• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 شهریور 1400
کد مطلب : 138518
+
-

غایبان حاشیه‌ساز مراسم تحلیف

غایبان حاشیه‌ساز مراسم تحلیف

داریوش قنبری- نماینده سابق مجلس

مراسم تحلیف رئیس دولت سیزدهم تفاوتی خاص با ادوار دیگر نداشت اما شاهد برخی حاشیه‌ها بودیم که در روزهای پس از مراسم تحلیف نیز بسیار مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. مهم‌ترین حاشیه‌ها پیرامون غیبت چندمهمان بنا شد.
 حضور نیافتن آیت‌الله ‌آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از حاشیه‌های این مراسم بود. اما این غیبت منع قانونی نداشت و خللی در روند تحلیف ایجاد نکرد. به‌عبارت دیگر باید گفت که حضور مهمان‌ها  در این مراسم جنبه تشریفاتی دارد.
این غیبت تنها حاشیه‌ای نبود که با نام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مراسم تحلیف گره خورده بود و چند روز قبل از برگزاری مراسم دیدیم که خبری مبنی بر امضانشدن اعتبارنامه رئیس دولت سیزدهم از جانب صادق آملی‌لاریجانی منتشر شد. برخی با تکیه بر تصاویر منتشر‌شده از سوی هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، که اعضای شورا را در حال امضای اعتبارنامه ابراهیم رئیسی نشان می‌داد و نبود تصویر صادق لاریجانی، عضو شورای نگهبان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در میان تصاویر منتشرشده، این گمانه‎زنی را مطرح کردند و حضورنیافتن ایشان در مراسم تحلیف، مهر تأییدی بر این گمانه‌زنی بود.
در ادامه راه نیز شاهد بودیم که سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد این اتفاق خدشه‌ای در اعتبارنامه وارد نخواهد کرد؛ «اعتبارنامه در جلسه شورای نگهبان قبل از مراسم تنفیذ امضا شد. طبیعتا اشخاصی که حضور داشتند اعتبارنامه را امضا کردند. طبیعتا زمانی بیش از این نبود که ما بتوانیم اعتبارنامه را نگه‌ داریم، باید خدمت مقام معظم رهبری ارسال می‌کردیم.»
بخشی از این حاشیه‌ ایجادشده، به اعتراض رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد روند تأیید صلاحیت‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم بازمی‌گشت و امضانکردن اعتبارنامه نیز نشان‌دهنده گلایه‌مندی ایشان بود. صادق آملی‌لاریجانی، عضو شورای نگهبان، درتاریخ ۴خرداد به ردصلاحیت‌های گسترده نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ازسوی این شورا اعتراض کرد و رشته توییتی در واکنش به عدم‌احراز صلاحیت برخی از کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت.
علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس نیز یکی از چهره‌هایی بود که در مراسم تحلیف حضور نیافت و غیبت او نیز مانند برادرش، حاشیه‌هایی را رقم زد و برخی این غیبت را با بحث تأیید صلاحیت‌نشدن علی لاریجانی در انتخابات مرتبط دانستند و برخی نیز مانند منصور حقیقت‌پور، نماینده ادوار و مشاور علی لاریجانی در مجلس دهم، دلیل اصلی را مربوط به دعوت‌نشدن رئیس سابق مجلس دانستند، او در گفت‌وگویی اعلام کرده بود: «من اطلاع دقیقی از علت غیبت ایشان در مراسم تحلیف ندارم اما با توجه به اینکه چهره‌های دیگری همچون آقایان محمدی‌گلپایگانی، سعید جلیلی، مهدی چمران و... در این جلسه نبودند احتمال می‌دهم که به‌دلیل محدودیت فضا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آقای دکتر لاریجانی به مراسم دعوت نشده بودند. تعداد افراد غایب در این جلسه زیاد بوده و علت عدم‌دعوت نیز احتمالاً محدودیت جا و مکان بوده و غرضی در کار نبوده است.»
پیش از مراسم تحلیف خبرهایی در رابطه با حضور مقام‌هایی از کشور عربستان منتشر شد و برخی رسانه‌ها با تکیه بر منابع آگاه اعلام کردند که ایران از عربستان برای حضور در این مراسم دعوت کرده است و به‌نظر می‌رسد سعودی‌ها هم نظر موافق خود را اعلام کرده باشند. حتی برخی گفتند که طرفین در حال مذاکره هستند که در مراسم تحلیف، حرکت نمادینی انجام و پس از آن روابط آغاز شود اما در روز تحلیف شاهد بودیم که هیچ‌یک از مقامات کشور عربستان حاضر نبودند. به عبارت دیگر هر چند پیش از مراسم نیز بسیاری این اتفاق را دور از ذهن می‌دانستند اما تحلیل‌ها بسیاری پیرامون این خبر غیررسمی شکل گرفته بود و برخی از بازشدن دریچه جدید روابط ایران و عربستان سخن می‌گفتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید