• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13840
+
-

فوق العاده

جواد نصرتی|خبرنگار:

انتقال مس از سنت به مدرنیسم




ایرج تنظیفی،  یکی از پیشگامان مجسمه‌سازی در ایران است و او را پدر مجسمه‌سازی نوین ایران می‌دانند. تنظیفی که دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است، از همان سال‌های دانشکده به مجسمه‌سازی با فلز مس پرداخت و توانست با ترکیب هنرهای سنتی ایران مانند مسگری با مجسمه‌سازی مدرن، سبکی جدید از مجسمه‌سازی را در ایران بنیان گذارد. او در دهه 50 به‌عنوان استاد مهمان و مدعو در شهرک هنری پاریس حضور یافت و در سال 1353هم به‌عنوان تنها شرکت‌کننده ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی یادواره پابلو پیکاسو با نمایش آثاری از نقاشی و مجسمه‌سازی شرکت کرد. تنظیفی، سال‌ها به‌عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت دانشجویان هنر نقش داشت.

تولد دوباره سینمای ایران با «طوفان زندگی»



با اکران فیلم «طوفان زندگی» در 6 اردیبهشت 1327 در سینما رکس تهران به 11 سال سکوت سینمای ایران خاتمه داده شد. پس از شکست فیلم‌های سپنتا که آخرینش «لیلی و مجنون» در فروردین 1316 اکران شد، تولید فیلم ایرانی متوقف شد و سینماها تنها فیلم خارجی اکران می‌کردند، تا اینکه به کوشش اسماعیل کوشان فیلم طوفان زندگی در سال 1326 به کارگردانی علی دریابیگی که کارگردان تئاتر بود جلوی دوربین رفت. فیلمنامه طوفان زندگی را نظام وفا، شاعر معروف آن دوره نوشت و موسیقی‌اش هم توسط 2 استاد بزرگ موسیقی، روح‌الله خالقی و ابوالحسن صبا ساخته شد. حسین تهرانی ضرب زد و مرتضی محجوبی پیانو نواخت.  ترانه‌هایی که رهی معیری سروده بود توسط غلامحسین بنان و اعلم دانایی در فیلم خوانده شد. مهراقدس خواجه نوری، زینت مؤدب، فرهاد معتمد و شوکت علو(ژاله علو) از بازیگران این فیلم بودند. با این فیلم سینمای ایران تولدی دوباره یافت. تمامی نسخه‌های طوفان زندگی در آتش‌سوزی پارس‌فیلم در سال 1331 از بین رفت.

عکس خبر



نخستین مجسمه یک زن در محوطه پارلمان انگلیس. این مجسمه برای یادبود میلیسنت فاوست در پارلمان انگلیس نصب شده است. فاوست در ابتدای قرن بیستم، یکی از حامیان و فعالان حق رأی زنان بوده است. این مجسمه با حضور ترزا می نخست‌وزیر و صادق خان شهردار لندن رونمایی شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید