• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 8 شهریور 1400
کد مطلب : 139087
+
-

سویا دوباره کمیاب شد

سوپرمارکت
سویا دوباره کمیاب شد

گرانی گوشت قرمز و روی آوردن بسیاری از خانواده‌ها به استفاده از پروتئین سویا به جای گوشت چرخ شده، باعث شده سویا برای چندمین بار طی یک سال گذشته در سوپرمارکت‌های بعضی مناطق تهران کمیاب شود.
به گزارش همشهری، تابستان سال گذشته نیز شکایت‌هایی درباره کمیاب شدن این محصول در سوپرمارکت‌ها به‌گوش ‌رسید که همشهری در همین ستون در قالب گزارشی به آن پرداخت و حالا دوباره سوپرمارکت‌ها از تقاضای بالا برای سویا و اتمام سریع موجودی‌شان خبر می‌دهند. این در حالی است که قیمت این محصول نیز در فاصله کمتر از یک‌سال بیش از دوبرابر شده و هر کیلو سویا ۵۵هزار تومان قیمت دارد. هم‌اکنون بسته‌های ۲۵۰گرمی سویا در سوپرمارکت‌ها بین ۱۳تا۱۵هزار فروخته می‌شود درحالی‌که هر بسته ۵۰۰گرمی ماکارونی نصف این قیمت را دارد. سویا مدت‌هاست که برای بسیاری از خانواده‌های کم‌درآمد به‌عنوان جایگزینی برای گوشت قرمز استفاده می‌شود.
تا پیش از امسال گوشت گوساله به‌عنوان گوشتی ارزان‌تر نسبت به نوع گوسفندی مورد توجه خانوارهایی با درآمد پایین‌تر بود اما امسال روند پرشتاب افزایش قیمت گوشت گوساله دسترسی به آن را سخت کرده و سویا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.  سویا در بعضی از غذاها مثل ماکارونی، کتلت، شامی و دیگر غذاها استفاده می‌شود و افزایش گرایش به مصرف این کالا باعث تنوع در تولید نیز شده است. محصولات متنوعی از قبیل سویای خورشتی طعم دار با طعم‌های دودی، زعفرانی، جوجه، کباب و ساده در سال‌های اخیر تولید شده و مشتری‌های خود را پیدا کرده است. نیمه اول سال گذشته هر بسته ۲۵۰گرمی سویا 2.400تومان قیمت داشت و این محصول پروتئینی با وجود قیمت 13.500تومانی کنونی آن هنوز از دیگر انواع پروتئین ارزان‌تر است. بیشتر انواع سویا در فروشگاه‌های آنلاین هم ناموجود هستند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید