• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 8 شهریور 1400
کد مطلب : 139099
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wpzQg
+
-

ونیز؛ میزبان اجلاسی درباره فیلمسازان مهاجر افغان

ونیز؛ میزبان اجلاسی درباره فیلمسازان مهاجر افغان

هفتاد‌و‌هشتمین دوره جشنواره ونیز که از روز چهارشنبه اول سپتامبر(10شهریور) آغاز می‌شود، میزبان پنلی برای بررسی وضعیت فیلمسازان مهاجر افغانی خواهد بود که در پی تسلط طالبان از این کشور خارج شده‌اند.
به گزارش ورایتی، در این پنل به‌طور ویژه مباحثی در ارتباط با اینکه تسلط طالبان بر افغانستان چه تأثیری بر وضعیت فیلمسازان و به‌طور کلی هنرمندان این کشور خواهد گذاشت، بررسی می‌شود.
جشنواره ونیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که پنلی در روز 4سپتامبر (14شهریور) با موضوع «نیاز به ایجاد کریدورها و ضمانت‌هایی به‌منظور اعطای عنوان پناهنده سیاسی به فیلمسازان و هنرمندان افغان جهت تسهیل روند خروج آنها از افغانستان و رفع نگرانی‌ها درباره آینده این هنرمندان و ایجاد زمینه‌های لازم برای اقامت آنها در اروپا»، برگزار می‌شود.
«گیولانو باتیستا» خبرنگار ایتالیایی که در زمینه سینمای افغانستان تخصص دارد، قرار است اداره این پنل را به‌عهده بگیرد. «وانجا کالوجرکیچ» مدیر هنری جشنواره روتردام، «اورا نیرابیا» مدیر هنری جشنواره فیلم مستند آمستردام، «مایک داونی» رئیس آکادمی فیلم اروپا و «ووتر کانول»، مدیر اجرایی آکادمی فیلم اروپا‌ که همگی از اعضای هیأت رئیسه «ائتلاف بین‌المللی برای فیلمسازان در معرض خطر» هستند، در این پنل حضور خواهند یافت.
«صحرا کریمی» فیلمساز و نخستین زنی که ریاست کمپانی ملی فیلمسازی افغان در دوره پیش از تصرف طالبان را به‌عهده داشت و اخیرا در نامه‌ای سرگشاده که در توییتر به دفعات به اشتراک گذاشته شده، نگرانی درباره آینده سینمای افغانستان و وضعیت هنرمندان در افغانستان تحت تسلط طالبان را منعکس کرده است‌ نیز در این اجلاس حضور خواهد داشت. «صحرا کریمی» در نامه خود ضمن شرح داستان فرار خود از افغانستان تحت سلطه طالبان و وحشتناک توصیف‌کردن شرایط افغانستان در ماه‌های اخیر، خواستار آن شده تا اعضای جامعه سینمایی در عرصه بین‌الملل از صدای خود برای مقابله با اقدامات طالبان ازجمله اقدامات ضد‌فرهنگی این گروه در افغانستان استفاده کنند.
«صحرا مانی» کارگردان زن و مستند‌ساز افغان که با قصد ارائه مستند «ملودی کابل» در بازار فیلم «جشنواره فیلم ونیز» به این شهر آمده، به همراه صحرا کریمی، مدیر کمپانی ملی فیلم افغانستان در این پنل حضور خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید