• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139532
+
-

تلاش گروسی برای ملاقات با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

هسته‌ای
تلاش گروسی برای ملاقات با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران


  رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌خواهد پیش از آغاز دور تازه گفتگوهای وین با رئیس تازه سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و با محمد اسلامی درباره دسترسی بیشتر بازرسان آژانس به مراکز هسته‌ای گفت و گو  کند.
به گزارش همشهری آنلاین، شبکه خبری بلومبرگ با انتشار گزارشی درباره دست‌های پر ایران پیش از آغاز دور تازه گفتگوهای هسته‌ای با غرب نوشت: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد پیش از آغاز از سر گیری گفت و گو های وین با معاون رئیس جمهوری ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت و گو  کند. هدف گروسی از این دیدار، یافتن راهی برای بیشتر شدن دسترسی‌ها و نظارت‌های آژانس بر مراکز هسته‌ای ایران اعلام شده است.
بلومبرگ نوشت: روسای جمهوری چین و روسیه در روزهای گذشته با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران تماس گرفته و با وی درباره راه‌های بازگشت به توافق هسته‌ای گفت و گو کرده‌اند. شی جین‌پینگ حمایت کامل خود را از دغدغه‌های قانونی ایران برای بهره بردن از مواهب برجام نشان داده و اعلام کرده است دومین اقتصاد بزرگ دنیا پشتیبان تهران است. میزان تولید فولاد در ایران در حال افزایش است و این کشور را به دهمین تولیدکننده فولاد دنیا تبدیل کرده است.
در جبهه دیپلماسی، سرگئی لاوروف (وزیر امور خارجه روسیه) هفته گذشته در وین حضور داشت تا با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کند. در حالی که مسکو پیش‌تر از علاقه خود برای همکاری‌های بیشتر تهران با آژانس خبر داده بود اما کرملین همچنان هیچ میلی برای افزایش فشار بر ایران ندارد. چین هم به بازرسان آژانس هشدار داده است فراتر از نقش بازرسی و نظارت خود در پی اجرای خواسته‌های آمریکا و اروپایی‌ها نباشند.
گفته می‌شود گروسی می‌خواهد هر چه سریع‌تر با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی و دیگر مقام‌های دولت تازه ایران گفت و گو کند و به آنها درباره پیامدهای صدور قطعنامه احتمالی آژانس هشدار دهد اما دیپلمات‌های اروپایی معتقدند تهران به پشتوانه حمایت‌های مسکو و پکن نگران رفتن پرونده هسته‌ای خود به شورای امنیت سازمان ملل و اعمال تحریم‌های تازه نیست.
تاراج کرانبرگ، همکار موسسه بین‌المللی پژوهش صلح استکهلم می‌گوید: «پس از اعمال سیاست فشار حداکثری آمریکا، اروپا به یک دوراهی ناممکن رسیده است. از این رو، اروپایی‌ها اعتبار خود را از دست داده‌اند و تهران سیاست‌های خود را به سمت شرق برده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید