• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 7 شهریور 1400
کد مطلب : 138931
+
-

قیمت‌های متفاوت نان در زنجان

نانوایان زنجانی معتقدند هزینه‌هایشان افزایش یافته و دیگر با قیمت قبلی ازپس هزینه‌ها برنمی‌آیند

قیمت‌های متفاوت نان در زنجان

پوپک قاسمی-خبرنگار

نان در استان زنجان، مانند بیشتر نقاط کشور، قوت غالب مردم به‌حساب می‌آید و قیمت و کیفیت این کالای اساسی، همیشه بحث داغ زنجانی‌ها بوده‌است. این موضوع درحالی‌است که مدتی می‌شود تعیین قیمت نان دراین استان حاشیه‌های دامنه‌داری را به‌دنبال داشته‌است؛ در یک‌سو نانوایان قرار دارند که خواستار افزایش قیمت نان هستند و در سوی دیگر مردم می‌گویند گران شدن این کالا سفره‌هایشان را کوچک‌تر می‌کند؛ ماجرایی که درنهایت به تصویب قیمت‌های جدید و گران شدن نان دراین استان ختم شد. در ماهی که گذشت، کش‌وقوس‌های زیادی برسر تعیین قیمت نان در زنجان در گرفت؛ در نخستین روزهای مردادماه بود که دبیرخانه کارگروه ملی ساماندهی گندم، آرد و نان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد «افزایش قیمت نان تا اطلاع ثانوی ممنوع است» و هیچ‌گونه افزایش قیمت نان، قبل از تصویب ستاد اقتصادی دولت اجرا نخواهد شد. این درحالی بود که چند روز بعد تعداد قابل‌توجهی از نانوایی‌های زنجان به‌صورت خودسرانه قیمت‌ها را افزایش دادند، اما به فاصله اندکی وضعیت قیمت‌ها به حال قبل برگشت تا اینکه در روزهای اخیر قیمت‌های جدید ابلاغ و بالاخره نان در زنجان گران شد.

قیمت‌های متفاوت 
یک شهروند زنجانی دراین باره به خبرنگارهمشهری می‌گوید: نان قیمت ثابتی ندارد و گویا قیمت‌ها به‌صورت سلیقه‌ای تعیین می‌شود. نرخ سنگک از هزارو 500تومان تا 2هزارتومان متغیر است. مسئولان استان باید به این وضعیت آشفته که در ماه‌های اخیر به‌وجود آمده، سروسامانی بدهند. «هادی امینی» می‌افزاید: اگر قیمت نان افزایش یافته است، همه نانواها باید از قیمت‌های یکسانی تبعیت کنند. بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌توانند نانوایان را نسبت به نصب قیمت‌ها در نانوایی‌ها ملزم کنند تا وضعیت قیمت‌گذاری‌های سلیقه‌ای ساماندهی شود. وی اضافه می‌کند: برخی نانوایان زنجانی با بهانه‌هایی مانند افزودن کنجد و کیفیت بهتر، نان را با قیمت های بالاتری می‌فروشند و این موضوع به آشفتگی قیمت‌ها دامن زده‌است.

گلایه‌های نانوایان
در هفته‌های اخیر نانوایان زنجانی برای طرح گلایه‌های خود نسبت به پایین ماندن قیمت نان به استانداری رفتند تا استدلال‌هایشان را با مسئولان مربوط درمیان بگذارند؛ اقدامی که به نتیجه مشخصی ختم نشد و درخواست افزایش قیمت‌ها به‌جایی نرسید. به‌دنبال این موضوع بود که نانوایان رأسا اقدام به افزایش قیمت‌ها کردند که با واکنش مسئولان استان مواجه شد. این تحولات در بازار نان درحالی‌ بود که نانوایان می‌گویند با ابلاغ اتحادیه قیمت‌ها را افزایش داده‌اند، چراکه تعلل در قیمت‌گذاری جدید، سبب وارد آمدن زیان مضاعف به نانوایان می‌شود، اما بازرسان خانه صنعت، معدن و تجارت زنجان اعلام کردند افزایش قیمت‌ها باید در کارگروه آرد و نان این استان بررسی شود و اتحادیه حق افزایش قیمت را ندارد. نانوایان معتقدند قیمت همه مواد و هزینه‌ها افزایش یافته است و دیگر با قیمت قبلی هیچ سودی برای آنان باقی نمی‌ماند تا بتوانند ازپس هزینه‌های روزافزون برآیند. این انتقادها درحالی مطرح می‌شود که از 2ماه قبل وعده‌هایی در زمینه بررسی قیمت‌های جدید به نانوایان داده شده بود.

تصویب قیمت‌های جدید
مسئول بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان دراین باره به خبرنگارهمشهری می‌گوید: هرچند گلایه نانوایان از قیمت‌های کنونی نان را قبول داریم، اما افزایش خودسرانه را نمی‌پذیریم، چراکه قیمت‌گذاری نان روال قانونی دارد که باید بعد از طی این مراحل، تصویب و اعلام شود. «اسماعیل مسلمی» اظهار می‌کند: در روزهای گذشته در کارگروه آرد و نان استان همه جوانب موضوع بررسی و با در نظر گرفتن صلاح نانوایان و مصرف‌کنندگان، درنهایت قیمت‌های جدید اعلام شد. وی ادامه می‌هد: در آخرین قیمت‌گذاری در روزهای گذشته، نرخ انواع نان نوع یک در بخش لواش 350تومان و بربری نیز هزارو100 تومان خواهد بود و سنگک نوع یک نیز در مرکز استان زنجان نداریم. مسلمی تصریح می‌کند: نان‌های نوع2 نیز براساس قیمت‌گذاری جدید؛ هر قرص لواش 400تومان، بربری هزارو500تومان و سنگک نیز هزارو500 تومان عرضه می‌شود. وی درباره دلیل تفاوت قیمت در نان‌های نوع یک و 2 نیز می‌گوید: تفاوت قیمت در نان‌های نوع یک و 2 به‌دلیل تمایزهای موجود در نرخ آردهای عرضه شده به واحدها براساس مجوز آنهاست. این مسئول اضافه می‌کند: تاکنون از 500نانوای فعال شهر، هیچ‌کدام اقدام به ابطال پروانه کسب خود نکرده‌اند و حق ندارند نانوایی را خودسرانه تعطیل کنند.

انجام بررسی‌های کارشناسی 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز می‌گوید: افزایش قیمت نان از قبل انجام و دراین زمینه تصمیم‌گیری شده‌ بود، اما زمان ابلاغ و اعمال آن باید ازسوی کارگروه مشخص به نانوایان اعلام می‌شد که 31مردادماه به‌عنوان زمان آغاز اعمال قیمت‌های جدید ابلاغ شد. «محمدرضا آبی‌پور» با بیان اینکه در قیمت‌های جدید افزایش نرخ آرد و هزینه‌های دیگر نانوایان به‌صورت کارشناسی بررسی و لحاظ شده‌است، می‌افزاید: نانوایان باید نان را با قیمت‌های اعلام شده به مردم بفروشند و حق ندارند قیمت‌های دیگری را به‌صورت خودسرانه اعمال کنند. وی اضافه می‌کند: این افزایش قیمت‌ها مختص استان زنجان نیست، بلکه در دیگر استان‌های هم‌جوار نیز قیمت انواع نان افزایش یافته‌است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید