• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 1 شهریور 1400
کد مطلب : 138402
+
-

درخواست مربی فوتبال هم محله‌ای برای پیشرفت تیم قدیمی منطقه

صنایع از تیم محلی وردآورد حمایت کنند

صنایع از تیم محلی وردآورد حمایت کنند

مهدی اسماعیل‌پور

در روزی که خبر بسیار خوب کسب مدال «المپیک ۲۰۲۰ توکیو» از سوی تیرانداز توانمند «تهرانسری» و تاریخ‌ساز شدن این هم‌محله‌ای همه را خوشحال و شگفت‌زده کرد، یکی دیگر از چهره‌های ورزشی تهرانسر نیز گام بلندی در مسیر موفقیت و پیشرفت برداشت.ماجرا از این قرار است که «محمد میرغفاری»، مربی فوتبال ساکن محله به‌عنوان مربی و یکی از اعضای کادر فنی تیم لیگ برتری «پیکان» منصوب شد. به این‌ترتیب اکنون مربیان فوتبال تهرانسر در بالاترین سطح فوتبال ایران، صاحب یک نماینده هستند. به همین بهانه گفت‌وگویی با مربی جوان و موفق منطقه ۲۱ انجام داده‌ایم.

بدشانسی بازیکنی که می‌رفت ستاره شود
محمد میرغفاری، متولد ۱۳۶۶، در محله «شمیرانات» است که از حدود ۲۸ سال پیش در تهرانسر سکونت دارد. این فوتبالیست سابق و مربی امروز هم‌محله‌ای درباره سابقه ورزشی و فوتبالی‌اش به همشهری محله می‌گوید: «مانند همه بچه‌های همسن و سال خودم، فوتبال را از کوچه، خیابان و مدرسه آغاز کردم، اما فوتبال حرفه‌ای من از سال ۱۳۷۶ آغاز شد. در آن سال به عضویت تیم جوانان «بانک ملی» درآمدم که در خیابان «فدائیان اسلام» قرار داشت و برای تمرین و مسابقه هر روز از تهرانسر تا جنوب شهر می‌رفتم. پستی که در آن بازی می‌کردم «مهاجم» بود. پس از بانک ملی به تیم جوانان «صبا باتری» ملحق شدم. در ادامه متأسفانه کمرم آسیب دید و۲ سال نتوانستم فوتبال بازی کنم. پس از آن مجبور شدم فوتبال بازی کردن را کنار بگذارم. بعد از این مصدومیت و کنار گذاشتن فوتبال به فکر مربیگری افتادم. فدراسیون فوتبال برای برگزاری دوره‌های مربیگری ثبت‌نام می‌کرد و من در آن دوره شرکت کردم. حدود۲ سال پیش موفق شدم مدرک «B آسیا» را کسب کنم و طی۲ ماه آینده نیز مدرک «A آسیا» را خواهم گرفت. هم‌‌چنین در چند دوره برای تیم‌های شهرداری مناطق ۹ و ۲۱ در مسابقات مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران شرکت داشتم و در این رقابت‌ها چند قهرمانی کسب کردم.»



۱۱ سال تیم‌‌داری در تهرانسر
میرغفاری برای اهالی فوتبال در منطقه ۲۱ نامی شناخته شده محسوب می‌شود، چراکه بیش از یک دهه درحال تیم‌‌داری و شناسایی استعدادها و پرورش بازیکنان جوان است. او درباره کارنامه و سابقه فعالیت‌اش در کسوت مربیگری این‌گونه توضیح می‌دهد: «۱۱ سال پیش یک تیم و آکادمی فوتبال با نام «پدیده غرب» را راه‌اندازی کردم که ۶ شعبه در نقاط مختلف تهران از جمله تهرانسر، «دهکده المپیک» و «شاد‌آباد» دارد و در گروه‌های سنی نونهالان تا بزرگسالان فعالیت می‌کند. درباره حضورم در کادرفنی تیم لیگ برتری پیکان هم از آنجا که «اکبر محمدی»، مدیرعامل باشگاه پیکان، از دوستان قدیمی من است و بر توانایی‌هایم در مربیگری شناخت دارد، از من دعوت کرد تا به کادر فنی این تیم بپیوندم.»

 استعداد‌هایی در حد لیگ برتر
مربی فوتبال تهرانسری بر این باور است که هنوز هم در بین بچه‌های این محله و منطقه ۲۱ فوتبالیست‌های با استعدادی مانند «علی کریمی»، «جواد نکونام» و «علیرضا بیرانوند» وجود دارند و تنها باید بر روی آنها سرمایه‌گذاری کرد. میرغفاری از شاگردان با استعداد خود در گذشته و حال حاضر می‌گوید که موفق به پوشیدن پیراهن باشگاه‌های بزرگی چون «استقلال» و «پرسپولیس» شده اند: «منطقه ۲۱ جوان‌های خوب و با استعدادی در حوزه ورزش دارد، اما متأسفانه اهمیت چندانی به آنها داده نمی‌شود. در بین بچه‌های آکادمی خودم، فوتبالیست‌هایی هستند که آینده درخشانی دارند و اگر شرایط برایشان مهیا باشد، بی‌شک در این فوتبال به جایگاهی می‌رسند. برخی از شاگردانم توانسته‌اند به تیم‌ها و رده‌های بالاتری دست پیدا کنند که از جمله آنها می‌توانم به«محمدحسین یاسری» در تیم «پارسیان»، «عرفان شجاعیان» و «محمدحسین علیپور» در تیم‌های پایه استقلال و «محمدحسین محمودی» در امید‌های تیم پیکان اشاره کنم.»

