• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 شهریور 1400
کد مطلب : 139084
+
-

عملیاتی‌شدن بزرگ‌ترین مزرعه بادی شناور جهان

تا همین چند سال پیش شاید خیلی‌ها به انرژی پاک و استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی و بادی به‌عنوان یک موضوع تفننی نگاه می‌کردند اما این روزها در جهان استفاده از این منابع تجدیدپذیر به یک موضوع جدید و حیاتی تبدیل شده است. به تازگی بزرگ‌ترین مزرعه بادی دریایی شناور دنیا در اسکاتلند تکمیل شده که نمونه خوبی از پیشرفت این نیروگاه‌ها در جهان به‌حساب می‌آید.
مزرعه بادی دریایی«Kincardine»  ظرفیت اسمی تولید برق ۵۰ مگاوات  را دارد و در ۱۵کیلومتری جنوب‌شرقی سواحل «ابردین‌شیر» در شمال‌شرقی اسکاتلند واقع شده است. این مزرعه بادی می‌تواند سالانه ۲۱۸گیگاوات ساعت الکتریسیته تولید کند که انرژی کافی برای تامین برق نزدیک به ۵۵هزار خانه در اسکاتلند به‌حساب می‌آید.
مزارع بادی با پایه ثابت روی آب‌هایی با عمق ۶۰تا۸۰متر قرار می‌گیرند.
به گفته مسئولان آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر(NREL)، تعداد مزارع بادی شناور در حال افزایش است و این مزارع تا سال۲۰۲۴ در مقیاس کاربردی به بهره‌برداری خواهند رسید.
فناوری استفاده شده در مزارع بادی شناور اولیه مشابه سکوهای نفت و گاز بود اما با پیشرفت فناوری‌های جدید سیستم‌های ارزان‌تر و کوچک‌تری برای ساخت این مزارع مورد‌استفاده قرار گرفت.
یک سیستم از کابل‌ها و لنگرها هر توربین شناور را به بستر دریا متصل می‌کند. قرار دادن توربین‌ها در دریا آنها را در معرض بادهای سریع‌تر و پایدارتر قرار می‌دهد.
شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی بر ساخت مزارع بادی شناور تمرکز کرده‌اند. شرکت جنرال الکتریک در ‌ماه مه امسال نقشه مفهومی مزرعه بادی شناور خود را منتشر کرد.
به گزارش همشهری، هنوز برخی تصور می‌کنند که انرژی‌های پاک جنبه سرگرمی و تفننی در جهان دارند اما تغییرات آب و هوایی زمین و افزایش گازهای گلخانه نشان داده بشر باید کاری برای نجات زمین انجام دهد. به همین‌خاطر بسیاری از کشورها در جست‌وجوی استفاده گسترده از انرژی‌های پاک هستند. به‌طور نمونه تمام برق مورد‌نیاز در مقر شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل از انرژی‌ پاک تامین می‌شود. در انگلیس هم برای نخستین بار در سه‌ماهه اول سال۲۰۱۸ تولید برق مزرعه‌های بادی از نیروگاه‌های هسته‌ای پیشی گرفته است.
بزرگ‌ترین چالش بحث‌برانگیز تمدن در قرن21 کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای توسط انسان است به‌خصوص اینکه جمعیت جهانی درحال افزایش است و همراه با آن تقاضا برای انرژی نیز بیشتر می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید