• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139550
+
-

حادثه در جاده کامیاران جان 16نفر را گرفت و 12مصدوم بر جا گذاشت

واژگونی مینی‌بوس در دره مرگ

پیگیری
واژگونی مینی‌بوس در دره مرگ


واژگونی مینی‌بوسی حامل دست‌کم 28سرنشین در منطقه‌ای کوهستانی در کامیاران جان 16نفر را گرفت و 12نفر دیگر را با مصدومیت راهی بیمارستان کرد. بررسی‌های اولیه حاکی از این است که نقص در سیستم ترمز مینی‌بوس علت اصلی این حادثه بوده است.
به گزارش همشهری، صبح روز پنجشنبه تعدادی از اهالی یکی از روستاهای مریوان واقع در استان کردستان به قصد زیارت مرقد اویس قرنی در استان کرمانشاه سوار بر یک مینی‌بوس شدند و به راه افتادند. آنها باید از مسیر سروآباد- کامیاران عبور می‌کردند. سرنشینان مینی‌بوس چندین خانواده بودند که در بین آنها زنان ، دختران و کودکان نیز حضور داشتند. مسیر مینی‌بوس، کوهستانی، پرپیچ وخم و پر از سرازیری و سربالایی بود. به همین دلیل راننده تلاش می‌کرد با احتیاط بیشتری رانندگی کند.
ساعتی از به راه افتادن خودرو گذشته بود که مینی‌بوس به نزدیکی روستای پالنگان در شهرستان کامیاران رسید. پیش از آن مینی‌بوس از چند سراشیبی تند عبور کرده و راننده تلاش کرده بود با ترمز کردن پی‌درپی خودرو را کنترل کند اما ناگهان در این بخش از مسیر ترمز مینی‌بوس ضعیف شد و دیگر نمی‌توانست خودرو را متوقف کند. در این شرایط بود که کنترل مینی‌بوس از دست راننده خارج شد. سرعت خودرو هر لحظه بیشتر و بیشتر می‌شد و زنان و کودکانی که در خودرو بودند وقتی متوجه این شرایط خطرناک شدند، وحشت کردند. راننده هرچه تلاش کرد نتوانست مینی‌بوس را کنترل کند تا اینکه در کیلومتر ۴۲محور فرعی سروآباد-کامیاران مینی‌بوس پس از برخورد با سنگ‌های کنار جاده از مسیر منحرف و به دره سقوط کرد. شدت این حادثه به حدی بود که پس از چند لحظه مینی‌بوس با 28سرنشین به آهن پاره تبدیل شد.

امداد و نجات
لحظاتی از این حادثه می‌گذشت که ماجرا به گروه‌های امداد و نجات گزارش شد. گروه‌هایی از هلال احمر و اورژانس خود را به محل حادثه رساندند و عملیات امداد و نجات آغاز شد. پیام جلالی، مدیرعامل هلال احمر استان کردستان در این‌باره گفت: ساعت۱۱ بود که این حادثه گزارش شد و بلافاصله ۵تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند. همچنین در این عملیات نیروهای اورژانس نیز از یک فروند بالگرد، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۶دستگاه آمبولانس استفاده کردند و انتقال مصدومان حادثه به بیمارستان‌های کامیاران و سنندج آغاز شد.
در همان بررسی‌های اولیه معلوم شد که 16نفر از سرنشینان مینی‌بوس به‌دلیل شدت حادثه در دم جان باخته‌اند و 12نفر دیگر نیز که مصدوم شده بودند به مراکز درمانی منتقل شدند.

اهدای عضو یک مصدوم
وضعیت تعدادی از مصدومانی که به بیمارستان منتقل شدند وخیم بود و از همان زمان تلاش‌ها برای نجات آنها آغاز شد. در این میان یکی از آنها دچار مرگ مغزی شد و در این شرایط خانواده وی با اهدای اعضای بدن او به بیماران نیازمند موافقت کردند. به گفته رضا پیرا، مدیر اورژانس استان کردستان، در این حادثه ابتدا ۱۵نفر کشته و 8نفر مصدوم شده بودند که پس از بررسی آمارهای نهایی و فوت یکی از مصدومان تعداد فوتی‌ها به 16نفر و مصدومان به 12نفر رسید. 

علت حادثه چه بود؟
در شرایطی که پیکر قربانیان حادثه در سردخانه بیمارستان نگهداری می‌شود و تلاش برای مداوای مصدومان ادامه دارد، رئیس پلیس راه استان کردستان علت وقوع این حادثه را نقص فنی و بی‌احتیاطی راننده مینی‌بوس اعلام کرد.
 سرهنگ عیسی گوهری گفت: پیرو خبری مبنی بر وقوع سانحه رانندگی در کیلومتر ۴۲محور فرعی سروآباد-کامیاران بلافاصله بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت. او ادامه داد: کارشناسان علت وقوع این حادثه را بی‌احتیاطی راننده مینی‌بوس به‌علت عدم‌توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از نقص فنی در سیستم ترمز به‌علت استفاده مکرر در شیب سرازیری اعلام کردند که بررسی‌های تخصصی در این‌باره ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید