فاطمه عباسی
لازم نیست اقتصاددان باشیم که بدانیم پرداخت مالیات چقدر میتواند به نزدیکشدن طبقات اجتماعی و برخورداری همه افراد جامعه از امکانات موجود در یک کشور مؤثر باشد. در تمامی کشورها اقشار جامعه، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفاند برای تامین هزینههای عمومی، مالیات پرداخت کنند. در ایران اما برخی از مشاغل هنوز مالیاتی پرداخت نمیکنند که گویا در چند وقت اخیر این مشکل نیز در حال اصلاح شدن است. چند ماه پیش بود که اعلام شد؛ صاحبان خودروهای لوکس باید مالیات بدهند، حالا هم بحث گرفتن مالیات از اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی یا بهاصطلاح شاخهای اینستاگرامی مطرح شده و قرار است کاربرانی که بیش از ۵۰۰ هزار دنبالکننده در رسانههای کاربر محور دارند و از طریق تبلیغات درآمدزایی میکنند، مشمول مالیات بر درآمد شوند. در آمریکا، انگلیس، استرالیا، اسکاندیناوی، آفریقای جنوبی، کرهجنوبی، مالزی، هند، ترکیه و حتی در عربستان و امارات از این اینفلوئنسرها مالیات گرفته میشود و فرقی بین آنها و کاسبان رسمی وجود ندارد. در کشور ما هم اینستاگرام و برخی دیگر از شبکههای اجتماعی، این روزها ازجمله ابزارها و بازارهای اقتصادی به شمار میروند که شیوههای مختلفی از کسب درآمد در آنها جریان دارد. بد نیست بدانید که درآمد برخی از اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی از برخی از کسبوکارهای رسمی کشور هم پیشی گرفته است و گاهی حتی تا یک میلیارد تومان درماه از طریق فضای مجازی درآمد کسب میکنند. آنطور که آمارها میگویند اکنون ۳۰۰ اینفلوئنسر ایرانی با بیش از یک میلیون دنبالکننده و همچنین ۹۳۵ کاربر حرفهای با ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دنبالکننده در کشور وجود دارد. براساس برخی از تخمینها گردش مالی فعلی این فضا در کشور در حدود هزار میلیارد تومان است که با توجه به رشد سالهای اخیر در حال افزایش است. به همین دلیل لازم است که اینفلوئنسری بهعنوان یک شغل تعریف و درآمد حاصل از تبلیغات رسمی شود تا بتوان از این کسبوکارها هم مالیات گرفت. هر چند که دستورالعمل اخذ مالیات از اینفلوئنسرها با وجود ابلاغ شدن هنوز بهصورت جدی پیگیری نشده، اما قطعا تهیه این دستورالعمل قدمی رو به جلو در احصای درآمدهای مالیاتی جدید متناسب با تغییرات فضای کسبوکار در کشور خواهد بود.
شاخی؟ پولشو بده
در همینه زمینه :