• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 شهریور 1400
کد مطلب : 139095
+
-

30بالگرد برای اطفای حریق جنگل‌های کشور فعالند

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها: منابع طبیعی کشور با کمبود 128هزار نیروی حفاظتی مواجه است

منابع طبیعی
30بالگرد برای اطفای حریق جنگل‌های کشور فعالند

افزایش آتش‌سوزی‌های جنگلی طی سال‌های اخیر موجب شده ۳۰پایگاه اطفای حریق هوایی با ۳۰فروند بالگرد با سازمان جنگل‌ها در کشور همکاری داشته باشند.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، سرهنگ رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت این سازمان گفت: ۱۵فروند بالگرد در ۲ماه اخیر طی توافق به عمل آمده با وزارت دفاع به این کار اختصاص یافته و این درحالی است که با تبلیغات سوء در فضای مجازی این توانایی‌ها زیر سؤال می‌رود.
پیش از این وی به همشهری اعلام کرده بود که در سال‌جاری تا نیمه مرداد، 3هزار هکتار جنگل و 5700هکتار مراتع کشور درگیر آتش شده است.  او اکنون به موضوع منابع طبیعی و حفاظت از این عرصه‌ها اشاره کرده و گفته است: منابع طبیعی، سرمایه ملی، راهبردی و میراث گرانبهایی است که ارزش استراتژیک دارد و مربوط به نسل حاضر و نسل‌های آینده است. اکبری تأکید کرده است: سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی باید یک نگاه ملی و حاکمیتی به این عرصه‌ها داشته و باید یک تفکر بر مدیریت راهبردی آن حاکم باشد.
از مجموع ۱۶۴میلیون هکتار عرصه کل کشور، ۱۳۵میلیون هکتار آن عرصه ملی است که این عرصه‌ها حساسیتی بیش از مناطق شهری به‌دلیل ارزش مالی و اقتصادی دارند. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها اما اعلام کرده است که برخی می‌خواهند به این اراضی دست‌اندازی کنند. او گفته است: اگر نگاه به منابع طبیعی حفاظت از این منابع باشد با نیروی انسانی اندکی که داریم نمی‌توان از این عرصه‌ها حفاظت کرد. اکبری گفت: سازمان جنگل‌ها باید پرچمدار «مدیریت حفاظت از منابع طبیعی» باشد و مسئولیت برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و راهبری کلان این موضوع را داشته باشد. وی با بیان اینکه در مناطق غیرمسکونی که انسان‌ها حضور ندارند، دست‌اندازی‌ها بیشتر می‌شود، گفت: باید از تمام ظرفیت‌های استان به‌خصوص از ظرفیت عظیم نیروی انتظامی در استان‌ها در این موضوع استفاده کنیم.

نیاز واقعی منابع طبیعی
عرصه‌های منابع طبیعی ۸۴درصد کشور را شامل می‌شوند که اگر برای هر هزار هکتار یک نیروی حفاظتی لحاظ شود، ایران نیازمند ۱۳۵هزار نیروی حفاظتی در سراسر کشور است، ولی کل این نیروها 7هزار نفر هستند؛ بنابراین منابع طبیعی کشور در این عرصه با کمبود 128هزار نیروی حفاظت مواجه است. از سویی در تجهیز امکانات نیز هنوز بیشترین تمرکز بر تجهیزات فردی است که در آتش‌سوزی‌های گسترده به‌ویژه در مناطق صعب‌العبور کارایی لازم را ندارند. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها به فرصت راهبردی مردمی کردن حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: باید به نقطه‌ای برسیم که هر یک نفر از جمعیت کشور به یک همیار طبیعت و دیده‌بان منابع طبیعی تبدیل شود. وی تأکید کرد:‌ اولویت اول برای مدیریت حفاظت از منابع طبیعی استفاده درست از ظرفیت تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها و سپس مردمی‌سازی‌ است. وی نقش مردم در حفاظت از منابع طبیعی را در جایگاه نخست دانست و افزود: اگر مدیران منابع طبیعی این دیدگاه را نداشته باشند به مشکل می‌خورند. ضمن اینکه نباید از ظرفیت رسانه و مراجع دینی غافل شد. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها به جایگاه بازدارندگی دستگاه قضایی در تخلفات اشاره کرد و افزود: احکام صادر شده توسط دستگاه قضا برای مجرمان منابع طبیعی بیشتر احکام جایگزین است که به حبس منجر نمی‌شود که نتیجه آن وضعیت حاضر در عرصه‌های ملی و منابع طبیعی است. البته متخلفان به منابع طبیعی باید به دادسرا به لحاظ بازدارندگی فرستاده شوند.

حلقه مفقوده منابع طبیعی
اکبری به موضوع فرهنگسازی‌ به‌عنوان حلقه مفقوده در حفاظت از منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: در هفته جاری نشستی با آموزش و پرورش داریم تا در کتب درسی بحث منابع طبیعی و ارتباط آن با انسان تعریف شود. وی افزود: در کتاب مدارس ابتدایی موضوع آپارتمان‌نشینی آموزش داده می‌شود، ولی موضوع منابع طبیعی و حفاظت از این عرصه‌ها در هیچ‌کدام از کتب درسی دیده نمی‌شود که به همین دلیل است که زیستگاه‌ها را با دست خودمان تخریب می‌کنیم. وی ادامه داد: طبیعت قابلیت بازسازی و احیای خودش را دارد، ولی این نابودی منابع طبیعی و تخریب‌ها به‌دلیل دست‌اندازی انسان‌هاست که بهترین تصمیم‌گیری برای منابع طبیعی این است که تصمیمی برای آنها گرفته نشود.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها یکی از دلایل خشکسالی‌ها، ریزگردها و آتش‌سوزی‌ها را سدسازی‌ها دانست و گفت: ‌به‌قدری سد زده‌اند که در پایین‌دست سدها با اتفاقات زیادی روبه‌رو می‌شویم که نمونه آن را در خوزستان مشاهده می‌کنیم؛ درحالی‌که این آتش‌سوزی‌ها در گذشته دیده نمی‌شد. وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها از سال۱۳۸۴ تاکنون ۲۱شهید و ۵۰۰جانباز داشته، افزود: باید از جانفشانی این افراد که تا پای جان از عرصه‌های ملی کشور دفاع می‌کنند، آثار ماندگار تهیه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید