• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139531
+
-

«آیدا»؛ توفان خشمگین شمال شرق آمریکا

مرگ و ویرانی، بخش‌های زیادی از آمریکا را ماتم‌زده کرده و واقعیت وحشتناک تغییرات اقلیمی را به‌صورت مردم و دولت این کشور کوبانده است

جهان‌نما
«آیدا»؛ توفان خشمگین شمال شرق آمریکا

آمریکا، در یک هفته گذشته جولانگاه توفان اقیانوسی آیدا و سیل‌های برق‌آسا بوده است. ده‌ها نفر در این بلایای طبیعی جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش بی‌بی‌سی، گستردگی و دربرگیرندگی و شدت این پدیده‌های جوی بار دیگر در آمریکا بحث تغییرات اقلیمی و لزوم مقابله با آن را پیش کشیده و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که برای مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی باید سرمایه‌گذاری زیادی انجام شود. سی‌ان‌ان تعداد نهایی قربانیان اتفاق‌های اخیر را 46نفر اعلام کرده است.
توفان اقیانوسی آیدا یکشنبه هفته گذشته به لوئیزیانا زد و برق شهر نیواورلئان را قطع کرد و چندین کشته به جا گذاشت. از میانه هفته پیش مرکز ملی توفان‌های اقیانوسی آمریکا درباره وقوع سیل‌های برق‌آسای مرگبار هشدار داده بود. باران شدید و سیل‌هایی که درباره آنها هشدار داده شده بود، انتهای هفته گذشته به شمال‌شرق آمریکا رسید و انتهای پنجشنبه فرماندار نیوجرسی اعلام کرد که 23نفر در این رابطه جان خود را از دست داده‌اند. بیشتر این قربانیان بعد از آن جانشان را از دست دادند که آب خودروهای آنها را با خود برد.
در نیویورک، جایی که ورود آب به تونل‌های مترو مناظری آخرالزمانی ایجاد کرده، پلیس از مرگ 13نفر خبر داده است. تعدادی دیگر هم در پنسیلوانیا و کانکتیکات جان خود را از دست داده‌اند. بیل ده بلازیو، شهردار نیویورک که هفته پیش در این شهر وضعیت اضطراری اعلام کرده بود، گفته توفان و سیل شهر را غافلگیر کرده است. شهردار نیویورک گفته که فقط در چهارشنبه، حدود 15سانتی‌متر باران باریده است. سیل در این شهر اتوبان‌ها را فراگرفت، وارد مترو شد و دست‌کم 17قطار را زمینگیر کرد. تمامی مسافران البته به سلامت تخلیه شده‌اند. در برخی اتوبان‌ها، هزاران نفر ساعت‌ها در محاصره سیل بودند و از ترس جانشان، روی سقف خودروهایشان رفته بودند.
شوک ویرانی‌ها و تعداد قربانیان، مردم را با واقعیت‌های جدیدی در نیویورک آشنا کرده است. ده بلازیو دیروز گفت که تعداد و شدت توفان‌ها در آمریکا در حال افزایش است و آمریکا باید برای سازگاری با شرایط جدید آماده شود.
به گزارش سی‌ان‌ان، کاخ‌سفید پنجشنبه اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام وضعیت فوق‌العاده برای نیویورک و نیوجرسی به‌خاطر شرایط آنها موافقت کرده و به درخواست فرمانداران آنها، نیروهای فدرال را برای کمک به مردم به مناطق بحران‌زده فرستاده است. با اعلام وضعیت اضطراری فدرال در این ایالات، نیویورک و نیوجرسی قادر خواهند بود تا از منابع مالی فدرال برای کمک به تلاش‌های امدادی برای کمک به بازگشت مردم به زندگی عادی استفاده کنند.
تا عصر دیروز، همچنان خطر سیل 20میلیون نفر را تهدید می‌کرد و هشدار سیل شامل حال آنها می‌شد. کتی هوکول، فرماندار نیویورک گفته که باید در مورد کوتاهی مقامات در مورد انجام اقدامات پیشگیرانه برای نجات جان مردم تحقیق شود. با این حال او گفته است که بخشی از ماجرا، فراتر از کوتاهی مقامات و نهادهای مربوطه است و مستقیما به تغییرات اقلیمی ربط دارد؛ «ما گزینه دیگری نداریم. آینده ترسناکی که از آن صحبت می‌کردیم، آن آینده، همین حالای ماست. آن آینده در حال وقوع است و در حال از دست دادن عزیزانمان و دارایی‌هایمان هستیم. ما نمی‌توانیم به همین مسیر ادامه بدهیم.»
به گزارش بی‌بی‎سی، اثر تغییرات اقلیمی بر تعدد توفان‌ها هنوز نامشخص است، اما هرچه سطح دریاها بالاتر برود، هوای بالای دریاها و اقیانوس‌ها گرم‌تر می‌شود و انرژی بیشتری فراهم می‌کند و در نتیجه توفان‌های اقیانوسی بیشتر و شدیدتر شکل می‌گیرند. بروز توفان‎ها هم باعث می‌شود که بارش باران بیشتر شود و سیل‌های بیشتری راه بیفتد.
جهان همین حالا 1.2درجه سانتی‌گراد از زمان پیش از شروع انقلاب صنعتی گرم‌تر شده و دمای آن در حال بالا رفتن است؛ مگر اینکه دولت‌های سراسر دنیا، تصمیماتی جدی در این‌باره بگیرند و انتشار آلاینده‌ها را تا حد چشمگیری کاهش بدهند.
در نیویورک به راه افتادن سیل‌های وحشتناک در شهر و تونل‌های مترو برای دومین‌بار در چند هفته اخیر، باعث شده   مردم از مدیریت بحران در این شهر گله‌مند باشند. در چنین شرایطی است که بایدن از لزوم مقابله با تغییرات اقلیمی صحبت کرده است. او گفته که مقابله با ویرانی‌هایی که تغییرات اقلیمی بر آمریکا تحمیل می‌کند، مسئله مرگ و زندگی است.
رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که سیل بی‌سابقه در منطقه و همینطور ویرانی‌های توفان اقیانوسی آیدا به لوئیزیانا و می‌سی‌سی‌پی و آتش‌سوزی جنگل‌ها در غرب نشانه دیگری از این است که بحران اقلیمی فرارسیده است. او گفته که از کنگره خواهد خواست تا روی طرح دولتش که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها را بالا خواهد برد، کار کند.
بایدن گفته است: «ویرانی همه‌جاست. رسیدگی به آن مسئله مرگ و زندگی است و ما همه در این راه با هم هستیم. تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های عصر ماست.»

این خبر را به اشتراک بگذارید