• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 4 شهریور 1400
کد مطلب : 138777
+
-

ورود مجلس به حق زندانیان

کمیسیون اصل90، تخلفات آشکار شده در زندان اوین را بررسی می‌کند


ماجرای انتشار تصاویر داخل زندان اوین پس از پذیرش اشتباهات و دستور پیگیری مسئله از سوی رئیس قوه قضاییه، واکنش و پیگیری مجلس را نیز به همراه داشته است. انتقادات نسبت به رفتارهای خشن صورت‌گرفته در برخی ویدئوهای ضبط شده با تذکر یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس به تریبون و صحن علنی دیروز مجلس کشیده شد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز به‌دنبال این تذکر تأکید کرد که کمیسیون اصل90 مجلس با هماهنگی دادستانی این مسئله را پیگیری می‌کنند و اطلاع‌رسانی لازم درباره آن انجام می‌شود. طرح این مباحث از تریبون مجلس همزمان با نشر تصاویر جدیدی از زندان اوین بود که به‌گفته نماینده دشتستان‌سبب واکنش مردمی شده است.
ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان در تذکر خود در نشست دیروز بهارستان به اصل دوم قانون اساسی که در آن بر «کرامت و ارزش‌های والای انسان» و «نفی هرگونه ستمگری» در جمهوری اسلامی تأکید شده استناد کرد. 
او با اشاره به موارد نقض قانون اساسی و قوانین عادی کشور در این تصاویر تصریح کرد: در روزهای اخیر فیلم‌ها و تصاویری از زندان اوین در رسانه‌های بیگانه منتشر شده است، این موضوع مایه تأسف است هم بابت اجحافی که در حق برخی زندانیان صورت گرفته است و هم بابت اینکه این موضوع دستمایه‌ای شده است برای حمله به دستگاه قضایی و کارکنان شریف آن. حتماً باید با عوامل احتمالی تخلف یا جرم برخورد قاطع صورت بگیرد اما خلاف چند مأمور را نباید به بدنه یک دستگاه خدوم که در این سال‌ها شاهد تحول و برخورد قاطع با فساد در آن بوده‌ایم تسری داد. یکشنبه‌شب هفته جاری تصاویری کوتاه از نحوه برخورد مأموران زندان با زندانیان و فضای زندان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و ادعا شد یک گروه سایبری به نام عدالت علی مسئولیت آن را برعهده داشته است. در عین حال هنوز دستگاه‌های امنیتی و قضایی گزارشی درخصوص هویت عوامل سایبری هک دوربین‌های زندان اوین منتشر نکرده‌اند.
پذیرش خطاهای آشکار شده و دستور بررسی موضوع رویکرد اصلی و بدون تحفظ قوه قضاییه و مجلس در مواجهه با حجم نسبتا زیاد تصاویر منتشر شده از داخل زندان ازجمله واکنش‌ها به این ماجرا بوده است.
همزمان کارشناسان حقوقی و قضایی متاثر از فضای نقد اجتماعی ایجاد شده در بررسی عملکرد ساختار قهریه قضایی در بازداشت‌ها، اصلاح روند تقویت نظارت و ضرورت آموزش به زندانبان‌ها را خواستار شدند.
فضای همکاری ایجاد شده حاصل از یک‌دست شدن گرایش‌های سیاسی قوا نیز یک‌بار دیگر طرح درخواست جداسازی سازمان زندان‌ها از قوه قضاییه و الحاق آن به دستگاه اجرایی را پررنگ کرده است و پای آن را به تحلیل‌های کارشناسی و رسانه‌ای باز کرده است.
در نقدهای رسانه‌ای بر اهمیت بیشتر نظارت رسانه‌ای و نظام‌مند به‌جای بازرسی‌های سرزده تأکید شده است. رضایی، نماینده دشتستان نیز با اشاره به این موضوع که طی یک سال اخیر از برخی زندان‌ها بازدید داشته گفته که «شاهد بودم شرایط با آنچه رسانه‌های اجاره‌ای سعودی و تریبون‌های ملکه در لندن و آلبانی و دیگر کشورها روایت می‌کنند متفاوت است. قضات و کارکنان شریف قوه قضاییه در سخت‌ترین شرایط در حال فعالیت هستند و این روا نیست که به یک بهانه مورد حمله قرار گیرند.»  او ضمن قدردانی از دستور اخیر رئیس قوه قضاییه درباره بررسی سریع موضوع زندان اوین، تصریح کرد: «درخواست داریم که با عوامل احتمالی هرگونه خشونت و جرم برخورد قاطع صورت گیرد، چرا که ویژگی شاخص نظام جمهوری اسلامی و رهبری فرزانه این بوده است که همیشه با فساد درون خود برخورد کرده است، چه در ماجرای کهریزک، چه در ماجرای فساد دانشگاه آزاد در دوره اسبق، چه خاندان‌های پرادعا و پرونده‌های افرادی مانند طبری.»

   کنترل زندان مایه اعمال خشونت نشود

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت با ابراز تشکر نسبت به اقدام رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان زندان‌ها بابت پذیرش مسئولیت اتفاقات رخ داده در زندان اوین به جماران گفت: باید بیش از این مسئله را مورد توجه قرار داد. این نشان می‌دهد که در روند کار اداره زندان‌ها مشکلات جدی وجود دارد که بخشی از آن از طریق این دوربین‌ها دیده شده است و این نگرانی را ایجاد می‌کند که در زندان‌های دیگر و مراکزی که چنین کنترل‌هایی وجود ندارد چه بسا برخوردهای بدتری هم باشد. لذا مسئولیت سازمان زندان‌ها که زیرنظر قوه قضاییه است و دادستان کل کشور هم بر این سازمان نظارت دارد، بیشتر و بیشتر می‌شود. انصاری درباره برخی شرایط خاص نگهداری زندانیان افزود: البته اداره زندان بسیار دشوار است. به‌خصوص برای زندانیان خطرناک و زندانیان جرائم خاص و مواد‌مخدر که بعضا دستورالعمل‌های زندان را مراعات نمی‌کنند و یا اصلا مقید نیستند. طبعا باید در طبقه‌بندی این نوع زندانیان و نحوه نگهداری آنها دقت بیشتر بشود و مأموران این نوع زندان‌ها هم باید آموزش‌های لازم را ببینند تا ضمن اینکه زندان را کنترل و احیانا از شرارت این افراد و ضربه زدن به دیگران جلوگیری می‌کنند، به‌هیچ‌وجه نباید مایه اعمال و ترویج خشونت باشد.

 ارجاع پرونده‌ متخلفان اوین به دادسرای نظامی
محمد مهدی حاج‌ محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در راستای پیگیری پرونده فیلم های منتشر شده از زندان اوین، دیروز در توییتر خود نوشت: «پرسنل بی تفاوت سازمان در فیلم‌های منتشره، به هیات تخلفات اداری معرفی و از خدمت معلق شدند. پرونده هایی هم به دادسرای نظامی ارجاع شد. در سال گذشته، برخورد با تخلفاتی که منتهی به خاتمه خدمت پرسنل خاطی سازمان شد، رشد ۳۰درصدی داشته است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید