• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 شهریور 1400
کد مطلب : 138548
+
-

توحید و عدالت؛ محور اندیشه‌های استاد حکیمی

یادداشت
توحید و عدالت؛ محور اندیشه‌های استاد حکیمی


مرتضی کیا ـ نویسنده و از شاگردان استاد حکیمی

توحید و عدالت، 2 محور اصلی در اندیشه‌های استاد حکیمی بود. ایشان میراث‌دار مکتب معارفی خراسان و بنیانگذار مکتب تفکیک است که این مکتب قائل به جدایی دین، فلسفه و عرفان است. ایشان معتقد بودند اسلام علوی شامل توحید و عدالت است و آثار استاد هم طی بیش از 60سال عمر علمی‌شان حول این محور بوده است.
 همچنین یکی از مهم‌ترین آثار استاد حکیمی مجموعه 12جلدی «الحیاه..» است که گردآوری دایره‌المعارف حدیثی است و از جهان‌بینی و شناخت‌شناسی آغاز می‌شود و تا عدالت، فلسفه عدالت، فلسفه سیاسی در اسلام و... ادامه می‌یابد.
درباره تأثیرگذاری استاد حکیمی هم در حوزه فلسفه باید بگویم که ایشان میراث‌دار مکتب معارفی خراسان و بنیانگذار مکتب تفکیک است که این مکتب قائل به جدایی دین، فلسفه و عرفان است و نگاه و رویکرد انتقادی به فلسفه و عرفان دارد و تأکید بر خالص‌سازی‌ و خالص‌فهمی معارف دینی از طریق منابع اصیل دینی اعم از وحی و احادیث است.
این را هم عرض کنم که استاد محمدرضا حکیمی چندان موافق تاریخ شفاهی نبودند، چون معتقد بودند در این تاریخ ممکن است درباره برخی شخصیت‌ها‌ قضاوت درستی صورت نگیرد و خیلی در این‌باره احتیاط داشتند اما ما از دل آثار مکتوب ایشان هر جا خاطره‌ای نقل شده بود، جمع‌آوری کردیم تا در قالب یک جلد مستقل منتشر شود اما ایشان با این مجموعه مستقل هم مخالفت کردند.‌ نکته آخر اینکه یکی از آخرین کتاب‌های ایشان «منهای فقر» بود و بسیار دوست داشتند که کتاب دیگری هم با عنوان «منهای تکاثر» منتشر کنند اما بیماری به ایشان فرصت نداد که این کار را به پایان برسانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید