• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139530
+
-

سفیران ویژه محرومیت‌زدایی

رئیس‌جمهور‌ در دومین سفر استانی‌‌اش به سیستان و بلوچستان رفت و از برنامه دولت برای حل مشکلات مناطق محروم رونمایی کرد

دولت
سفیران ویژه محرومیت‌زدایی


  به‌نظر می‌رسد سیدابراهیم رئیسی بنا دارد آخر هر هفته به‌صورت سرزده به همراه تیمی از وزرا و مسئولان اجرایی‌اش راهی استان‌های محروم شود و خود در رأس دولت بر روند امور استان‌ها نظارت کند. او در همین راستا در دومین هفته استقرار هیأت دولتش، سیستان و بلوچستان را مقصد دومین سفر استانی خود انتخاب کرد و همچون سفر هفته گذشته‌اش به خوزستان، سرزده و بدون اطلاع قبلی وارد این استان شد.
به‌گفته رئیس‌جمهور، سفر به استان‌ها از برنامه‌های مهم دولت است که حضورش در این استان‌ها به‌منظور آشنا‌شدن با مسائل و مشکلات مردم، مدیران مناطق و به‌ویژه شناخت ظرفیت‌های اقتصادی است که می‌تواند در منطقه برای ایجاد اشتغال، رونق تولید، رفع مشکلات مردم و کمک به فقرا و محرومان فعال شود. نخستین سفر استانی رئیسی به‌عنوان رئیس دولت سیزدهم هفته گذشته با حضور در خوزستان انجام شد.
وزیران کشور، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس دفتر رئیس‌جمهور همراهان رئیسی در دومین سفر استانی‌اش بودند.
بازدید از سواحل مکران و اسکله کنارک، حضور در مزار شهدای مدافع امنیت چابهار، حضور در مزار شهدای حوادث تروریستی چابهار، بازدید از منطقه کپرنشینان مراد‌آباد، دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان اقشار مختلف مردم، نخبگان، علمای شیعه و سنی و مدیران شهرستان چابهار، بازدید از روستای ملاعلی و... ازجمله برنامه‌های سفر دو‌روزه رئیسی به سیستان و بلوچستان بود.

 استاندارانی با اختیارات ویژه
سفر دو‌روزه رئیس‌جمهور به سیستان و بلوچستان فشرده و پرکار بود؛ در میان همه بازدید‌ها و سخنرانی‌های او در جمع مردم و مسئولان گوشه و کنار سیستان بلوچستان اما تأکید او به واگذاری برخی امور به استانداران ویژه برای تسریع در رفع محرومیت از استان‌های محروم موضوعی مهم و متفاوت از روند عملکردی روسای دولت قبلی بود. او در جریان بازید از زابل خبر انتخاب استاندا‌ران ویژه را رسما اعلام‌ کرد و در این‌باره گفت: مقرر کرده‌ایم برای حل مشکلات استان‌های محروم، اختیارات و امتیازاتی ویژه به استاندار تفویض شود تا بتوان مشکلات این استان‌ها را با فوریت و سرعت بیشتری حل و فصل کرد و سیستان و بلوچستان جزو همین استان‌ها‌ست.
البته این نخستین‌باری نیست که او از انتخاب استانداران ویژه صحبت می‌کند؛ قریب به 40روز پیش و در جریان ناآرامی‌های استان خوزستان بر سر مسئله آب برخی شهرهای این استان، او وعده داده بود که با انتخاب استاندار ویژه به مشکلات خوزستان به‌صورت جدی و پر‌سرعتی رسیدگی خواهد کرد.
 اگرچه در این مدت خبری از روند انتخاب استاندار ویژه برای استان‌هایی چون خوزستان و سیستان نبوده است، اما به‌نظر می‌رسد با آغاز به‌کار رسمی سردار احمد وحید در وزارت کشور که انتخاب استانداران یکی از وظایف اصلی او خواهد بود، بحث انتخاب استاندار ویژه با جدیت بیشتر از سوی رئیس‌جمهور و هیأت وزیران دنبال شود.

دولت علاقه‌مند به اطلاع از محرومیت‌هاست
 رئیس‌جمهور‌ همچنین در بدو ورود به زابل به‌خاطر امکان‌پذیر‌نبودن دیدارهای مردمی به‌خاطر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از مردم استان عذرخواهی کرد و گفت: بنده بنا دارم این سفرها به دور از هرگونه تشریفات باشد و به‌صورت کاملا کاری انجام شود تا بتوانیم به شکلی مؤثرتر و واقعی‌تر وضعیت بخش‌های مختلف کشور را از نزدیک مشاهده کرده و برای رفع مشکلات، تصمیمات کارآمدتری بگیریم.
 به گزارش پاد، رئیس‌جمهور همچنین در جمع عزاداران حسینی زابل، خطاب به همه سیستانی‌ها به‌خصوص جوانان، گفت:  در ابتدای کار دولت علاقه‌مند به اطلاع از محرومیت‌ها بودم.  برخورداری‌ها که جای خود دارد و باید شاکر خدا باشیم اما باید از کاستی‌ها و چیزهایی که نداریم، مطلع شویم.
وی ادامه داد: از اول کار دولت به مواردی مثل محرومیت‌ها و مشکل کمبودهای موجود توجه کردم و باید دنبال حل اینها رفت؛  اینکه آیا حل‌شدنی است یا نیست. می‌خواهم بگویم با داشتن سرمایه‌های خوب، توکل به خدا و اعتماد‌به‌نفسی که در این منطقه وجود دارد، مشکلات قابل حل هستند.
رئیس‌جمهور‌ خاطرنشان کرد: یکسری طرح‌های زود‌بازده مثل استفاده از فناوری آب ژرف وجود دارد که امروز 3تا 4چاه ژرف در این منطقه حفر شده است و می‌تواند افزایش این چاه‌ها آب را به ‌دست مردم برساند. 
رئیسی‌ با بیان اینکه ما دنبال راهکارهای میان‌مدت و طولانی‌مدت هم خواهیم رفت، گفت در مسئله گازرسانی با پیگیری‌‌هایی که انجام شده به‌زودی علمک گاز در منطقه سیستان روشن خواهد شد.

  از حقابه هیرمند نمی‌گذریم 
وی تصریح کرد: مسئله حقابه هیرمند حقی متعلق به این مردم است. از این حق نه ما می‌گذریم و نه مردم از آن خواهند گذشت. در این زمینه ما نیازمند دیپلماسی فعالی هستیم که این حق مسلم مربوط به مردم منطقه احیا شود. رئیس‌جمهور‌ گفت: مسئله فعال‌شدن دادوستد مرزی بین مردم منطقه و مردم افغانستان با فعال‌شدن بازارچه‌های مرزی می‌تواند قانونمند و فعال‌تر شود. وی تصریح کرد: کار بسیاری انجام شده و برای همه آنها باید قدردانی کرد و کارهای زیاد دیگری هم باید انجام شود. من به همه سیستانی‌ها و به همه جوانان عزیز بگویم به فکر اینکه این منطقه را ترک کنید و به منطقه دیگر بروید، هرگز نیفتید. منطقه مال شماست. باید بمانید، به‌دست توانمند شما این منطقه باید ساخته شود. ما هم در کنار شما هستیم. 


 مکث
 رئیسی به سیستانی‌ها چه قول‌هایی  داد


در جریان سفر دو‌روزه رئیسی به استان سیستان و بلوچستان، رئیس‌جمهور برای حل مشکلات و محرومیت‌های این استان حداقل 10وعده به مردم این منطقه داد که عناوین آن به شرح زیر است: 
    ساماندهی وضع کپرنشینی در چابهار تا آخر سال.
  حل و رفع دغدغه مردم در رابطه با آب و احیای حقابه هیرمند و دسترسی مردم منطقه به آن.
  حل مشکل کم‌آبی سیستان در کوتاه‌مدت با افزایش بهره‌وری در استفاده از چاه نیمه‌ها و توسعه استحصال منابع آب ژرف.
  پیگیری مسئله گازرسانی و روشن‌شدن علمک گاز در منطقه سیستان.
  معرفی دقیق و کامل ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه مکران.
  تبدیل سواحل مکران به قطب رونق و ارتباطات تجاری و اقتصادی با دنیا.
  پیگیری مسائل اسکله و رفع سریع مشکلات ساحل‌نشینان کنارک.
  بررسی اتصال چابهار به راه‌آهن سراسری.
  ساماندهی و وضعیت بازارچه‌ها و تبادلات مرزی و حمایت از مبادلات مرزنشینان.
  رونق‌بخشیدن به اقتصاد روستاها.

این خبر را به اشتراک بگذارید