• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13957
+
-

زیر آسمان شهر

با افزایش حقوق‌تان خوش باشید!

با افزایش حقوق‌تان خوش باشید!

کامران محمدی|رمان‌نویس و روزنامه‌نگار:

درست در آخرین روز سال96 خبر میزان افزایش حقوق کارگران منتشر شد. شورای‌عالی کار با افزایش ۱۹.۸درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال۹۷ و همچنین افزایش ۱۲درصدی سایر سطوح، به علاوه ۲۴۱۸۸ریالی روزانه مزد به‌طور کلی توافق کردند و این میزان افزایش در جلسه شورای‌عالی کار با حضور شرکای اجتماعی تصویب شد.

با این عدد و رقم‌ها نهایتا دستمزد کارگران با ۱۸۹هزار تومان افزایش، به یک میلیون و ۱۱۵هزار تومان رسید! البته خیلی از کارگرها به‌خصوص آنها که در جاهای دولتی کار می‌کنند، خیلی بیشتر از اینها می‌گیرند. اضافه‌کار، کارانه، بن خواربار، ایاب و ذهاب و حق مسکن و تأهل - برای آنهایی که در این اوضاع شجاعت ازدواج را داشته‌اند - سرجمع دریافتی‌شان را به 2 یا حتی 3برابر این رقم می‌رساند اما هنوز هم خیلی‌ها هستند که همان حقوق حداقلی یک‌میلیون و 115هزار تومان را می‌گیرند و با همین رقم، زندگی می‌کنند؛ اینها همان‌هایی‌اند که بعدازظهرها با ماشین قسطی‌شان مسافرکشی می‌کنند و شب‌ها، پای سفره نصفه‌نیمه‌شان بیهوش می‌شوند. البته همین‌ها هم نسبت به آنهایی که فقط مسافرکشی می‌کنند و به هر دری می‌زنند کاری برای‌شان وجود ندارد، شرایط بهتری دارند.

همان روزها که شورای‌عالی کار سرگرم بررسی افزایش حقوق کارگران بود، سوار پراید یکی از همین‌ها شدم. اول صبح بود و مسافر دیگری نداشت. کمی که گذشت، بی‌مقدمه پرسید: شما تو چه کاری هستید؟

احتمالا گول ظاهرم را خورده بود.

گفتم: کتاب، روزنامه، نشر و این چیزها.

بدون حاشیه رفتن و تلاش برای صمیمی شدن، گفت: آبدارچی، راننده، آشپز، کارگر و هر چی نمی‌خواین؟ تو اداره‌تون منظورمه.
لبخند زدم و یاد مکالمه تلفنی چند روز قبل‌ترش افتادم. این یکی راننده‌ای بود در آستانه پیری و معلوم بود حرفه‌ای این کار و تکلیفش را با خودش روشن کرده است. ظاهرا آدم آن طرف خط، پول غیرمعقولی پرداخته بود. راننده گفت: چقدر؟
کمی گوش کرد و با لحنی که بیشتر حسرت‌آلود بود تا عصبانی، گفت: 50 هزار تومن برای نیم ساعت؟ من از صبح تا شب تو خیابون این‌قدر درنمیارم.

خیلی کلیشه‌ای است اگر همین حالا بحث حقوق‌های نجومی را هم باز کنیم. زندگی همین است. آدم‌ها با هم فرق می‌کنند. بعضی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند، بعضی‌ها تخصص ویژه، بعضی‌ها پارتی ویژه، بعضی‌ها هم شاید فقط شانس ویژه. ولی بعضی از همین کارگرها هم هستند که با 2بچه، یک میلیون و 530هزار تومان می‌گیرند. وزیر کار، همان روزها، یعنی در آخرین روزهای سال گذشته با افتخار اعلام کرد که دریافتی کارگرانی که 2فرزند دارند، نسبت به سال گذشته حدود ۲۲۰هزار تومان افزایش داشته است و حداقل دریافتی ماهانه‌شان در سال۹۷ بیش از یک‌میلیون و ۵۳۰هزار تومان خواهد بود! فقط 9روز بعد از انتشار این خبر، یعنی نهم فروردین، بانک مرکزی هم در تعطیلات عید، وظیفه اطلاع‌رسانی‌اش را انجام داد و اعلام کرد که مسکن 26درصد گران شد و همه می‌دانیم که قیمت‌های واقعی، همیشه بیشتر از آن چیزی است که مسئولان اعلام می‌کنند...

بگذریم، سه‌شنبه، روز جهانی کارگر است؛ روزی که همه می‌خواهند دست کارگرها را ببوسند. این روز را با افزایش حقوق‌تان خوش باشید!

این خبر را به اشتراک بگذارید