محدودیت زمانی کودکان چینی برای بازیهای آنلاین
بر اساس قانونی جدید افراد زیر 18 سال در چین تنها 3 ساعت در هفته حق انجام بازیهای آنلاین را دارند
ساسان شادمان منفرد- خبرنگار
بر اساس قوانین جدید منتشر شده توسط اداره ملی مطبوعات و انتشارات چین (NPPA) که ناظر و تنظیمکننده محتوای بازیهای ویدئویی در این کشور است، کودکان و نوجوانان زیر18 سال در این کشور تنها تا 3ساعت در هفته اجازه انجام بازیهای آنلاین ویدئویی را خواهند داشت. به گزارش سیانبیسی، این حرکت، ضربه سنگین دیگری به غولهای بازیسازی چینی از «تنسنت» (Tencent) تا «نتایز» (NetEase) بهحساب میآید که امسال با هجوم مقررات دستوپاگیر در زمینههای مختلف از موضوع ضد انحصار گرفته تا حفاظت از دادهها مواجه شدهاند. این امر سرمایهگذاران را به وحشت انداخته و ارزش سهام فناوری چین را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس اعلامیه ترجمه شده در مورد قوانین جدید، افراد زیر18 سال اجازه دارند یک ساعت در روز بین ساعت8 تا 9شب، بازیهای آنلاین ویدئویی انجام دهند. ضمن اینکه تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی نیز شامل این محدودیتها خواهد بود. این قوانین بهعنوان راهی برای محافظت از سلامت جسمی و روانی کودکان اعلام شده است. این قوانین برای شرکتهایی که خدمات بازی آنلاین را به افراد زیر18 سال ارائه میدهند، اعمال میشود و توانایی آنها را برای خدمترسانی به چنین کاربرانی در خارج از ساعت تعیین شده محدود میکند. همچنین این شرکتها مجاز به ارائه خدمات به کاربرانی که با مشخصات غیرواقعی ثبتنام کردهاند نیستند. جدیدترین قوانین NPPA مدت زمان بازی بچهها را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. بر اساس قوانین سال2019، افراد زیر18 سال در اکثر روزها مجاز بودند یک ساعت و نیم در روز بازی کنند. دانیل احمد، تحلیلگر ارشد شرکت نیکو پارتنرز
(Niko Partners)، یک شرکت تحقیقاتی در حوزه بازار، در این خصوص میگوید:«امروزه بیش از 110میلیون کودک در چین بازیهای ویدئویی انجام میدهند و ما انتظار داریم محدودیتهای جدید منجر به کاهش تعداد بازیکنان و کاهش زمان و هزینه صرف شده در بازی توسط افراد زیر18 سال شود. با این حال، ما انتظار نداریم که این کاهش هزینهها تأثیر قابل ملاحظهای بر شرکتهای بازیساز داشته باشد، زیرا محدودیت زمان و هزینه در حال حاضر برای افراد زیر18 سال در 2سال گذشته نیز در نظر گرفته شده بود. بنابراین، انتظار ما اکنون این است که وضع چنین قانونی تأثیر ملایمتری بر نرخ رشد کلی داشته باشد، زیرا هزینهکرد افراد زیر سن قانونی در حال حاضر کم بوده است.» شرکت تنسنت پیشتر اعلام کرده بود که درآمد فروش بازی به بازیکنان جوانتر در چین رقم چندان بالایی نیست. در 3ماهه دوم سال جاری میلادی، 6/2درصد از دریافت ناخالص فروش بازی در چین از بازیکنان زیر16 سال بوده است. تنسنت در بیانیهای اعلام کرد که الزامات جدید را اجرا کرده و از قوانین جدید پشتیبانی خواهد کرد. غول بازیساز چینی در ماههای اخیر اقداماتی را برای جلوگیری از تخلف در مقررات، انجام داده بود. در ماه ژوئیه، این شرکت الزامی را به گیمرها ارائه داد تا اسکن تشخیص چهره را در تلفن خود انجام دهند تا از بزرگسال بودن آنها اطمینان حاصل شود. پکن مدتهای مدیدی است که نگران اعتیاد به بازی در بین جوانان این کشور بوده و برای 14سال تا سال2014 کنسولهای بازی برای حدود 14سال ممنوع بودند و سایت وابسته به دولت در این ماه مقالهای منتشر کرد که بازیهای آنلاین را «تریاک» نامید و خواستار محدودیتهای بیشتر در این خصوص شد. البته مقاله خیلی سریع از روی وبسایت حذف شد و بعدا با تیتر جدیدی منتشر شد که عبارت «تریاک» دیگر در آن مشاهده نشد. این موضوع اما نگرانیهای بسیاری را در بین سرمایهگذاران ایجاد کرد که محدودیتهای بیشتری در زمینه بازیها اعمال خواهد شد که البته بهنظر میرسد گامهای نخستین در این خصوص برداشته شده است. به گفته رسانههای دولتی، حدود 5/62درصد از کودکان چینی اغلب بهصورت آنلاین بازی میکنند و 2/13درصد از کاربران زیر سن بازیهای موبایلی بیش از 2ساعت در روز مشغول انجام بازیهای موبایل هستند.