فوتبال در زمین‌های خاکی رایگان بود
در گذشته که خبری از مدارس فوتبال و آکادمی‌ها نبود، زمین‌های خاکی، بازیکن‌ساز بودند. میرغفاری مشکل امروز فوتبال را پولی شدن آن می‌داند نه حذف شدن زمین‌های خاکی. او می‌گوید: «در گذشته برای فوتبال بازی کردن احتیاجی به پول نبود. زمین‌های خاکی که بازی کردن در آنها هزینه‌ای در برنداشت، محلی بود که بازیکنان با استعداد در آنجا رشد می‌کردند و به تیم‌های بزرگ می‌پیوستند. بسیاری از ستاره‌های فوتبال ما در دهه‌های گذشته از همین زمین‌های خاکی به تیم‌ملی رسیدند و حتی موفق شدند به باشگاه‌های خارجی بپیوندند. البته مشکل فوتبال ما خاکی یا چمن مصنوعی بودن زمین‌های فوتبال نیست، بلکه پولی شدن فوتبال است. پیش‌ترها بچه‌هایی که در محله‌ها و خانواده‌های فقیر زندگی می‌کردند، این فرصت را داشتند تا خود را از طریق فوتبال بالا بکشند و به قول معروف، «فوتبال ورزش پابرهنه‌ها بود». مشکل اصلی اینجا است که دیگر فوتبال بازی کردن هم پولی شده است و خانواده‌هایی که توان پرداخت چنین هزینه‌هایی را ندارند، اغلب پشت خط می‌مانند. در قدیم داشتن استعداد و پشت کار و انگیزه حرف اول را می‌زد. این روزها همه چیز از جمله ورزش و فوتبال پولی شده است و اگر کسی بخواهد رشد و پیشرفت کند، باید۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان پول بدهد. برای همین تعداد فوتبالیست‌های خوب کم شده است و مانند گذشته تعدادشان زیاد نیست. مشکل دیگری که به‌ویژه در منطقه ۲۱ وجود دارد، کم بودن تعداد زمین‌های فوتبال خوب و استاندارد است.»

وجود باشگاه محلی یعنی فرصت

مربی تیم لیگ برتری پیکان بر این باور است که فعالیت باشگاه‌های حرفه‌ای سبب رونق ورزش در محله‌ها می‌شود. همان‌گونه که فعالیت باشگاه «نفت» به رشد فوتبال در تهرانسر کمک کرد و منحل شدنش چیزی جز ضرر و زیان نبود. هم‌‌چنین او از لزوم حمایت صنایع از تیم‌های محلی می‌گوید: «وجود باشگاه‌های فوتبال مانند نفت تهران در منطقه ۲۱ بی‌شک در زمینه توسعه فوتبال و شکوفایی استعدادها نقش مهمی دارند. وجود باشگاه در یک محله سبب می‌شود که بچه‌های بیشتری فرصت و شانس تست دادن پیدا کنند و در نتیجه بیشتر دیده شوند. بچه‌های این منطقه اغلب در تیم‌های پایه نفت تهران تست می‌دادند و حضور این باشگاه موجب پیشرفت فوتبال در محله و حتی منطقه شده بود. منحل شدن باشگاه نفت به ورزش تهرانسر لطمه زد. علاوه بر این تیم‌های محلی مانند تیم «ورد آورد» داریم که قدیمی و ریشه‌دار هستند و می‌توانند در لیگ استانی و حتی لیگ‌های یک و دو حضور داشته باشند، اما به دلیل مشکلات مالی سال‌‌ها است که درجا می‌زنند و نمی‌توانند هزینه‌های رفتن به رده‌های بالاتر که شاید در حدود ۵۰ میلیون تومان باشد تأمین کنند. این در شرایطی است که ما این همه کارخانه و صنایع در منطقه داریم که به راحتی می‌توانند اسپانسر و حامی این تیم‌ها شوند و بخشی از بودجه ورزشی خودشان را برای این تیم‌های محلی هزینه کنند. وجود تیم‌های باشگاهی در منطقه حتی اگر در لیگ دو حضور داشته باشند به جوان‌ها انگیزه می‌دهند تا بیشتر به ورزش جلب شوند. با این کار مسیر برای درخشش استعداد‌های محلی هموار می‌شود. امیدوارم که روزی شاهد رونق گرفتن تیم‌های محلی و فعالیت باشگاهی در تهرانسر و منطقه ۲۱ باشیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید