• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 9 شهریور 1400
کد مطلب : 139230
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/W6rZo
+
-

میرکاظمی و چک بلامحل دولت

چهره روز
میرکاظمی و چک بلامحل دولت

مسعود میرکاظمی، رئیس تازه‌نفس سازمان برنامه و بودجه، این روزها و حتی پس از پایان نشست هیأت دولت، در حال گفت‌وگو با وزیران اقتصادی دیده می‌شود. او که در یکی از سخت‌ترین دوران اقتصادی ایران سکان سازمان برنامه و بودجه ایران را برعهده گرفته، می‌داند همه وزیران برای اینکه برنامه‌هایشان را زودتر اجرا کنند، انتظار دارند زودتر میرکاظمی برایشان چک بکشد و آنها را به سمت دفتر سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، روانه سازد. اما اوضاع خزانه دولت ناگفته پیداست و تعریفی ندارد. قطعا اگر میرکاظمی هم در برابر فشار بودجه‌خواران کوتاه بیاید در خوان بعدی تخصیص بودجه، خاندوزی هم احتمالا چاره‌ای ندارد جز اینکه از آنها بخواهد سراغ رئیس‌جمهور بروند و از او بخواهند که بانک مرکزی چک‌های بلامحل دولت را پاس کند.
این یک تصویر عریان از کسری بودجه دولت است. میرکاظمی که معتقد است فعلا نیازی به ارسال لایحه متمم بودجه1400 نیست، عزم خود را استوار کرده تا جلوی صدور چک‌های بلامحل دولت را بگیرد. او می‌گوید سیاست انقباض مالی را در پیش می‌گیرد. پیام او روشن است؛ اگر پولی در حساب خزانه نباشد، چکی صادر نمی‌کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه که باور دارد اساسا بودجه1400 متناسب با منابع طراحی نشده، خودش آگاه است که سقف دومی که نمایندگان در بودجه1400 درنظر گرفته‌اند، یک سقف کاذب است و به همین دلیل از هم‌اکنون پیام داده که نمی‌توان به این سقف کاذب آویزان شد.
میرکاظمی البته در آغاز کار سختگیری را در دستورکار خود قرار داده و در حال نه گفتن به وزیران دولت است. اما اینکه او تا چه اندازه می‌تواند در برابر فشار وزیران و نمایندگان مقاومت کند، در ماه‌های آینده روشن خواهد شد.
فعلا که او تصمیم دارد چک بلامحل دولت را امضا نکند، مگر اینکه دسته‌چک دولت بدون امضای او، کارایی داشته باشد. حرف میرکاظمی روشن است: پول اضافه نداریم، توقف بی‌جا، مانع برنامه‌ریزی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید