• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 2 شهریور 1400
کد مطلب : 138581
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4xjnn
+
-

نگاه/ خداحافظی با پدر

روایتی تازه از ماجراهای پدر و پسری

جمال رهنمایی- روانشناس

«بی‌پرده » محصول سال2020 کمپانی نتفلیکس، روایتی تازه از قصه‌ای قدیمی است.
آلایژا، پسر جوانی است که به دنیای نوشیدنی‌ها و طعم‌ها علاقه‌مند است و می‌خواهد با متخصص‌شدن در آن، به‌صورت جدی در این حرفه مشغول به‌کار شود. اما پدر که وارث رستوران خانوادگی پدر‌بزرگ است، ترجیح می‌دهد او را برای تداوم‌بخشیدن به این میراث خانوادگی تربیت کند تا با خیال راحت رستوران را به او واگذار کند.
خانواده آلایژا قانونمند، منظم و محترمانه با یکدیگر رفتار می‌کنند اما این اختلاف هم کاملا جدی است؛ زیر‌پوست شام‌های آرام خانوادگی، کار روزانه در رستوران خانوادگی و روابط پدر و پسر این مبارزه در جریان است.
 آلایژا حریم‌ها را رعایت می‌کند و گفت‌وگو‌ها آرام و بدون تنش پیش می‌روند اما پدر قواعد خودساخته را رعایت نمی‌کند، پیش‌روی حرکت آلایژا سنگ‌اندازی می‌کند و هدف‌های او را به رسمیت نمی‌شناسد.
پسر صبورانه تحمل می‌کند تا آنکه مرگ ناگهانی مادر اوضاع را به‌هم می‌ریزد. برخلاف انتظار، مرگ مادر، پدر و پسر را به  هم نزدیک می‌کند و این فضای همکاری به سود پسر تمام می‌شود و مردانگی و اهداف متفاوت او توسط پدر به رسمیت شناخته می‌شود.
یکی از مهم‌ترین مراحل رشد فرزندان، مرحله‌ای است که آنها با پیدا کردن و تجربه‌کردن اهداف منحصر به فرد خود ازچارچوب پدر و مادر عبور می‌کنند.
این مرحله پشت‌سر گذاشتن پدر به‌خصوص برای پسران کار بسیار سختی است که گاهی مخالفت و ممانعت پدر آن‌را سخت‌تر نیز می‌کند.
 اگر این در مرحله رشد‌ پسران اتفاق نیفتد، زندگی زیرسایه ابژه قدیمی برای پسر ادامه می‌یابد و یک مشابه پدر باز تولید می‌شود که برای زندگی در زمانه و شرایط تازه آمادگی کافی نخواهد داشت و انگیزه‌های ناشی از درون‌سازی‌ اهداف شخصی و خلاقیت‌های فردی در او ضعیف خواهد شد.
 درحالی‌که وقتی فرزندان اهداف مورد علاقه و خودیافته را پیگیری می‌کنند، به شکلی از رقابت با پدر می‌پردازند که در افزایش موفقیت آنها نقش مهمی را ایفا می‌کند.
طی کردن این فرایند برای والدین و فرزندان کارمشکلی است. گاهی والدین این مرحله را گونه‌ای از پایان‌یافتن خویش تلقی کرده و در مسیر رشد مانع‌تراشی می‌کنند تا فرزندان را در همان چارچوب امنی که خودشان تجربه کرده‌اند، نگه دارند.
 از سوی دیگر تلاش فرزندان برای بهتر‌شدن از پدر و مادر و تبدیل‌شدن به یک شخصیت مستقل، احساس عصیان و گناه برای آنان به همراه دارد. فیلم با سازش میان پدر و پسر و پذیرفتن راهی که او برای آینده انتخاب کرده، پایان می‌یابد تا آلایژا با حل عقده ادیپ وارد دنیای رنگ‌ها و مزه‌ها شود.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید