• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 2 شهریور 1400
کد مطلب : 138543
+
-

خبرهای کوتاه/ پاکسازی پسماندهای نفتی در مسیر لایروبی زاینده‌رود


مدیرعامل انجمن دوستداران میراث طبیعی و محیط‌زیست ورزنه گفت: سومین مرحله از لایروبی زاینده‌رود در شرق اصفهان با پیگیری محیط‌زیست استان در حال اجراست. رضا خلیلی ورزنه با اعلام اینکه طرح لایروبی و ساماندهی زاینده رود در مسیر تالاب بین‌المللی گاوخونی از سال۱۳۹۶ اجرا شده و سومین مرحله آن از 2 هفته قبل در محدوده بند فارفان و قورتان آغاز شده و به‌نظر می‌رسد این‌بار بخشی از رودخانه در ورزنه را نیز شامل شود، به خبرگزاری مهر گفت: سرعت لایروبی بستگی به شرایط رودخانه دارد.
او افزود: بخشی از رودخانه از انبوه گیاه گز و نیزار پوشیده شده و صعب‌العبور است که اگر لایروبی شود درصورت رهاسازی حقابه گاوخونی، آب در مسیر ۱۰۰کیلومتری از سد رودشتین سریع‌تر به سمت تالاب جریان می‌یابد.
مدیرعامل انجمن دوستداران میراث طبیعی و محیط‌زیست ورزنه با اشاره به 2مورد آتش‌سوزی در نیزارهای محدوده گاوخونی در یک هفته گذشته، گفت: این آتش‌سوزی‌ها عمدی رخ داد و به‌علت صخره‌ای بودن و شرایط خاص بخش‌هایی از رودخانه، امکان تردد و خاموش کردن آتش نبود و در این مواقع نیاز به کمک آتش‌نشانی است.
خلیلی ورزنه افزود: پسماندهای نفتی که از اوایل مردادماه در بستر تالاب تخلیه شده بود، روز شنبه با کمک جمعی از دوستداران محیط‌زیست و به همراه محیط‌بانان در آن آهک پاشیده و جمع‌آوری شده و به‌زودی از منطقه منتقل می‌شود.
وی با بیان اینکه این پسماندها تا حدود ۲۰ سانتی‌متر در بستر تالاب نفوذ کرده است، گفت: هنوز متخلفان شناسایی نشده‌اند و بیشترین فراوانی تخلیه پسماندهای نفتی در جرقویه بوده که با 8 مورد در محیط رها شده است.

  کشف یک نگاره جنگ ایران و یونان در ترکیه 
باستان‌شناسان با کاوش در یکی از شهرهای باستانی ترکیه به یک سنگ نگاره تاریخی از صحنه‌های نبرد ایران و یونان رسیدند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، کاوش باستان‌شناسان در شهر تاریخی «داسکیلیون» واقع در شمال غربی ترکیه به کشف کتیبه‌ سنگی متعلق به قرن پنجم پیش از میلاد منجر شد. کتیبه ماهرانه حکاکی شده‌ و صحنه‌هایی از نبرد ایران علیه نیروهای یونان را که حدود ۲۵۰۰سال پیش به وقوع پیوسته، به تصویر می‌کشد. «کان‌ایرن»، باستان‌شناس ارشد این محوطه تاریخی به خبرگزاری آناتولی گفته است: نقش‌های این کتیبه سربازان یونانی را درحالی‌که با سربازان ایرانی سوار بر اسب می‌جنگند به تصویر کشیده است. روزنامه دیلی صباح ترکیه نیز نوشته است: کتیبه‌ باستانی، نبردهایی را به تصویر کشیده‌ که در نقاط مختلفی از مناطق مدیترانه‌ای در طول ۵۰سال یعنی از ۴4۹تا۴9۹ پیش از میلاد رخ داده‌اند. این همان زمانی است که جنگ‌های مشهور ایران و یونان اتفاق افتاد. آن زمان نبردهایی بین سربازان امپراتوری هخامنشی و اتحادیه دلوس، اتحاد سیاسی و نظامی عظیم متشکل از دولت‌شهرهای یونانی به رهبری آتن رخ داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید