• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 4 شهریور 1400
کد مطلب : 138779
+
-

دفاع رئیسی از سلامت و کارآمدی کابینه جوان


آخرین دفاعیات رئیس‌جمهور قبل از  اخذ رأی اعتماد به کابینه، پاسخ به مهم‌ترین شبهات مطرح‌شده درباره برخی وزرای پیشنهادی بود. سیدابراهیم رئیسی سوابق کابینه پیشنهادی را همسو با شعارهای انتخاباتی و تشکیل دولت ایران قوی دانست، از انتخاب برخی گزینه‌های جوان وزارت در کنار تجربه‌گرایی سایر چهره‌ها دفاع کرد و سالم و پاکدست‌بودن کابینه پیشنهادی را با پیگیری مستقیم خود از نهادهای نظارت تضمین داد. رئیسی همچنین کارآمدی کابینه دولت ایران قوی را در اتفاقی بی‌سابقه با نظارت خود در انتصاب معاونان و مدیرکل‌های وزارتخانه‌ها وعده داد.
رئیس‌جمهور درباره شاخصه‌های تعیین وزرای کابینه تأکید کرد: معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی براساس شاخص‌هایی ازجمله کارآمدی، تخصص، مردم‌داری، فساد‌ستیزی و صداقت با مردم بوده است که نسبت به آن در دوره انتخابات به مردم قول داده بودم. 
او با بیان اینکه در فرایند بررسی کارنامه وزیران پیشنهادی برای معرفی به مجلس صلاحیت علمی و همچنین صلاحیت عملی و اجرایی مورد تأکید بوده و مدنظر قرار داشته است، گفت: صلاحیت وزرای محترم نسبت به سلامت نفس و داشتن شرایط لازم برای سالم‌بودن از هرگونه شائبه‌های فساد و کجی و آلودگی، مسئله مهم ماست که این شرط، شرط مطلق نسبت به همه عزیزان به‌عنوان محور مورد توجه بوده است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه این شرط، شرطی نیست که بشود از آن گذشت، تأکید کرد: دولتی که می‌خواهد فساد‌ستیز باشد، حتما باید عناصر پاکدست و فساد‌ستیز امر اجرای آن را به‌دست بگیرند. این جزو تأکیدات ما بوده است و شرطی نیست که فقط در ابتدا ضرورت داشته باشد بلکه تداوم آن هم ضروری و لازم است. تمام دست‌اندرکاران دولت باید بدانند امروز سلامت یک امر محوری در دولت است و کوچک‌ترین ناسلامتی تحمل نخواهد شد، شرط اساسی خدمت در این دولت پاکدستی است و این شرط مهم همواره در دولت مردمی باید مورد توجه قرار گیرد. رئیسی با تأکید بر اینکه در مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد، گفت: هیچ اتهام مستقر‌شده نسبت به هیچ‌کدام از وزیران وجود ندارد و خط قرمز ما در مبارزه با فساد فقط بدون استناد سخن‌گفتن و اتهام‌زدن است.
رئیسی درباره فرایند معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس گفت: در سایتی که برای نظرخواهی از مردم معرفی کردیم و از ناحیه نخبگان و بسیاری از جوانان عزیز و کادرهای فعال در سازمان‌‌های اداری، استقبال شد، نام ۲ وزیر نبود، دلیل‌ آن هم این بود که از یک مجموعه امنیتی مثل وزارت اطلاعات و وزارت دفاع بودند و در این خصوص با نیروهای مسلح در وزارت دفاع و با نخبگان و کارشناسان در وزارت اطلاعات، مشورت کردم، اما نسبت به ۱۷وزیر دیگر، برخی نامشان، ۲۰ تا ۶۰ بار از ناحیه مردم در این سایت تکرار شده بود به‌عنوان اینکه اینها کسانی هستند که می‌توانند در مدیریت مورد استفاده باشند و از بقیه هم در رده‌های مدیریتی بعدی استفاده خواهیم کرد و این بانک اطلاعاتی بعدا در اختیار آقایان وزرا قرار خواهد گرفت تا از پیشنهادهای مردم استفاده شود و بهره بگیرند.
رئیسی همچنین بررسی صلاحیت‌های اولیه وزرای کابینه را براساس استعلام از سازمان اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور و همچنین دیوان محاسبات عنوان کرد. او تأکید کرد: هیچ اتهام متقن و مستقری نسبت به هیچ‌کدام از وزرای پیشنهادی وجود ندارد و من این را به مجلس اطمینان می‌دهم که اگر به کسی هم در جایی اتهامی وارد شده، آن اتهام رد شده است.
رئیس‌جمهور در پاسخ به برخی اتهامات درباره کابینه پیشنهادی گفت: خط قرمز ما در مبارزه با فساد فقط بی‌حساب و استناد به کسی اتهام‌زدن است اما اینکه طرف کیست و وابسته به کجاست برای ما مهم نیست و در عمل هم دیدید که مشی ما همین است و در ادامه هم خواهد بود ان‌شاءالله. 
او با اشاره به اینکه برخی موارد طرح‌شده در جریان بررسی صلاحیت‌ها در مورد برخی افراد وی را حساس کرده است، افزود: در این چند مورد، تماس گرفتم و کار را به نهادهای اطلاعاتی سپردم که اگر چنانچه این موارد صحت دارد به من اطلاع دهید تا به جای خود واکنش لازم نشان داده شود، اما بعد از چند روز بررسی گفتند که هیچ‌کدام از این موارد صحت ندارد، پس من به مجلس در این زمینه هم اطمینان می‌دهم.
رئیسی درباره ضرورت همراهی دولت و مجلس هم گفت: مردم تاب و توان اختلاف مجلس و دولت را ندارند و از خاطرات اختلافات گذشته دل خوشی ندارند، امروز ما به‌دنبال تعامل کامل با مجلس هستیم. این شرایط فعلی از نظر کرونا و وضعیت معیشت مردم می‌طلبد که دولت سریع‌تر تشکیل شود.
او با اشاره به برخی گلایه‌ها از انتخاب وزرای جوان، توضیح داد: هم توانایی علمی و هم عملی آنان مورد توجه من بوده و اگر اینطور نبود چنین افرادی معرفی نمی‌شدند. مگر بنده و آقای قالیباف در ابتدای انقلاب چند سال‌ داشتیم که یکی فرمانده تیپ و دیگری در دستگاه قضایی مشغول بود؟ اگر میدان به جوانان ندهیم، پس چگونه جوانگرایی پا بگیرد.
 رئیسی با تأکید بر اینکه ما سعی کردیم کابینه ترکیبی از تجربه و توانمندی باشد، گفت: جوانانی که معرفی کردیم با کارشان ارتباط برقرار کرده‌اند و اینطور نبوده که با مدرک دکتری از دانشگاه بیاید و معرفی شود. ممکن است که آن مدیریت‌های کلان را نداشته باشد ولی با کار آشناست. ما می‌خواهیم روحیه جوانگرایی و یک تحول در ساختار مدیریتی ایجاد شود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تیم وزارتخانه‌ها هم برای من مهم است، ادامه داد: ایران قوی یک دولت قوی و وزارتخانه‌های قوی می‌خواهد که اگر چنین نشود و این مؤلفه‌های قدرت کنار هم قدرتمند نباشند، کار درست پیش نمی‌رود، پس در مورد تیم هر وزارتخانه‌ هم من حتما اظهارنظر خواهم کرد تا همه تیم و همکاران وزیر هم فسادستیز و پاکدست باشند.

   امروز نخستین جلسه هیأت دولت سیزدهم

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور از برگزاری نخستین جلسه دولت سیزدهم در صبح پنجشنبه خبر داد و درباره اصلی‌ترین دستورکارهای آن گفت: ما گرفتار مسائلی هستیم که یک ساعت معطلی هم برای ما جایز نیست، ازجمله وضعیت واکسیناسیون کرونا که برای آن هم در داخل پیگیری‌های لازم انجام شده و هم ارز لازم را تامین کردیم و گشایش‌هایی در کار است ان‌شاء‌الله. هرچند که برخی معتقدند که با این‌همه دشمنی خارجی و وضعیت اقتصادی فعلی مگر می‌شود از مشکلات برون‌ رفت که ما می‌گوییم با تکیه بر همین موجودی فعلی می‌توانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید