• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 16 شهریور 1400
کد مطلب : 139813
+
-

احیای معماری محلی چهارباغ مشهد

شهری
احیای معماری محلی چهارباغ مشهد

 مرجان فرهمند- خبرنگار

 مجموعه «چهارباغ شیرین» یکی از پروژه‌های مشهد است که به بازسازی و احیای هویت فراموش شده این کلانشهر خواهد پرداخت.
مدیر پروژه چهارباغ شیرین مشهد می‌گوید: چهارباغ شیرین مشهد، نخستین محله باغ مسکونی خودپایا در ایران است که تمام ملاحظات زیست‌محیطی در آن اعمال شده و به سبک معماری محله چهارباغ مشهد قدیم طراحی و ایجاد می‌شود.
سیدمرتضی شهابی با بیان اینکه پروژه چهارباغ شیرین مشهد در اراضی 712هکتاری کارخانه قند شیرین خراسان در شرق مشهد انجام خواهد شد، می‌افزاید: شرق مشهد از نظر آب، خاک و همچنین کیفیت هوا شرایط مناسبی ‌ دارد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم با احیای یکی از محلات قدیمی به سبک معماری مشهد قدیم، بتوانیم از ظرفیت‌های شرق مشهد برای توسعه شهری
استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه قرار است در 5/7هکتار از اراضی این پروژه اقامتی1850واحد در متراژهای 50تا110متری ساخته شود، می‌گوید: برای ساخت این پروژه علاوه بر سرمایه‌گذاری، حدود 93هکتار اراضی را به شهرداری مشهد واگذار کردیم که 19هکتار آن برای ساخت بیمارستان 660تختخوابی به دانشکده علوم پزشکی داده شده است. البته 12هکتار این مجموعه برای فضای تجهیزات شهری پیش‌بینی و در نهایت 45هکتار برای فضای سبز تعریف شده است. به‌گفته شهابی، آماده‌سازی زیرساخت‌های این پروژه حدود 10ماه طول خواهد کشید و منابع ساخت از فروش قطعات زمین انجام می‌شود. مدیر پروژه چهارباغ شیرین مشهد با اشاره به دسترسی‌های این پروژه می‌افزاید: این مجموعه در مکانی قرار دارد که در کمترین زمان ممکن امکان دسترسی به حرم مطهر رضوی و بزرگراه‌های مختلف را دارد. چهارباغ‌سازی‌ یکی از سبک‌های باغ‌سازی است و پروژه چهارباغ شیرین به‌صورت مفهومی قرار است باغ ایرانی باشد. مدیر طراحی و آتلیه معماری این پروژه می‌گوید: ما با مطالعات وسیعی که در ارتباط با چهارباغ‌های استان داشتیم به دوران تاریخی عهد تیموریان رسیدیم. این پروژه با طراحی معماری ایرانی و مسیر آب انجام می‌شود. در انتهای مسیر، پیاده‌رو کوشک هشت بهشت است که این اثر تاریخی در دوران نادرشاه افشار ایجاد شده بود. طبق تعریفی که برای کاربری هشت بهشت شده، این قسمت مجموعه‌ای از رستوران‌ها و سالن‌های چندمنظوره با همان سبک معماری ایرانی است.
به‌گفته سمانه نژادعلی، از دیگر امکانات این پروژه، مجموعه ورزشی چوگان در شمال این مجموعه است که شامل 5هزار هکتار زمین سوارکاری، زمین‌های ورزشی و حمام ایرانی خواهد بود. در قسمت جنوبی این طرح هم مجموعه خدماتی با طراحی عمارت کلاه فرنگی انجام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید