• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 6 شهریور 1400
کد مطلب : 138898
+
-

بغداد؛ میزبان اجلاسی برای صلح در منطقه

امیرعبداللهیان در رأس هیأتی از کشورمان برای حضور در کنفرانس بغداد راهی عراق شده؛ این نخستین سفر خارجی او در کسوت وزیر خارجه است

دیپلماسی
بغداد؛ میزبان اجلاسی برای صلح در منطقه


کشورهای منطقه، آمریکا و اروپایی‌ها امروز در بغداد گردهم می‌آیند؛ در نشستی یک‌روزه که عراق آن را برگزار می‌کند و از کشورهای همسایه خود و برخی کشورهای اروپایی و آمریکا برای شرکت در آن دعوت کرده است.
 نمایندگان کشورهای دعوت شده قرار است درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای به رایزنی بپردازند. البته وزیر خارجه عراق در سفر به تهران دعوتنامه این نشست را تقدیم سیدابراهیم رئیسی،  رئیس‌جمهورکرد، اما هیأتی از ایران به ریاست حسین امیرعبداللهیان،  وزیر خارجه برای شرکت در نشست راهی عراق خواهد شد. این نخستین سفر خارجی امیرعبداللهیان در کسوت وزیر خارجه کشورمان است.
او روزهای شلوغی را در وزارت خارجه سپری می‌کند و  عصر پنجشنبه هم در میان تماس‌های تلفنی با همتایان خود با وزیر خارجه پاکستان دیدار داشته است؛ دیداری که به‌گفته وزیر خارجه ایران در آن «روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای، ازجمله اوضاع حساس افغانستان» در دستور کار بود. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد گردهمایی کشورهای منطقه در بغداد می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد. 
مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق درباره اهداف این نشست با تأکید بر لزوم تقویت روابط کشورهای منطقه گفت: «عراق می‌خواهد به پلی برای این روابط در جهت تکامل منطقه تبدیل شود؛ چراکه دیگر جنگ و ناامنی کفایت می‌کند و باید به صلح و پیشرفت سلام کرد.» به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر عراق هدف اصلی این نشست را هم اقتصاد و فرهنگ دانست: «این اقتصاد و فرهنگ باید بر مبنای امنیت دسته‌جمعی و اراده و همکاری همگانی تثبیت شده و پیشرفت کند و هیچ استثنایی در این خصوص وجود ندارد.» 

گفت‌وگوهای منطقه‌ای در مسیر صلح و ثبات
عراق پیش از برگزاری نشست بغداد، میزبان گفت‌وگوهای تهران و ریاض نیز بوده است؛ گفت‌وگوهایی که فروردین سال‌جاری اخباری از آن به روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز درز کرد و سپس رسانه‌های دیگر به تحلیل و گمانه‌زنی درباره آن پرداختند. پس از این مقامات 2کشور نیز گفت‌وگوها را تأیید کردند و حتی علی ربیعی،  سخنگوی دولت دوازدهم نیز گفت که این مذاکرات تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه خواهد داشت. در این بین محمد بن سلمان،  ولیعهد عربستان‌سعودی نیز با تغییر لحنی آشکار در برابر ایران گفت که عربستان خواهان «روابط ویژه» با ایران است. درباره ترکیب هیأت‌های 2کشور در این گفت‌وگو اطلاعات دقیقی وجود ندارد، اما گفته شده که مقامات امنیتی و نظامی در این گفت‌وگوها حضور داشتند و ریاست هیأت سعودی را رئیس سازمان اطلاعات این کشور و ریاست هیأت ایران را نماینده دبیر شورای‌عالی امنیت ملی برعهده داشته است. اما طبق اظهارات مقامات رسمی این گفت‌وگو در جریان تغییر دولت در ایران متوقف شده و حالا رویارویی نمایندگان 2کشور در نشست بغداد از اهمیت دوچندانی برخوردار خواهد بود؛ چراکه روابط دیپلماتیک تهران و ریاض از سال۹۴ قطع شده است. 2کشور در این سال‌ها بر سر مسائل منطقه‌ای از سوریه گرفته تا جنگ یمن نیز اختلاف‌نظر داشتند؛ جنگی که سعودی‌ها پس از6سال همچنان به آن پایان نداده‌اند و تبدیل به یکی از فجایع قرن بیست‌ویکم شده است.
طبق گزارش‌ها نماینده اتحادیه اروپا، آمریکا و فرانسه نیز در نشست بغداد حضور خواهند داشت. به‌نظر می‌رسد که مقامات عراق تلاش دارند تا با برگزاری چنین نشست‌هایی نقش این کشور در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی را احیا کرده و ارتقا دهند. پیش از این، فواد حسین، وزیر خارجه عراق نیز درباره نشست بغداد گفته بود: «بغداد میزبان کنفرانس کشورهای همسایه عراق خواهد بود که دستور کار آن همکاری مشترک برای صلح و رفع سوءتفاهمات میان برخی کشورهای منطقه است.» حال باید دید که در این شرایط نشست یک‌روزه با حضور نمایندگان کشورهای منطقه و خارجی چگونه رقم می‌خورد و چه دستاوردهایی خواهد داشت.

 مکث
تأکید امیرعبداللهیان بر مذاکره با نتایج ملموس


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی روز جمعه خود با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اظهار امیدواری کرد دولت جدید ایران تاریخ مدنظر خود برای نشست بعدی وین را اعلام کند.
 براساس گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی تعهد تهران به گفت‌وگو و تعامل سازنده در چارچوب دیپلماسی متوازن را مورد تأکید قرار داد و از مذاکرات به‌عنوان ابزار دیپلماسی یاد کرد. او در ادامه تأکید کرد: برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تامین حقوق و منافع مردم باشد، قابل‌قبول است.  امیرعبداللهیان قانون مصوب مجلس درخصوص مسائل هسته‌ای را برای دولت ایران لازم الاجرا دانست و افزود: در هر مذاکره‌ای باید  پایبندی طرف‌های مقابل برجامی به تعهداتشان محرز شود.

 تماس‌های تلفنی وزیرخارجه در نخستین روز کاری

نخستین روز کاری وزیر خارجه با پیام‌های تبریک مقامات دیگر کشورها همراه شد. معاون نخست‌وزیر لبنان، امیرعبداللهیان را از ذخایر دیپلماسی ایران خواند و وزیر خارجه قزاقستان در پیام خود از آمادگی برای تلاش مشترک در جهت توسعه همکاری‌های 2کشور خبر داد. وانگ‌ای، وزیر خارجه چین هم در پیامی انتخاب امیرعبداللهیان را تبریک گفت. به گزارش ایسنا، او در این پیام ضمن اشاره به دوستی سنتی و دیرینه و همچنین پنجاهمین سالگرد روابط سیاسی 2کشور به تعمیق و استمرار روابط طرفین براساس مشارکت راهبردی اشاره کرد.  وزیر خارجه چین با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر روسای جمهور 2کشور و توافق حاصله در زمینه پیشبرد روابط فی‌مابین، آمادگی خود را برای تشریک مساعی با وزیر امور خارجه ایران جهت هماهنگی، همکاری و بسط و توسعه بیش از پیش روابط مشارکت جامع راهبردی 2کشور اعلام کرد. از سوی دیگر سرگئی لاوروف نیز در تماس تلفنی با وزیر خارجه ایران به او گفت که مذاکره بر سر توافق هسته‌ای ایران در وین باید هرچه زودتر از سر گرفته شود. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که «طرف ایرانی این پیام را با جدیت دریافت کرد.»  مذاکرات وین پس از 6دور متوقف شده و تاریخ دقیقی برای ازسرگیری آن اعلام نشده است. آمریکایی‌ها ادعا کردند که ادامه مذاکرات به تصمیم ایران بستگی دارد، اما سیدعباس عراقچی، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در وین تأکید کرده بود که توافق در وین به تصمیم آمریکایی‌ها مبنی بر لغو همه تحریم‌ها و بازگشت به برجام وابسته است.  همچنین کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی در مصاحبه‌ای از 7محور اختلافی در مذاکرات وین بر سر احیای برجام خبر داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید