفید، کرم، زرد و...

اتاق نشیمن پر‌کار‌بردترین فضای هر خانه است که افراد ساعت‌های بسیاری را در آن می‌گذرانند، تلویزیون تماشا می‌کنند و با اعضای خانواده وقت می‌گذرانند، بنابراین انتخاب رنگ برای این فضا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و حتی می‌تواند روی رفتارهای اعضای خانواده تأثیر بگذارد. به اعتقاد  روانشناسان بهترین انتخاب رنگ برای اتاق نشیمن رنگ‌های آرامش‌بخش و در عین حال پر‌انرژی است؛ رنگ‌هایی که بتواند فضای خانه را زنده کند. همچنین استفاده از رنگ‌های تیره برای اتاق نشیمن به اعتقاد کارشناسان ممنوع است. درست است که رنگ‌های تیره می‌تواند به اتاق نشیمن شور و اشتیاق دهد اما خیلی از این رنگ‌ها احساس غم و ناراحتی را القا می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید