• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 15 شهریور 1400
کد مطلب : 139761
+
-

زنگ خطر بازگشت داعش به عراق

جهان‌نما
زنگ خطر بازگشت داعش به عراق

حمله شبانه داعش به یک پست ایست‌وبازرسی در نزدیکی کرکوک که به کشته‌شدن 13مأمور پلیس منجر شد، زنگ خطر بازگشت داعش به عراق را به صدا در‌آورده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان این حمله که در 65کیلومتری جنوب غرب کرکوک رخ داد، دست‌کم 3نفر هم مجروح شده‌اند. گفته می‌شود درگیری میان دو‌طرف که در نخستین ساعات بامداد دیروز آغاز شد، چندین ساعت ادامه داشته است. دولت عراق در سال‌2017 اعلام کرده بود که هسته‌های داعش را در سراسر خاک این کشور در هم کوبیده و آن را شکست داده است. این یکی از مرگبارترین حملات گروه تروریستی داعش طی امسال در عراق به شمار می‌رود و احتمال سازماندهی دوباره نیروهای این گروه را تقویت کرده است.
در ماه‌های گذشته گروه‌های کوچکی از نیروهای داعش به نظامیان و مأموران پلیس عراق، به‌خصوص در شمال این کشور حمله کرده‌اند اما شدت این حمله‌ها و شمار تلفات نظامیان در آن مانند عملیات بامداد یکشنبه نبوده است. 2‌ماه قبل نیز در یک بمبگذاری که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، حدود ۳۰‌نفر در شهرک شیعه‌نشین صدر در نزدیکی بغداد جان خود را از دست دادند. قربانیان اغلب شهروندان غیرنظامی بودند.
افزایش تحرکات داعش در عراق همزمان با کاهش نیروهای خارجی در این کشور اتفاق می‌افتد. هم‌اکنون، ائتلاف ضد‌تروریستی در عراق از 3هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی و پشتیبانی تشکیل‌شده که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر آنها آمریکایی هستند. این نیروها اکنون درگیر عملیات نظامی نبوده و بیشتر در پایگاه‌های خود مستقر هستند. بنابراین مسئولیت مبارزه با داعش مستقیما بر عهده نیروهای نظامی عراق قرار دارد.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه‌ که یکشنبه گذشته به عراق سفر کرده بود، در بازدید از اقلیم کردستان نسبت به ظهور مجدد نیروهای داعش در عراق و سوریه ابراز نگرانی کرده است. مکرون در عین حال تأکید کرده که نظامیان فرانسوی عضو نیروهای ائتلاف بدون توجه به اینکه آمریکا برای چگونگی حضور در عراق چه تصمیمی بگیرد، در این کشور باقی می‌مانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید