• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 15 شهریور 1400
کد مطلب : 139683
+
-

راه‌اندازی پایانه اتوبوسرانی در محدوده ایستگاه مترو ورزشگاه آزادی در هاله‌ای ازابهام

اختلاف نظر برسر یک طرح

اختلاف نظر برسر یک طرح

مهدی اسماعیل پور

 سرانجام، پل عابرپیاده شهرک «فرهنگیان» به مترو «ورزشگاه آزادی» که در آن‌‌ سوی بزرگراه «شهید فهمیده» (تهران –کرج) در منطقه ۲۲ قرار دارد نصب و افتتاح شد. به این‌ترتیب اهالی منطقه می‌توانند با رفتن به بخش شمالی شهرک فرهنگیان و گذر از این پل عابرپیاده خود را به ایستگاه مترو برسانند. این اقدام اهمیت به‌سزایی دارد چون شنیده‌ها حاکی از آن است که دست‌کم تا یک دهه آینده قرار نیست پای مترو به این منطقه باز و ایستگاهی در آن افتتاح شود. آن هم در شرایطی که اهالی «تهرانسر» سال‌‌ها است که خواستار دسترسی به قطار شهری در محله خود هستند. خط ۵ مترو که ایستگاه ورزشگاه آزادی در آن قرار دارد، تنها ۲ ایستگاه با ایستگاه مترو «صادقیه»، یعنی خط ۲ مترو که تا شرق تهران و محله «تهرانپارس» می‌رود، فاصله دارد. هم‌‌چنین مسافران یک ایستگاه با «ارم سبز» و خط ۴ مترو فاصله دارند. اکنون سؤال اینجا است که با توجه به نزدیکی این ایستگاه به محدوده تهرانسر و دیگر محله‌های ناحیه دو از جمله شهرک «استقلال»، این دسترسی ایجاد شده به مترو می‌تواند پاسخگوی نیاز مردم منطقه به مترو باشد؟ این موضوع را در گفت‌وگو با معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه و دبیران شورایاری بررسی کرده‌ایم.   

 زمین برای ایجاد پایانه نداریم
چند سالی است که شهرداران منطقه به دنبال گرفتن زمینی از هیأت‌مدیره شهرک فرهنگیان برای ایجاد یک پایانه اتوبوسرانی و تاکسیرانی در این محدوده هستند تا مسافران را از محله‌های اطراف از جمله تهرانسر به مترو ورزشگاه آزادی جابه‌جا کنند. «محمدرضا سالمی»، درباره نصب این پل و موضوع راه‌اندازی پایانه اتوبوسرانی برای مترو ورزشگاه آزادی به همشهری محله می‌گوید: «با تلاش همکاران، پل اتصال شهرک فرهنگیان و آزادی به مترو ورزشگاه آزادی راه‌اندازی، روشنایی آن تأمین و رنگ‌آمیزی پل انجام شد. برای راه‌اندازی خطوط اتوبوسرانی از مترو ورزشگاه آزادی به شهرک فرهنگیان ابتدا باید زمین مورد نیاز آن در اختیارمان قرار گیرد تا بتوانیم پایانه‌ای در آنجا ایجاد کنیم. اما متأسفانه هیأت‌مدیره شهرک فرهنگیان با این موضوع موافقت نمی‌کند. تا وقتی که فضای لازم برای ایجاد پایانه تأمین نشود، نمی‌توانیم حمل‌ونقل عمومی را در این محدوده ایجاد و راه‌اندازی کنیم. البته در آن سوی مسیر، زیرگذری برای ایجاد پایانه وجود دارد که در محدوده منطقه ۲۲ است اما با توجه به کوتاهی سقف و هم‌‌چنین باریک بودن مسیر، امکان راه‌اندازی پایانه اتوبوسرانی در آن محدوده وجود ندارد»

استفاده از تاکسی هم امکان‌پذیر نیست
سالمی در زمینه ایجاد خط تاکسیرانی برای جابه‌جایی مسافر تأکید می‌کند که انجام چنین‌کاری نیز امکان‌پذیر نیست و نمی‌توانند مابین تهرانسر و محله‌های دیگر با ایستگاه مترو ورزشگاه آزادی از این طریق دسترسی ایجاد کرد. سالمی می‌گوید: «برای جابه‌جا شدن مسافران مترو به وسیله تاکسی‌ها، یا باید یک خط برای آن تعریف شود یا اینکه رفت‌وآمد تاکسی‌ها به‌صورت گردشی باشد. اگر بخواهیم برای این مسیر خط تاکسی تعریف کنیم، باید مبدأ و مقصد داشته باشد و با توجه به نبود زمین و فضایی کافی، این کار امکان‌پذیر نیست. هم‌‌چنین این مسیر باید مسافر کافی داشته باشد تا رفت‌وآمد تاکسی‌ها توجیه اقتصادی داشته باشند، اما تاکنون که مسافر چندانی برای این مسیر دیده نشده است. با توجه به اینکه مبدأ این خط مترو ایستگاه صادقیه است، مسافران این مسیر اغلب ترجیح می‌دهند از اتوبوسی که به مقصد صادقیه وجود دارد، استفاده کنند و مستقیم به مقصد مورد نظرشان بروند. این ایستگاه بیشتر برای ساکنان شهرک فرهنگیان و آزادی مناسب است و نمی‌توان از طریق آن نیاز همه منطقه به مترو را تأمین کرد. چون مسافر ترجیح می‌دهد مسافت کوتاه باشد تا اینکه مسیری طولانی را دور بزند و به مقصد برسد.

 مردم ایستگاه بیمه و آزادی را ترجیح می‌دهند
این‌گونه به نظر می‌رسد که اهالی منطقه ۲۱ و به‌ویژه تهرانسر تمایل چندانی به استفاده از این ایستگاه ندارند. «داود حاج اسفندیاری»، دبیر شورایاری باشگاه «نفت»، بر این باور است که حتی در صورت راه‌اندازی پایانه اتوبوسرانی و تاکسیرانی در شهرک فرهنگیان، اهالی تهرانسر از مترو ورزشگاه آزادی استفاده نمی‌کنند و دسترسی به این ایستگاه، نیاز و خواسته مردم منطقه به مترو را برطرف نمی‌کند. حاج اسفندیاری می‌گوید: «مترو ورزشگاه آزادی با آنکه چندان از تهرانسر دور نیست، اما مسیر سر راستی ندارد. با اینکه مسیر ایستگاه بیمه یا میدان آزادی نسبت به ایستگاه ورزشگاه آزادی دورتر است، اما با توجه به اینکه سرراست‌‌تر و در دسترس‌تر است، مردم این ایستگاه را ترجیح می‌دهند. در نهایت گمان نمی‌کنم غیر از اهالی شهرک فرهنگیان و آزادی و شهرک‌های اطراف، مردم دیگر محله‌ها بخواهند از ایستگاه ورزشگاه آزادی استفاده کنند.»


یک تجربه شکست خورده!

«مسعود رضایی»، دبیر محله تهرانسر غربی هم تبدیل ایستگاه ورزشگاه آزادی به ایستگاه اصلی مترو در منطقه را ایده خوبی نمی‌داند: «موارد مشابهی در منطقه داشتیم. برای مثال، تاکسی‌‌ها و اتوبوس‌هایی مردم محله‌های مختلف را به ایستگاه‌هایی مانند «ایران‌خودرو» یا «ورد آورد» منتقل می‌کردند، اما این خط‌ها به دلیل استقبال اندک مردم یا تعطیل شدند یا در آستانه تعطیل شدن قرار دارند. گمان نمی‌کنم ایستگاه ورزشگاه آزادی تفاوت چندانی با ایستگاه‌های پیشین که خارج از منطقه و در منطقه ۲۲ قرار دارند، داشته باشد. جمعیت اصلی منطقه در محدوده تهرانسر سکونت دارند و با توجه به تجربه‌های گذشته گمان نمی‌کنم که به سبب دسترسی پیچیده و معطلی زیاد آنها تمایلی به استفاده از ایستگاه ورزشگاه آزادی داشته باشند.»


دردسر و معطلی زیادی دارد

«یوسف غیاثوند»، معتمد و فعال اجتماعی محله شهرک «استقلال»، که در ناحیه ۲ منطقه ۲۱ قرار دارد، تأکید می‌کند: «برای اهالی منطقه استفاده از ایستگاه مترو بیمه یا میدان آزادی آسان‌تر و در دسترس‌تر از ایستگاه مترویی است که برای رسیدن به آن باید تا انتهای شهرک فرهنگیان بروند. در نتیجه اغلب مردم ترجیح می‌دهند که با اتوبوس یا تاکسی مستقیم به ایستگاه بیمه یا میدان آزادی بروند و همانجا سوار مترو شوند. اگر از ایستگاه ورزشگاه مسیر مستقیمی تا ایستگاه میدان آزادی ایجاد شود، باز شرایط بهتر خواهد شد و گمان می‌کنم استقبال خوبی نیز از آن بشود. اما با شرایط کنونی بعید می‌دانم اهالی شهرک استقلال، تهرانسر، دریا، دانشگاه و دیگر محله‌های منطقه دردسر رفتن تا شهرک فرهنگیان را به جان بخرند که در آنجا مترو سوار شوند. آنهم در شرایطی که مسیر مترو بیمه و آزادی که در حاشیه بزرگراه شهید لشکری قراردارد، کاملاً سرراست‌تر است.»


 تراموا با مترو به ۲۱ می‌آید

«محمدرضا سالمی»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۲۱، درباره برنامه انتقال مترو به این محدوده از شهر تهران پیشنهاد خوبی دارد و می‌گوید: «به شورای‌شهر پیشنهاد داده‌ایم که اگر خطوط ۱۰ و ۱۱ مترو را در منطقه راه‌اندازی کنند، بین این ۲ خط، خط تراموا (قطار برقی) ایجاد می‌کنیم تا مسافران را بین ۲ مسیر جابه‌جا کنند. به این‌ترتیب همه مشکلات برطرف خواهد شد. البته اگر ایجاد خط ۱۱ به قوت خود باقی بماند، ۳ ایستگاه در محدوده تهرانسر خواهد داشت و خط ۱۰مترو نیز از وردآورد عبور می‌کند. هم‌‌چنین پیشنهاد داده‌ایم که این خط مترو اصلاح شود و به سمت بزرگراه «فتح» برود. اگر این کار به نتیجه برسد، بین خط ۱۰ و ۱۱ مترو، در مسیر ۱۴ کیلومتری، «تراموا» مسافران را جابه‌جا می‌کند.»

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید