• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 7 شهریور 1400
کد مطلب : 138987
+
-

وزنه طلایی، نیزه نقره‌ای

در پنجمین روز بازی‌های پارالمپیک‌2020 توکیو روح‌الله رستمی ملی‌پوش پاراوزنه‌برداری ایران نخستین مدال طلای کاروان اعزامی ایران را به نام خود ثبت کرد و امان‌الله پاپی هم در پرتاب نیزه مدال نقره گرفت

وزنه طلایی، نیزه نقره‌ای

کاروان پارالمپیک ایران روز گذشته با کسب یک طلا در وزنه‌برداری و یک نقره در پرتاب نیزه تعداد مدال‌هایش را در توکیو به 3مدال رساند. پارالمپیکی‌های ایران که یک روز قبل با کسب یک نقره در وزنه‌برداری نخستین مدال خود را به‌دست آورده بودند، حالا با یک طلا و 2نقره در جدول مدال‌ها رتبه بیست‌وچهارم را در اختیار دارند.

  2روز و 2مدال در پاراوزنه
رقابت‌های دسته منهای 80کیلوگرم پاراوزنه‌برداری روز گذشته در سالن وزنه‌برداری فروم توکیو برگزار شد و روح‌الله رستمی به‌عنوان نماینده ایران در این دسته به مصاف حریفان خود رفت. در منهای 80کیلوگرم ورزشکارانی از کشورهای چین، اوکراین، یونان، گرجستان، کلمبیا، ایتالیا و برزیل حضور داشتند. روز قبل هم امیر جعفری در همین سالن توانسته بود مدال نقره دسته منهای 65کیلوگرم را کسب کند و کاروان ایران امیدوار به بهبود رنگ مدال روز گذشته بود.

  طلای ناب رستمی
مربیان برای روح‌الله رستمی در حرکت اول درخواست وزنه 225کیلوگرم کردند که رستمی به‌راحتی این وزنه را به نام خود ثبت کرد. درخواست مربیان برای حرکت دوم 228کیلوگرم بود که رستمی برای زدن این وزنه هم مشکلی نداشت و توانست 228کیلوگرم را به نام خود ثبت کند تا نشان دهد هدفی بالاتر از کسب مدال طلا دارد و آن هم رکوردشکنی است. مربیان برای حرکت سوم، برای دارنده مدال نقره پارالمپیک لندن درخواست وزنه 234کیلوگرم را کردند که رستمی این وزنه را هم به‌راحتی زد و مدال طلای خود را قطعی کرد.

  حمله به رکورد پارالمپیک
رکورد پارالمپیک در دسته منهای 80کیلوگرم در اختیار مجید فرزین از کشورمان است که با مهار وزنه 240کیلوگرمی در پارالمپیک 2016ریو ضمن کسب مدال طلا این رکورد را به نام خود ثبت کرده است. روح‌الله رستمی بعد از قطعی‌شدن مدال طلایش با درخواست وزنه 242کیلوگرم خواست رکورد مجید فرزین را هم جابه‌جا کند. رستمی که پیش از این توانسته بود با مهار وزنه 241کیلوگرمی رکورد جهانی این دسته را به نام خود ثبت کند، این‌بار در رکورد‌شکنی پارالمپیک ناکام بود و نتوانست وزنه 242کیلوگرمی را به نام خود ثبت کند و کارش با همان 234کیلوگرم به پایان رسید.

  رستمی: مدالم را به مردم و رهبری تقدیم می‌کنم
روح‌الله رستمی بعد از کسب مدال طلای وزنه‌برداری دسته منهای 80کیلوگرم پارالمپیک توکیو گفت: «خوشحالم از اینکه نخستین مدال طلای کاروان ایران به نام من ضرب شد. برای کسب این مدال در چند سال گذشته زحمات زیادی کشیدم و حتی در شرایط سخت کرونایی تمرینات را رها نکردم. بالاخره جواب این زحمات را گرفتم. بابت این اتفاق خدا را شاکر هستم.»
رستمی با بیان اینکه کمیته ملی پارالمپیک و کارشناسان برایش شانس مدال طلا قائل شده بودند، گفت: «همه توقع طلا داشتند و خوشحالم که جواب اعتماد آنان را دادم. بعد از حرکت سوم درحالی‌که مدال طلای من قطعی بود، تصمیم گرفتم به رکورد پارالمپیک حمله کنم اما فاصله بین حرکت آخر و رکوردم کم بود و نفسگیری به‌درستی انجام نشد. یکی دیگر از دلایل موفق نبودنم در ثبت رکورد آسیب‌دیدگی کتفم بود.» دارنده مدال طلای پارالمپیک توکیو درباره برنامه خود برای آینده گفت: «فعلا به استراحت می‌پردازم و به آینده فکر نکردم. مدالم را هم به مردم ایران و مقام معظم رهبری تقدیم می‌کنم. همچنین این مدال را به شهید مدافع حرم حسن عبدالله‌زاده و خانواده‌ام تقدیم می‌کنم.» رستمی هرچند در رکوردشکنی ناموفق بود ولی توانست نخستین مدال طلای کاروان پارالمپیکی ایران در توکیو را کسب کند. «گو ژیائو فی» از چین با 215کیلوگرم به مدال نقره رسید و «محمد الالفات» از مصر هم با 212کیلو روی سکوی سوم قرار گرفت.

   رواسی: انتظار کسب 5مدال از پاراوزنه‌برداری داریم
سرمربی تیم ملی پاراوزنه‌برداری ایران با تمجید از عملکرد رستمی و جعفری ابراز امیدواری کرد که 5پاراوزنه‌بردار ایران روی سکوی پارالمپیک قرار بگیرند. علی‌اصغر رواسی پس از کسب مدال طلای روح‌الله رستمی، گفت: «ما با 5وزنه‌بردار به بازی‌های پارالمپیک توکیو آمدیم و انتظار می‌رود که همه نفرات ما به سکوی پارالمپیک برسند. در این 2روز وزنه‌برداران ما نتایج خیلی خوبی کسب کرده‌اند و امید داریم که در 3وزن دیگر هم به سکوی پارالمپیک برسیم. برنامه ما برای شکست رکورد مدال پارالمپیک لندن بود اما با حذف یک وزنه‌بردار این اتفاق امکان‌پذیر نشد.» رواسی با تمجید از امیر جعفری و روح‌الله رستمی گفت: «آنها رقابت‌های سختی را پشت سر گذاشتند و موفق به کسب مدال شدند. آقای رستمی رقابت سختی با حریف چینی داشت و درنهایت با اقتدار به مدال طلا رسید. جعفری نیز با گذر از وزنه‌بردار پارالمپیکی الجزایر مدال نقره را برای کاروان ما به ارمغان آورد.» سرمربی تیم ملی پاراوزنه‌برداری ایران با اشاره به عدم‌موفقیت رستمی در شکستن رکورد پارالمپیک، افزود: «رستمی رقابت سختی داشت و این موجب خستگی او شده بود. همچنین او به مدال طلا قانع بود. البته او یک آسیب‌دیدگی جزئی هم داشت که مانع این رکوردشکنی شد.»

  پاپی پرتابش به آذربایجان نرسید
مسابقات پرتاب نیزه پارالمپیک نیز روز گذشته در ورزشگاه ملی بازی‌های توکیو در کلاس ادغامی 56F و 57F برگزار شد. 12ورزشکار در این مسابقات پرتاب‌های خود را انجام دادند که در نهایت 2ورزشکار ایرانی توانستند مدال طلا و نقره را یکی برای جمهوری آذربایجان و دیگری برای جمهوری اسلامی ایران کسب کنند! امان‌الله پاپی در پرتاب اول خود حد نصاب ۴۷.۷۴متر را به ثبت رساند و در پرتاب دوم حدنصاب ۴۹.۵۰متر را ثبت کرد و رکورد جهان و پارالمپیک را شکست. او با پرتابی به میزان ۴۹.۲۶متر به استقبال پرتاب چهارم رفت و نیزه را به اندازه ۴۹.۵۶متر پرتاب کرد و باز هم رکورد جهان و پارالمپیک را ارتقا بخشید. پرتاب پنجم پاپی تنها یک سانتی‌متر کمتر از پرتاب قبلی بود و با پرتابی به اندازه ۴۷.۸۳متر به‌کار خود پایان داد. در نهایت 49.56متر که بهترین پرتاب امان‌الله پاپی بود برای او محاسبه شد و در صدر جدول پرتابگران قرار گرفت. حامد حیدری، پرتابگر ایرانی‌الاصل تیم جمهوری آذربایجان آخرین ورزشکاری بود که پرتاب‌هایش را انجام داد و با حد‌نصاب ۵۱.۴۲متر که در پرتاب پنجم خود ثبت کرد، علاوه بر شکستن رکورد پاپی، توانست رکورد جهان و پارالمپیک را ارتقا دهد و به مدال طلا برسد. در این رقابت سیسرو والدیران از برزیل با رکورد ۴۸.۹۳سوم شد و به مدال برنز دست یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید