دغدغه/ پراید یعنی غرور
مهدیا گلمحمدی
تا پیش از شیوع کرونا یکی از ملاکهای اصلی تحلیل کوچه و بازاری رضایتمندی مردم، قیمت خودرو و کیفیت آن بود و اگر کمی بحث حرفهایتر میشد، قیمت خودرو با واقعیت آن در کشورهای دیگر مقایسه میشد. حالا هم به گزارش ویژوال کپیتالیست، کاشف به عمل آمده که پرفروشترین خودروهای جهان زیاد هم به خاورمیانهای بودن کشور خریدار آن بستگی ندارد. براساس این آمار در این رتبهبندی که براساس میزان فروش تا پایان سال۲۰۱۹ تهیه شده است، خودروهای هاچبک در ۱۲کشور، سدان در ۲۵کشور، شاسیبلند در ۲۰کشور، و ون در 3کشور، پرفروشترین خودروها بودهاند. کشورهای عرب خاورمیانه هم علاقه خاصی به شاسیبلندها دارند.
اما برای نمونه درحالیکه پرفروشترین خودرو در کشورهای یمن و لبنان لندکروز بوده، در ایران این تعصب و افتخار نصیب پراید شده است. البته فراموش نکنیم«پراید- pride» یعنی غرور. اصلا نیمی از رمان پر و پیمان جینآستن (رمان غرور و تعصب Pride and Prejudice) درباره پراید (pride) است. نویسنده مرحومه مغفوره در آن روزگار (۱۸۱۳میلادی) که نهایت لاکچریبودن خرید یا اجاره یک درشکه بوده، داشتن پراید را برای هر زنی ضروری قلمداد کرده است. بگذریم. حالا اگر مانند نگارنده کنجکاو هستید که علت نامگذاری پرفروشترین خودروی ایران چه بوده است، به قول معروف بشنوید از یکی از مسئولان «کمیته نامگذاری محصولات خودرو در ایران». بهگفته او، «نامهای منتخب باید دارای ویژگیهای خاصی باشند، فارسیبودن، قدرت ماندگاری در یادها و یادآور کشور سازندهبودن ازجمله این ویژگیهای خاص انتخاب نام است، همچنین نام خودرو باید به نوعی با ذات خودرو ارتباط داشته باشد و همچنین قابل تمسخر نباشد».