• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 15 شهریور 1400
کد مطلب : 139725
+
-

اخبار کوتاه/ خطر انقراض در کمین 28درصد از گونه‌های گیاهی و جانوری جهان

۲۸درصد از ۱۳۸هزار گونه ارزیابی‌شده در جهان با خطر انقراض روبه‌رو هستند. به گزارش ایسنا، اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) همزمان با برگزاری کنگره بین‌المللی خود در شهر مارسی فرانسه، اعلام کرد که این گونه‌ها با خطر ناپدیدشدن همیشگی در طبیعت مواجه هستند زیرا تأثیر مخرب فعالیت‌های انسان بر طبیعت، عمیق‌تر می‌شود. در کنگره اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت که در شهر مارسی فرانسه در حال برگزاری است، اعلام شد که تخریب زیستگاه، بهره‌برداری بیش از حد و تجارت غیرقانونی طی چند دهه، جمعیت جهانی حیات‌وحش را تحت‌تأثیر قرار داده و تغییرات آب‌وهوایی نیز به‌عنوان یک تهدید مستقیم شدت گرفته است. در جدیدترین به‌روزرسانی فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، «اژدهای کومودو» در خطر انقراض قرار گرفته است که دلیل آن افزایش آب سطح دریا و افزایش دما در زیستگاه این جانور در اندونزی است. دو گونه گیاهی «آبنوس» و درخت «رُزوود» نیز به‌دلیل قطع درختان در معرض تهدید قرار دارند. اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت همچنین نسبت به در خطر قرارداشتن دو گونه «کوسه» و «پرتو ماهی‌ها» هشدار داد. براساس گزارش این اتحادیه، هم‌اکنون ۳۷درصد از کوسه‌ها و پرتوماهی‌ها با خطر انقراض روبه‌رو هستند و این رقم در دوزیستان، پستانداران و پرندگان به‌ترتیب ۳۳، ۲۶ و ۱۲درصد است.

  ۵۰۰ محیط‌بان در ۲ سال گذشته جذب شدند
فرمانده یگان حفاظت از محیط‌زیست، از جذب ۵۰۰محیط‌بان طی ۲سال گذشته خبر داد و گفت: ۲هزار و ۵۰۰محیط‌بان نیز طی ۱۰سال، جذب بدنه محیط‌بانی خواهند شد. جمشید محبت‌خانی به مهر گفت: ۲۵۰محیط‌بان دیگر امسال جذب می‌شوند. وی افزود: آزمون جذب محیط‌بانان برای سال۱۴۰۰ در زمستان برگزار می‌شود. به‌گفته او، استقبال عمومی از جذب نیروی محیط‌بانی بسیار خوب بوده و‌ سال گذشته در استان لرستان تا شش‌برابر سهمیه درخواست جذب وجود داشته‌ است.

  شکارچیان متخلف مجوز شکار نمی‌گیرند
فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گیلان با اشاره به آغاز فصل مهاجرت پرندگان به تالاب‌های این استان اعلام کرد: شکار پرندگان مهاجر و زمستان‌گذران و دیگر گونه‌ها همچنان ممنوع است و درصورت بروز تخلف، امسال مجوز شکار برای متخلفان صادر نمی‌شود. ساسان اکبری‌پور به ایرنا گفت: متأسفانه، محیط‌بانان در بازدیدهای میدانی با شکار خوتکای پرسفید از پیشقراولان پرندگان مهاجر در تالاب انزلی مواجه شده‌اند و چندین قبضه سلاح نیز از متخلفان کشف ‌و ضبط شده است. وی افزود: سال گذشته به‌دلیل وضعیت شیوع کرونا مجوز شکار در گیلان صادر نشد و امسال نیز منتظر تصمیم ستاد مبارزه با کرونا هستیم که حتی درصورت اجازه صدور مجوز شکار، متخلفان شکار از این مجوز بی‌بهره می‌مانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید