• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 31 مرداد 1400
کد مطلب : 138368
+
-

سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا س اعلام کرد:

پذیرش40هزار فوتی کرونایی در بهشت‌زهرا س


آمار دقیقی از تعداد فوتی‌های کرونا در پایتخت وجود ندارد، اما از آنچه تا‌کنون اعلام شده است، چنین مشخص می‌شود که بخش بزرگی از کل آمار متوفیان ایران، در حدود 40هزار نفر، به تهران اختصاص دارد. تعطیلات آخر مرداد‌ماه که 6روز طول کشید و با محدودیت بسته‌شدن جاده‌ها و الزام هیئت‌های عزاداری به رعایت دستور‌العمل‌های مقابله با کرونا همراه بود، به پایان رسیده است و باید دید آمار‌‌ها در یک هفته آینده چقدر تغییر می‌کند.
به گزارش همشهری، براساس آمار وزارت بهداشت، حدود ۴۰درصد متوفیان کرونایی کل کشور به بهشت‌زهرا فرستاده می‌شوند و سهم سایر شهر‌ها و استان‌های کشور ۶۰درصد است. پس در این روز‌ها که میزان تلفات روزانه کرونا در کشور نزدیک به 550نفر است، بیش از 200درگذشته بر اثر کرونا هر روز در تهران به خاک سپرده می‌شوند.
مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا در این‌باره گفت: «سازمان بهشت‌زهرا از ابتدای اسفند۱۳۹۸ بیش از ۱۸‌ماه است که وارد بحران غیرقابل تصور و بی‌سابقه‌ای به نام کرونا شده است.» سعید خال افزود: «در ۱۸‌ماه گذشته بهشت‌زهرا ۴۰هزار نفر درگذشته کرونایی را پذیرش کرده است.»
به‌گفته او، در موج پنجم که ۱۳تیرماه امسال با ۵۵متوفی در تهران شروع شد، فوتی‌های کرونا 2.5برابر افزایش پیدا کرد و در تاریخ جمعه ٢٢مردادماه١٤٠٠ عدد ۲۱۶فوتی کرونایی در روز در بهشت‌زهرا ثبت شده است که با تعداد متوفیان غیرکرونایی به 390 فوتی رسید. در یک دهه گذشته بار‌ها صحبت از نیاز پایتخت به آرامستان جدید شده بود؛ زیرا ظرفیت بهشت‌زهرا حتی با افزودن زمین‌های اطراف نیز کافی نیست. افزایش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا این ضرورت را بیشتر کرده است. در هفته گذشته 2تن از اعضای شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کردند که برای تعیین محل جدید آرامستان تهران مطالعاتی در دوره پیشین انجام شده است، اما شهرداری باید آن را به‌صورت لایحه به شورای شهر اعلام کند تا بررسی شود. به‌گفته ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران «پیش‌بینی‌ها این بود که تا 2سال آینده بهشت‌زهرا پر می‌شود، ولی با این وضعیت تلفات، احتمال دارد که زودتر ظرفیت تکمیل شود و ما باید هرچه سریع‌تر برای آرامستان جدید تهران تصمیم‌گیری کنیم.»
سازمان بهشت‌زهرا در طول مدت انتشار بیماری کرونا بی‌وقفه به‌کار پرداخته و با وجود افزایش تعداد متوفیان، دچار ناکارآمدی نشده است. واکسیناسیون کارکنان آن نیز در اسفند سال1399 انجام شد تا آنها که در تماس مستقیم با کووید-19 هستند، ایمنی بیشتری در مقابل بیماری داشته باشند. دیگرعضو شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از بخش‌های مختلف سازمان بهشت‌زهرا و سالن‌های تطهیر گفت: «یکی از مشکلاتی که باید حل شود، مشکل قراردادهای پرسنل سازمان بهشت‌زهراست که با توجه به شرایط سختی که تحمل می‌کنند و در صف اول مبارزه با این بحران قرار دارند، لازم است در کمیسیون خدمات شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار بگیرد.» سوده نجفی تأکید کرد: «شهروندان و مراجعه‌کنندگان به سازمان بهشت‌زهرا از عملکرد این سازمان و نحوه مدیریت بحران کرونا در این سازمان و پاسخگویی مناسب به شهروندان رضایت دارند.»
به‌جز تهران، شهر‌های دیگر کشور مانند مشهد هم با تعداد زیاد جان‌باختگان کرونا روبه‌رو است و اظهارات و اخباری که در این‌باره منتشر شده، شرایط بحرانی دومین شهر پرجمعیت ایران را نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید