• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 شهریور 1400
کد مطلب : 139031
+
-

معتمدان محله از افزایش مراکز تجاری و دستفروشی سیار در تهرانسر غربی گلایه دارند

متهم ردیف اول ترافیک و آلودگی زیست محیطی

متهم ردیف اول ترافیک و آلودگی زیست محیطی

  «تهرانسر غربی» یکی از محله‌های شلوغ و پر رفت‌وآمد منطقه ۲۱ است. وجود چندین راسته مکانیکی و فروش لوازم یدکی خودرو، مغازه‌های فروش مواد پروتئینی، وانتی‌ها و بساطی‌هایی از محله‌ها و مناطق دیگر که سال‌‌ها است این محله را پاتوقی برای کسب و کار خودشان کرده‌اند، تبدیل به مشکلی چندین ساله برای اهالی این محله شده است. به اینها باید میدان میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای را نیز اضافه کرد. زندگی در چنین شرایطی برای ساکنان تهرانسر غربی آزار‌دهنده است. شلوغی و ازدحام و ترافیک و نبود جای پارک و انواع مزاحمت‌‌ها و آلودگی‌هایی که این مشاغل در محله ایجاد می‌کنند، عرصه را بر ساکنان محله تنگ کرده است. به‌ویژه در این روزهای پاندمی «کرونا» که هرگونه شلوغی و‌‌ تردد می‌تواند سبب افزایش آمار مبتلا شدن مردم به این ویروس مرگبار باشد.

«مسعود رضایی» دبیر شورایاری محله تهرانسر غربی تبدیل شدن محله به مرکز تجاری را یکی از مهم‌ترین مشکلات تهرانسر غربی عنوان می‌کند: «یکی از مهم‌ترین مشکلات تهرانسر غربی در کنار موضوع اسناد مالکیت، وجود کاسبان مزاحم از جمله مکانیکی‌ها، مرغ و گوشت‌فروشی‌ها، میدان میوه و تره‌بار و فروشگاه «رفاه» است. تجمع اینها در کنار هم سبب شده است تا همواره در محله شاهد ترافیک و شلوغی خیابان‌ها و نبود فضای پارک باشیم. تقریباً همه مراکز خرید منطقه در اینجا متمرکز شده‌اند و این موضوع شاید برای دیگر محله‌ها خوب باشد که در محل زندگی خود با مشکل شلوغی و ترافیک و آلودگی روبه‌‌رو نمی‌شوند، اما برای اهالی محله ما مطلوب نیست و وجود این مراکز و مشاغل، مدام برای مردم اینجا دردسرآفرین و آزاردهنده است. ما پیگیر رفع این مشکلات هستیم و چون نیاز به بستن و جابه‌جایی برخی از این مشاغل است، به احکام قضایی احتیاج داریم. باتوجه به شرایط اقتصادی و وضعیت موجود هم حکم قضایی داده نمی‌شود.»


مسعود رضایی/ دبیر شورایاری محله تهرانسر غربی

 انتقال مشاغل مزاحم، تنها راه‌حل
دبیر محله تهرانسرغربی انتقال مشاغل مزاحم از این محله را تنها راه‌حل این مشکل می‌داند و برای این کار یک راهکار عملی هم پیشنهاد می‌کند: «تنها راه‌حل این مشکل همان انتقال مشاغل مزاحم به نقاط دیگر است. شغل‌های صنعتی مانند مکانیکی‌های محله تهرانسرغربی براساس قانون نباید در سطح محدوده مسکونی باشند و لازم است که یک فاصله مشخص را رعایت کنند. راه‌حل پیشنهادی ما این است که این مکانیکی‌ها به زمین بزرگی که در همجواری محله‌ما قرار دارد، منتقل شوند. زمینی که دولتی و متعلق به سازمان «زمین شهری» است. ما حتی سرمایه‌گذار نیز داریم که در آنجا یک شهرک مکانیکی تأسیس کند تا همه راسته‌های مکانیکی‌های منطقه به آنجا منتقل شوند. متأسفانه هردولتی که بر سر کارآمده است تنها در قالب «مسکن مهر» در محله اقدام به ساخت واحدهای مسکونی می‌کند، آنهم بدون آنکه مشکلات را در نظر بگیرد که عواقب آن بر دوش اهالی محله است. مکانیکی‌ها در راسته خیابان‌های «دستغیب»، «مطهری»، «سعدی»، «بهشتی» و به تازگی در «یاس» حضور دارند. فروشندگان مرغ و گوشت و وانتی‌ها هم در خیابان‌های «رجایی» و «پارک» هستند. این اصناف به‌ویژه مکانیکی‌ها حتی در تعطیلات از جمله تعطیلات کرونایی نیز باز هستند و متأسفانه مزاحمت‌شان همیشگی است.»

 افزایش تعداد مشاغل مزاحم  در سال‌های اخیر
رضایی در صحبت‌هایش با اشاره به این موضوع که تعداد مکانیکی‌ها و وانتی‌ها و دیگر مشاغل مزاحم محله در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی پیدا کرده است، از مشکلات جدی که مردم محله به‌ویژه با وانتی‌ها دارند، به همشهری محله می‌گوید: «به شهرداری منطقه پیشنهاد دادیم دست‌کم در ساخت‌وسازهای جدید به مکانیک‌ها مجوز ندهند، اما متأسفانه توجهی به این درخواست نشده است و همچنان تعداد واحد‌های تجاری‌در حال افزایش‌است. وانتی‌هایی که اغلب آنها متعلق به یکی از اهالی شهرک «استقلال» هستند، هرکدام یک کارگر افغانستانی بالای سر آنها گذاشته‌اند و تنها خودشان شب به شب می‌آیند و پول‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. متأسفانه به این کارگران ‌ هم نمی‌توان حرفی زد و تا به آنها چیزی بگویی داد و بیداد به راه می‌اندازند و درگیری ایجاد می‌کنند.»


ارمغان باقری/ مدیر محله تهرانسرغربی

 محله به مرکز تجاری تبدیل شده است
«ارمغان باقری» مدیر محله تهرانسرغربی، تمرکز واحدها و راسته‌های تجاری و خدماتی در این محدوده را یکی از مشکلات اصلی ساکنان این محله عنوان می‌کند: «یکی از مشکلات تهرانسرغربی که دیگر کهنه و قدیمی به حساب می‌آید و حل و فصل آن بسیار سخت است، به موضوع تجاری شدن محله بر می‌گردد. حضور بازار میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های بزرگ، راسته گوشت و مرغ‌فروشی، وانتی‌ها، بساطی‌ها و لوازم یدکی خودرو سبب شده است تا اینجا به مرکز تجاری منطقه تبدیل شود و روزانه تعداد زیادی از مردم با وسیله نقلیه شخصی و عمومی یا پای پیاده از دیگر قسمت‌های تهرانسر و نقاط دیگر منطقه برای خرید به اینجا در رفت‌وآمد باشند. تاکنون کار چندانی برای سر و سامان دادن به این اوضاع انجام نشده است، اما شهرداری یک‌‌سری طرح‌ها و برنامه‌هایی دارد و اعلام کرده است که می‌خواهد در آینده آنها را اجرا کند. از جمله اینکه قرار است خیابان «پارک» تبدیل به «پیاده‌راه» شود. گمان می‌کنم با این اقدام‌‌ تردد خودروها در محله کمتر خواهد شد. اگر این طرح و طرح‌های دیگر با دقت و به درستی انجام شود و مطالعه و کار کارشناسی شده دقیقی پشت آن باشد، می‌توان به بهتر شدن شرایط در آینده امیدوار بود، اما اگر در اجرای آنها کم دقتی شود و یا به درستی اجرا نشود، ممکن است به یک معضل جدید تبدیل شود.»

 سلب شدن آرامش بانوان
مدیر محله تهرانسر غربی وجود راسته‌های مکانیکی در محله را موجب سلب آرامش و امنیت روانی بانوان محله عنوان می‌کند: «مشکل دیگری که در محله وجود دارد به فعالیت مکانیکی‌ها و شکل گرفتن چندین راسته تعمیرگاهی در محله بر می‌گردد. این شرایط به‌ویژه برای بانوان تبدیل به یک معضل شده است و با وجود این مکانیکی‌ها که اغلب شاهد تجمع آقایان در مقابل آنها هستیم، نمی‌توانیم با خیال آسوده در محله حتی یک پیاده‌روی ساده و بدون دغدغه داشته باشیم. البته قصد توهین به این صنف را ندارم، اما فضای مردانه این شغل و رفتار و ادبیاتی که در چنین فضای تعمیرگاهی متداول است، برای بانوان چندان مناسب نیست و به نوعی آرامش و امنیت روانی را از آنها سلب می‌کند. برای رفع این مشکل جلسات مختلف و متعددی برگزار شده است که همه آنها تا به امروز بی‌نتیجه مانده‌اند. موضوع کرونا نیز مزید بر علت شده است تا براساس ملاحظات اقتصادی، در حال حاضر طرح و برنامه‌ای برای سر و سامان دادن به این اوضاع وجود نداشته باشد. ما به‌صورت مستمر پیگیری می‌کنیم اما شهرداری به کمک کلانتری نیاز دارد، کلانتری نیز نیاز به دستور قضایی دارد و در نهایت هم اعلام می‌کنند که به دلیل کرونا و شرایط اقتصادی نمی‌توانند‌کاری انجام دهند. این‌گونه است که مشکلات مربوط به وانتی‌ها، بساطی‌ها، مکانیکی‌ها و فروشگاه‌های پروتئینی همچنان پابرجا است و آنها به بدون هیچ محدودیتی به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند و این سبب نارضایتی مردم محله شده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید