• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 6 شهریور 1400
کد مطلب : 138845
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jRj1W
+
-

تاریخ جنون


میشل فوکو در مقدمه کتاب «تاریخ جنون» خواهان نگاشتن شکل دیگر دیوانگی‌ است. آن دیوانگی‌ای که «خرد حاکم انسان، همسایه او را محبوس می‌کند و انسان‌ها از طریق این عمل و به‌واسطه زبان بی‌رحمانه نادیوانگی با یکدیگر رابطه برقرار می‌کنند و وجود یکدیگر را به رسمیت می‌شناسند.» علاوه بر چنین خواستی، فوکو خواست دیگری هم دارد: دست یافتن به درجه صفر دیوانگی در سیر جنون. وی درجا منظور خویش را توضیح می‌دهد: «زمانی که برداشت انسان از جنون یکدست و نامتمایز بود، زمانی که مرزبندی میان عقل و جنون خود هنوز مرزبندی نشده بود.»
در واقع نویسنده در این کتاب که برای نخستین‌بار سال1961 منتشر شد، به بررسی مفهوم جنون در فرهنگ اروپا، حقوق، سیاست، فلسفه و پزشکی از قرن‌های میانی تا پایان قرن هجدهم میلادی پرداخته است. کتاب در 7فصل تدوین شده است. کشتی دیوانگان، حبس بزرگ، دیوانگان، چهره‌های جنون، پزشکان و بیماران، وحشت عظیم و مرزبندی جدید عنوان فصل‌های کتاب است. تاریخ جنون را فاطمه ولیانی در 314صفحه به فارسی برگردانده و انتشارات هرمس چاپ جدید آن را به بهای 51هزار تومان منتشر کرده است.

  خطابه

«خطابه» ارسطو را اسماعیل سعادت به فارسی برگردانده و به تازگی از سوی نشر هرمس منتشر شده است.
اَرَسطو یا ارسطاطالیس‌زاده ۳۸۴ ق.م و درگذشته ۳۲۲ ق. م از فیلسوفان یونان باستان بود. او یکی از مهم‌ترین فیلسوفان غربی به‌حساب می‌آید. در هجده سالگی به آکادمی افلاطون راه یافت و مدت20 سال در مکتب افلاطون کسب دانش کرد. ارسطو به سرعت در علوم نظری چنان پیشرفت کرد که افلاطون به وی لقب علم داد. ارسطو نخستین کسی بود که صریحاً تصدیق کرد که خطابه، به‌عنوان فن ایجاد ارتباط، اخلاقاً خنثی است و می‌توان از آن، هم در راه خیر و هم در راه شر، استفاده کرد. به عقیده او قوت اقناعی آن بستگی به سه چیز دارد: حقیقت و اعتبار منطقی چیزی که محل استدلال است؛ توفیق گوینده در اینکه بتواند این اندیشه را در مخاطبان ایجاد کند که می‌توان به او اعتماد کرد و احساساتی که گوینده می‌تواند در مخاطبان برانگیزد، به قصد آنکه آنها نظریاتی را که او ارائه می‌کند بپذیرند و مطابق آنها عمل کنند.
نشر هرمس چاپ جدید خطابه را در 444صفحه به بهای 85هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید