• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 8 شهریور 1400
کد مطلب : 139089
+
-

2نیمه متفاوت در بورس

با وجود رشد صبحگاهی، شاخص کل بورس تهران دیروز با 2هزار و356 واحد افت به ‌کار خود پایان داد

دیروز و درحالی‌که انتظار می‌رفت روند صعودی شاخص کل بورس تهران ادامه یابد، در ساعات پایانی معاملات، شاخص کل بورس تهران با افت مواجه شد. این نزول با افت قیمت دلار و بازگشایی و ابطال معاملات یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازار سهام همزمان بود.
به گزارش همشهری، روند صعودی شاخص کل بورس تهران که خرداد‌ماه امسال آغاز شده است همچنان ادامه دارد و روز شنبه شاخص کل بورس تهران توانست به‌دنبال عبور قیمت دلار از مرز 28هزار تومان یک مرز مقاومت مهم را فتح کند و از محدوده یک‌میلیون ‌و540هزار واحد عبور کند، اما دیروز با وجود آنکه شاخص کل در ابتدای صبح با قدرت شروع به رشد کرده و تا ساعت11 نزدیک به 10هزار واحد افزایش یافته بود در نهایت در پایان مبادلات، با 2هزارو356 واحد کاهش مواجه شد و به یک‌میلیون ‌و573هزار واحد رسید. با وجود این نزول دیروز ارزش روزانه معاملات بازار سهام برای نخستین بار در سال‌جاری به 26هزار میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد هم به 11هزار و277میلیارد تومان رسید که این بالاترین میزان معاملات خرد از اسفند سال قبل تاکنون است. حجم معاملات روزانه یکی از مهم‌ترین نماگر‌های بازار سهام است که نشان می‌دهد آیا رشد شاخص‌های بورس از پشتوانه واقعی برخوردار است یا خیر. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که از سه‌شنبه هفته قبل تاکنون سهامداران حقیقی نزدیک به 800میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام کرده‌اند. اما با وجود رشد ارزش روزانه معاملات، دلایل دو نیمه متفاوت در بورس و رشد بورس در ابتدای صبح و سپس کاهش شاخص بورس در ساعت‌های پایانی چه بود؟

بازگشایی یک نماد مهم و افت دلار
آمار‌ها نشان می‌دهد نزول شاخص بورس در مبادلات روز گذشته درست از زمان شروع نزول قیمت دلار در ساعت‌های پایانی معاملات آغاز شد. طبق این اطلاعات، شاخص بورس تهران درست از لحظه‌ای که قیمت دلار از مرز 28هزار و300تومان شروع به عقب نشینی کرد با افت مواجه شد و همزمان با سقوط قیمت دلار به کانال 27هزار تومان، روند نزولی بورس تشدید و منجر به افزایش صف‌های فروش سهام از سوی سهامداران شد. این موضوع گمانه زنی‌ها را در مورد تداوم روند نزولی شاخص بورس در روز‌های آینده بیشتر کرده است، با این حال برخی تحلیلگران بر این باورند که احتمال نزول قیمت دلار به کمتر از 26هزار تومان وجود ندارد؛ در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت روند نزولی شاخص بورس چندان دامنه دار شود و احتمالا این روند نزولی منطبق بر قیمت دلار ظرف چند روز به پایان خواهد رسید. این اما همه دلیل روند نزولی شاخص بورس در مبادلات دیروز و ثبت دو نیمه متفاوت نبود. دیروز همچنین در پایان مبادلات، نماد پالایشگاه بندرعباس که با نماد شبندر در بورس شناخته می‌شود بعد از ماه‌ها و بعد از انجام افزایش سرمایه باز شد. برخلاف انتظار با بازگشایی نماد این شرکت، حجم تقاضا برای خرید سهام پالایشگاه بندرعباس یکباره افزایش یافت و از مرز 320میلیون سهم فراتر رفت که این موضوع منجر شد تا میزان رشد قیمت سهام این شرکت در زمان بازگشایی با توجه به آنکه محدودیتی در روز نخست بازگشایی وجود ندارد به 100درصد برسد. با افزایش شدید قیمت سهام این شرکت، ناظر بازار سهام نیز، معاملات را تأیید نکرد و در نهایت معامله‌ای روی سهام این شرکت که ماه‌هاست نمادش در بورس بسته است انجام نشد. تأیید‌نشدن این معاملات منجر به اعتراض سهامداران این شرکت شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید