• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 4 شهریور 1400
کد مطلب : 138776
+
-

رأی اعتماد بی‌سابقه

نمایندگان دیروز به 18نفر از 19وزیر پیشنهادی رأی اعتماد دادند و دولت سیزدهم به شکل رسمی تشکیل شد

بهارستان
رأی اعتماد بی‌سابقه


سیزدهمین کابینه پس از انقلاب اسلامی دیروز به شکل رسمی با رأی نمایندگان مجلس تشکیل شد. کابینه‌ای که نگاه‌های زیادی به آن دوخته شده و با وعده تحول در حوزه‌های مختلف بر سر کار آمده است. ۱۹وزیر پیشنهادی سیدابراهیم رئیسی از شنبه تا چهارشنبه یعنی به‌مدت 5روز مهمان بهارستان بودند و صلاحیت آنها برای تصدی مسئولیت یک‌به‌یک مورد بررسی قرار گرفت که از میان آنها تنها وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نتوانست اعتماد مجلس را جلب کند. نامه معرفی وزرای پیشنهادی رئیسی 23مرداد یعنی کمتر از 10 روز پس از مراسم تحلیف در مجلس اعلام وصول شد و روند بررسی صلاحیت نیز درست یک هفته پس از اعلام وصول این نامه در صحن علنی آغاز شد. در این فاصله به‌گفته هیأت رئیسه مجلس ۲۷۰جلسه نیز با حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی برای بررسی صلاحیت آنها برگزار شد. نمایندگان مجلس از آغاز هفته جاری نیز به‌ترتیب حروف الفبا ابتدا بررسی صلاحیت را از حسین باغ‌گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش آغاز کردند و در نهایت به وزرای پیشنهادی میراث فرهنگی، نفت، نیرو و ورزش و جوانان رسیدند. در این مدت جلسات مجلس در 2 نوبت صبح و عصر تشکیل شد و در مجموع نمایندگان  بر سر رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی 10جلسه برگزار کردند. بیشتر جلسات نیز بدون حاشیه و جنجال برگزار شد و مجلس با اغلب وزرای پیشنهادی به شکل حداکثری همراه شد. در جلسه دیروز اما هنگام بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت جنجال‌ها بالا گرفت و برای نیم ساعت جلسه مجلس را غیرعلنی کرد.

در جلسه غیرعلنی مجلس چه گذشت؟
الیاس نادران، نماینده تهران که در مخالفت با جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت سخن می‌گفت او را متهم کرد که درباره اموال و دارایی‌های خود «خلاف واقع» می‌گوید. نادران گفت که اوجی در پاسخ به سؤال او گفته که ۳خانه در تهران دارد اما پس از استعلام از مراجع ذیصلاح مشخص شد که وزیر پیشنهادی نفت 9مورد اموال دارد. اوجی نیز در پاسخ به نادران تأکید کرد که اگر بیش از اموال اعلام شده به رئیس‌جمهوری موردی وجود داشته باشد آن را به نام «مدعیان» می‌زند. با این همه پس از اعلام تنفس جلسه مجلس از ساعت 11 تا یازده و نیم به شکل غیرعلنی برگزار شد و طبق شنیده‌های خبرنگار همشهری اوجی در آن جلسه به اتهامات و انتقادات مطرح شده پاسخ داد. این در حالی بود که  رئیس مجلس در روزهای پیشین با درخواست یکی از نمایندگان برای بررسی صلاحیت غیرعلنی مخالفت کرده بود و پخش مستقیم جلسات را از مزیت‌های قانون برای مجلس برشمرده بود. تب‌وتاب‌های آخرین روز بررسی صلاحیت‌ها اما اینجا به پایان نرسید و هنگام بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان صدای مخالفان بار دیگر پشت تریبون بالا رفت.

بررسی صلاحیت‌ها در میان همهمه‌های همیشگی صحن
هیاهوها و همهمه‌ نمایندگان در آخرین روز بررسی صلاحیت‌ها تفاوتی با نخستین روز نداشت. رئیس مجلس دیروز با نام بردن از نمایندگان، آنها را دعوت به نشستن در صندلی خود و حفظ نظم جلسه می‌کرد؛ موضوعی که حتی باعث شد محمد وحیدی، نماینده بجنورد در تذکری درباره آن خطاب به قالیباف بگوید:«شما مدیر قوی‌ای هستید اما گاها مردم شاهد بی‌نظمی در صحن علنی هستند. شما از باب معلمی در اداره مدرسه با دانش‌آموزان شلوغ‌کار مواجه می‌شوید. این موضوع باعث زیر سؤال بردن مجلس می‌شود.» با این همه شلوغی‌های صحن مجلس همچنان ادامه داشت. نمایندگان در آغاز جلسه دیروز به ادامه بررسی صلاحیت سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پرداختند. کمیسیون فرهنگی با گزینه پیشنهادی موافق بود و ضرغامی نیز با مخالفت گسترده در مجلس مواجه نشد. به گزارش خانه ملت، او در دفاع از برنامه‌های خود گفت:‌ «این وزارتخانه به‌دلیل فقدان یک نگاه نظری و ایدئولوژیک که باید همه نیروهای فکری جامعه را همراه و همگرا کند دچار عقب‌ماندگی شده و مغفول است درحالی‌که با کمی تلاش می‌تواند تبدیل به مهم‌ترین بستر برای صدور انقلاب و صدور ارزش‌های انقلابی و اسلامی برای کشور شود البته در کنار بسیاری از دستاوردهای اقتصادی که برای کشور خواهد داشت. نگاه من به اضلاع این مثلث مساوی، ترازمند و متعادل است و هیچ‌کدام بر دیگری ارجحیت ندارند و این 3 قسمت مکمل هم بوده و با یکدیگر هم‌‌افزایی دارند.» ضرغامی در پایان سخنانش نیز با تأکید بر اینکه باید هر نوع نگاه سیاسی و قبیله‌ای کنار گذاشته شود گفت: «باران که شدی مپرس که این خانه کیست، سقف حرم و مسجد و میخانه یکی است.» 

موافقان و مخالفان وزرای نیرو و ورزش چه گفتند؟
اما در ادامه، بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو با بحث‌هایی درباره خاموشی‌های اخیر و مشکلات آب و برق کشور گره خورد. در این میان مخالفان علی‌اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو  برنامه‌های او را غیراجرایی دانستند و حتی امیرحسین بانکی‌پور گفت که «باندبازی و اتخاذ تصمیمات تحت فشار» از انتقاداتی است که نسبت به وزیر پیشنهادی مطرح شده است. در مقابل نیز موافقان تأکید کردند که محرابیان با توجه به پیشینه اجرایی خود در سطح وزارت می‌تواند مشکلات مرتبط با آب‌وبرق را حل کند. محرابیان وزیر پیشنهادی نیز در دفاع از خود و برنامه‌هایش گفت: «اگر با رأی شما بار این مسئولیت در مقطع حساس بر دوش بنده قرار گیرد تلاش می‌کنم با پرسنل شریف صنعت آب و برق نگرانی‌ها را مرتفع کنم و برای پیمودن این مسیر به همکاری و همراهی شما و کمیسیون‌های تخصصی نیاز فراوان دارم.»
وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اما در مجلس با مخالفت‌های جدی نمایندگان روبه‌رو شد. کمیسیون تخصصی مرتبط یعنی کمیسیون فرهنگی نیز با وزیر پیشنهادی موافقت نکرد. علی یزدی‌خواه، نماینده تهران در مخالفت با سجادی گفت که «آقای سجادی که می‌خواهد کار ورزشی انجام دهد، آیا باید با ایران‌مال قرارداد ببندد و یا با باشگاه‌های دسته دوم و سوم جنوب شهر؟ وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بچه جنوب شهر است. روحیه سجادی متمایل به اشرافی‌گری است و تناسبی با دولت مردمی سیزدهم ندارد.» در ادامه نیز دیگر مخالفان سجادی را مدیری اشرافی خواندند. حمید سجادی، وزیر پیشنهادی نیز در دفاع از خود گفت: «باید با نگاهی فرابخشی به تعامل گسترده با دیگر نهادهای حاکمیتی بپردازیم که در این راستا بیانیه گام دوم فصل جدیدی است و ما را به ساخت ایرانی جدید نوید می‌دهد.» او در ادامه افزود: «وزارت ورزش باید نقش ستادی و تعاملی داشته باشد و استعداد جوانان را پرورش داده و در آنها شکوفایی ایجاد کند، همچنین جوانان موتور پیشران کشور هستند و وزارت ورزش و جوانان نیز به‌عنوان پیشران دولت خواهد بود.» سجادی در ادامه گفت در 4 سال گذشته عضو گروه‌های جهادی بوده است: «یکی از فرزندانم تا 3‌ماه گذشته بیکار بود، فرزند دیگر من 3‌ماه است که درخواست مربیگری داده اما اکنون بیکار است، چه زندگی لاکچری‌ای دارم؟! همه ما برای خدمت آمده‌ایم، فکر می‌کنم اگر بررسی‌ها چند روز دیگر ادامه می‌یافت شاید تهمت جاسوسی به من می‌‌زدند.» سجادی گفت که «درخصوص حضور 30ساله در حوزه ورزش باید بگویم طی این سال‌ها فقط 4سال معاون وزیر بودم و حتی در 8سال گذشته در ورزش حضور نداشتم؛ نمی‌دانم چرا این همه هجمه رخ می‌دهد.»
پس از پایان بررسی صلاحیت آخرین وزیر پیشنهادی، جلسه مجلس با تنفسی نیم‌ساعته یعنی در ساعت پنج‌ونیم‌ عصر برای رای‌گیری نهایی آغاز شد. نمایندگان با ادامه جلسه تا ساعت ۸ نیز موافقت کردند و سپس نوبت به آخرین دفاع رئیس‌جمهوری از کابینه خود رسید. به این ترتیب با رأی مجلس یازدهم دولت سیزدهم به شکل رسمی کار خود را آغاز کرد.

 مکث
رئیس‌جمهور از «حسن اعتماد» مجلس به وزیران پیشنهادی دولت تشکر کرد
سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور بعد از پایان رأی گیری مجلس و اعلام آرای کابینه سیزدهم،  در نامه‌ای از «حسن اعتماد» مجلس به وزیران پیشنهادی دولت تشکر کرد. در این نامه  آمده است:  «جناب آقای دکتر قالیباف، اعضای هیات رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از حسن اعتماد شما به وزرای پیشنهادی اینجانب، صمیمانه سپاسگزارم. تلاش‌های مجدانه شما برای بررسی دقیق صلاحیت اعضای دولت، تحسین برانگیز است و «رای قوی» مجلس شورای اسلامی به «دولت مردمی»، ان‌شاءالله سرآغاز همکاری‌های همدلانه 2قوه برای ساختن «ایران قوی»خواهد بود. سربلندی ایران عزیز و توفیق همه خدمتگزاران این مرز و بوم را از پیشگاه خداوند متعال خواستارم.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید