• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 16 شهریور 1400
کد مطلب : 139819
+
-

احتمال پایان کامل کرونا با دوز سوم واکسن

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که به‌تدریج تزریق دوز سوم یا تقویتی واکسن‌های کرونا تبدیل به یک الزام در جهان می‌شود تا بحران کنونی به پایان برسد

دانش
احتمال پایان کامل کرونا با دوز سوم واکسن

زهرا خلجی- خبر‌نگار

واکسیناسیون عمومی با دوز سوم به‌عنوان تقویت‌کننده واکسیناسیون کووید-19 احتمالا در دنیا به یک روش برای تکمیل ایمنی در برابر کرونا تبدیل می‌شود. تصمیم برای تزریق این دوز اضافی در آمریکا پس از کاهش آنتی‌بادی و ایمنی حاصل از آن در بدن افرادی که چند‌ماه پیش 2 دوز واکسن مدرنا یا فایزر را دریافت کرده بودند، گرفته شد. دکتر آنتونی فائوچی، مشاور کاخ‌سفید در مقابله با کرونا می‌گوید به‌احتمال زیاد برای محافظت کامل در برابر این بیماری، علاوه بر دو دوز تزریقی به دوز سوم هم نیاز است. وی به 2 مطالعه انجام‌شده اشاره کرد که کاهش ابتلا در افرادی که سومین تزریق واکسن را انجام داده‌اند، نشان می‌دهد. در ابتدا بحث بر سر تزریق دوز سوم به افراد مسن و دچار ضعف سیستم ایمنی بود اما با گذشت زمان و کم‌شدن آنتی‌بادی دوزهای قبلی، متخصصان به فکر دوز تقویتی افتادند. فائوچی معتقد است آنتی‌بادی‌های حاصل از دوز سوم در بدن دوام خواهد داشت و از این‌رو احتمالا تزریق دوز سوم تبدیل به یک الزام در سراسر جهان خواهد شد. او می‌گوید: البته در نهایت، تصمیم برای تزریق دوز سوم به همه افراد بر عهده سازمان غذا و داروست. هم‌اکنون تنها افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند و افراد مسن مجاز به دریافت دوز سوم هستند.

برای دوز سوم عجله نکنید
در کانادا نیز مردم مشتاق دریافت دوز سوم واکسن کووید شده‌اند تا در موج چهارم بیماری که با سویه غالب دلتا همراه شده، بیشتر از خود محافظت کنند، اما نبود شواهد به نفع تزریق تقویت‌کننده برای عموم مردم و نیاز مبرم به واکسن در سراسر جهان، فعلا منجر به توقف این طرح شده است. سازمان بهداشت جهانی اخیرا خواستار توقف تعلیق تقویت‌کننده‌ها حداقل تا پایان‌ماه سپتامبر شده است، اما کشورهای ثروتمند هم‌اکنون بدون توجه به این درخواست، برنامه‌های خود را برای دوزهای اضافی پیش می‌برند. رژیم صهیونیستی با وجود تبلیغات در مورد پایان کرونا در مرزهایش، مجبور شده سومین دوز واکسن را برای همه افراد 30سال به بالا در دسترس قرار دهد، درحالی‌که ایالات متحده هم قصد دارد برای مهار کرونا به افرادی که 8‌ماه از دوز دوم واکسن‌شان گذشته از 20سپتامبر، تقویت‌کننده ارائه دهد. سایر کشورهای ثروتمند که تعداد مکفی واکسن دارند نیز رویکرد کمی متفاوت‌تری را در پیش گرفته‌اند. به‌عنوان مثال، فرانسه، آلمان و انگلیس دوزهای سوم را فقط برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر اعلام کردند. اما آژانس بهداشتی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپایی می‌گوید نیازی به عجله نیست چرا‌که 2 دوز از همه واکسن‌های مجاز فعلی در برابر بستری‌شدن، بیماری‌‌های شدید و مرگ، از مردم محافظت می‌کند. محققان کانادایی در شبکه بهداشت دانشگاه تورنتو اخیرا نامه‌ای را در مجله پزشکی New England منتشر کردند که شواهدی از ایمنی‌زایی قابل‌توجهی در بیماران پیوند اعضا را پس از دوز سوم نشان داد. با این حال، مطالعات دیگر نشان می‌دهد که همچنان دوز دوم تا میزان قابل‌توجهی روی افراد تأثیر دارد.
از سوی دیگر، 2 شرکت فایزر و مدرنا در حال کار روی واکسن‌های mRNA به‌روز‌شده هستند که به‌طور خاص روی گونه‌های جدید ویروس مانند دلتا و لاندا اثر می‌گذارد، اما سومین دوز که هم‌اکنون در کشورهای ثروتمند ارائه می‌شود، اساسا دوز اضافی از فرمول اصلی واکسن است. اگرچه ساخت و تولید این واکسن زمان‌بر است، اما کارشناسان می‌گویند بهتر است عموم مردم برای دوز سوم عجله نکنند و منتظر بمانند تا توسعه یک تقویت‌کننده مختص اثربخشی روی گونه‌های جدید ویروس ارائه شود. با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای در حال توسعه در دنیا همچنان با نبود و کمبود واکسن‌های تأیید‌شده سازمان بهداشت جهانی دست و پنجه نرم می‌کنند، تزریق دوز سوم در کشورهای ثروتمند یک بی‌عدالتی بزرگ است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید