• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 8 شهریور 1400
کد مطلب : 139123
+
-

محرابیان در خلاف جهت اردکانیان

ساخت‌و‌ساز در صنعت آب و برق شروع می‌شود

انرژی
محرابیان در خلاف جهت اردکانیان


نخستین اظهارنظر علی‌اکبر محرابیان، وزیر جدید نیرو نشان می‌دهد که برنامه دولت برای صنعت آب و برق و مدیریت عرضه و تقاضای انرژی ایران در 4سال آینده برخلاف دولت گذشته خواهد بود و ممکن است برخی از برنامه‌های رضا اردکانیان، وزیر سابق نیرو کنار گذاشته شود. محرابیان می‌گوید: برای رفع مشکل آب در شرق ایران، چاه‌های عمیق حفر می‌کند و تنها به برداشت آب از دریا اکتفا نخواهد کرد. برنامه او این است که بحران آب در خوزستان را ازطریق کانال آب سدهای دز و کرخه مدیریت کند و می‌گوید: تامین آب کشاورزی استان خوزستان مشروط به رعایت الگوی کشت خواهد بود.
به گزارش همشهری، انتظار می‌رود با اجرایی شدن برنامه‌های وزیر جدید نیرو، مدیریت ساخت‌وساز در حوزه آب و برق با تزریق بودجه‌های عمرانی شدت بگیرد و این احتمال جدی وجود دارد که الگو و برنامه اردکانیان برای سازگاری با اقلیم کم‌آبی کنار گذاشته شده و یا به حاشیه برود. محرابیان به صراحت می‌گوید: سرمایه‌گذاری نکردن دولت در بخش نیروگاهی اشتباه بوده و توسعه ۳۰هزار مگاوات برق یک برنامه عملیاتی و اجرایی است. افزون بر اینکه او از آماده‌سازی یک لایحه آب با دیدگاه جدید دولت سخن می‌گوید که اختیار تخصیص آب را به وزارت نیرو خواهد داد. چالش اصلی اما اینجاست که آیا با این سیاست‌ها مدیریت تقاضای انرژی در بخش آب و برق کمرنگ شده و به جای آن وزارت نیرو در 4سال آینده دوباره به سیاست عرضه هرچه بیشتر انرژی روی می‌آورد که نتیجه آن تشدید بحران در آینده خواهد بود یا خیر؟

حفر چاه‌های عمیق!
محرابیان می‌گوید: باید منابع تأمین آب را متنوع کنیم و علاوه بر تأمین آب از دریا که باید در دستور کار قرار گیرد، می‌توانیم از منابع آب ژرف استفاده کنیم که در شرق ایران در عمق 2 تا 3‌متری زمین می‌توان از آن استفاده کرد.او با بیان اینکه تاکنون 2چاه ژرف در کشور به آب رسیده است، اظهار کرد: میزان شوری آب‌های عمیق بسیار پایین است و به راحتی می‌توان آن را تصفیه کرد و نرخ تمام‌شده آب نسبت به خطوط انتقال در برخی موارد، بسیار کمتر است.

دولت نیروگاه‌ساز می‌شود؟
وزیر نیرو سرمایه‌گذاری‌نکردن دولت در بخش نیروگاه‌سازی را یک اشتباه می‌داند و می‌گوید: یکی از مهم‌ترین وظایف وزارت نیرو این است که آب و برق به قدری فراهم کنیم تا مانع از رفاه زندگی و کسب‌وکار نشویم. مردم کشور باید بتوانند در سایه خدمات زیربنایی، راحت زندگی کنند و بنگاه‌های خود را رشد دهند. وی با بیان اینکه در تولید برق با ۱۳هزار مگاوات تراز منفی مواجه هستیم، افزود: هم‌اکنون از ظرفیت تولید ۸۵هزار مگاوات برق، ۵۳هزار مگاوات برق تولید می‌شود. اگر ۱۳هزار مگاوات دیگر هم تولید کنیم تقاضا وجود دارد.
او از یک برنامه عملیاتی برای ایجاد 30هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق خبر داده و توضیح می‌دهد: ایجاد ظرفیت ۷۵۰۰ مگاواتی جدید از محل تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی، احداث ۲۵۰۰‌مگاوات نیروگاه جدید حرارتی، احداث ۱۰هزار مگاوات نیروگاه حرارتی از محل سرمایه‌گذاری صنایع انرژی‌بر کشور و احداث ۱۰هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در 4سال آینده برنامه‌ریزی شده و قرار است طی 4سال ۱۰‌هزار مگاوات صرفه‌جویی هم صورت گیرد.

   الگوی جدید آبرسانی دولت

علی‌اکبر محرابیان از الگوی جدید آب در ایران براساس 3اصل عدالت، شفافیت و حقوق مناطق محروم سخن می‌گوید و می‌افزاید: هم‌اکنون لایحه‌ای در دولت مطرح است که با دیدگاه دولت جدید در حال بررسی بوده که با عنوان لایحه آب به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد. وزیر نیرو تصریح کرد: اختیار تخصیص آب با وزارت نیرو است، اما شاهد هستیم که شفافیت و عدالت در آن نیست؛ چرا که شاخص‌های عدالت درست تعریف نشده است.وی با بیان اینکه در موضوع توزیع، می‌بایست به فکر تسریع اجرای طرح‌ها باشیم، عنوان کرد: کسری بودجه وجود دارد اما در کشور کمبود نقدینگی نداریم و موضوع کشور ما مدیریت نقدینگی است؛ اگر در بودجه‌هایی که تنظیم می‌شود طرح‌ها را به‌گونه‌ای تعریف کنیم تا بتوانیم از نقدینگی موجود کشور در این طرح‌ها و پروژه‌ها استفاده کنیم، مشکل رفع خواهد شد. محرابیان با بیان اینکه تنوع بخشیدن در سبد تامین آب می‌تواند راهکار مناسبی باشد، گفت: بیش از ۹۹درصد آب‌هایی که اکنون مدیریت می‌کنیم، آب‌های بارشی بوده و کمتر از یک‌چهارم بارش را به آب‌هایی تبدیل می‌کنیم که روی آنها مدیریت می‌کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :