• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 24 مرداد 1400
کد مطلب : 138278
+
-

مرکز واکسیناسیون بعثت با حضور سرپرست شهرداری تهران، رئیس شورای شهر و فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران افتتاح شد

فعالیت سایت‌های واکسیناسیون با همکاری شهرداری

علیرضا جاوید: شهرداری تهران حد و مرزی برای همکاری با دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا قائل نیست

گزارش
فعالیت سایت‌های واکسیناسیون با همکاری شهرداری


زهرا کریمی ـ خبر‌نگار

شرایط حاد کرونا و به‌خصوص موج پنجم سبب شده تا مدیریت شهری تهران پا به میدان مشارکت و همکاری بگذارد که نتیجه همراهی با ستاد کرونای استان تهران راه‌اندازی سایت‌های واکسیناسیون در سوله مدیریت بحران است. دیروز مرکز واکسیناسیون بعثت که به‌طور همزمان تزریق واکسن به 2هزار نفر از شهروندان و پرسنل شهرداری در آن انجام می‌شود، افتتاح شد.
این مراسم با حضور علیرضا جاوید سرپرست شهرداری تهران، مهدی چمران رئیس و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران و حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهر سالم برگزار شد.
از سوی شرکت شهر سالم شهرداری تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در سوله مدیریت بحران بعثت 20جایگاه طراحی شده که در هر جایگاه 2نفر مستقر هستند و در نتیجه 80نفر در 2‌شیفت کاری واکسیناسیون را انجام می‌دهند. به‌گفته مدیرعامل شرکت شهر سالم روزانه 2هزار نفر در این مرکز واکسینه می‌شوند و در ایام تعطیلات هم فرایند واکسیناسیون در این مرکز ادامه دارد.
سرپرست شهرداری تهران به مهم‌ترین اهداف و اقدامات در این سایت بزرگ اشاره کرد و به خبرنگار همشهری گفت: «در این مرکز با همکاری ستاد کرونا استان تهران، دانشگاه علوم پزشکی، شرکت شهر سالم و همکاران شهرداری منطقه16 زمینه تزریق واکسن به 2هزار نفر فراهم شده است. هم شهروندان و هم کارکنان شهرداری تهران در این مرکز واکسن دریافت خواهند کرد.» علیرضا جاوید افزود: «هر روز نیمی از ظرفیت به کارکنان شهرداری اختصاص دارد تا بتوانیم در چند‌ماه آینده تمام کارکنان شهرداری را واکسینه کنیم. درصورتی که بازخوردها نشان بدهد که علاوه بر این مرکز باید مراکز دیگری هم به کرونا اختصاص دهیم، برای این کار اقدام خواهیم کرد. همه مناطق تهران آمادگی ایجاد مرکز واکسیناسیون را دارد ولی ما به‌دلیل اینکه می‌‌‌خواستیم خدمات‌رسانی به تمام کارکنان در یک نقطه متمرکز انجام شود، فعلا این مرکز را فعال کرده‌ایم.»
او گفت: «سوله‌های مدیریت بحران طوری جانمایی شده‌اند که در قلب‌ محله‌های تهران قرار می‌گیرند و به همین دلیل مراکز مناسبی برای واکسیناسیون هستند. اگر سایر ارگان‌ها هم الگوی شهرداری تهران را اجرا کنند، علاوه بر کارکنان خود قادر به ارائه خدمات واکسیناسیون به شهروندان نیز خواهند بود.»
جاوید همچنین با اشاره به مراسم عزاداری در فضای باز شهر اضافه کرد: «از مصوبات ستاد ملی کرونا است که عزاداری ‌ماه محرم با رعایت شعائر این‌ماه و در فضای باز انجام شود. هیئت‌های بزرگ تهران از این کار استقبال کردند. علاوه بر بوستان‌ها و فضا‌‌های عمومی وسیع؛ در پادگان06 و پادگان افسری در میدان حر هیئت‌های بزرگی مستقر شدند و شهروندان هم با رعایت دستور‌العمل‌های لازم مقابله با کرونا در این مراسم شرکت می‌کنند. شهرداری تهران از طریق معاونت اجتماعی و فرهنگی و معاونت خدمات شهری و مناطق 22گانه پشتیبانی از هیئت‌ها را برعهده داشته است.» علیرضا جاوید همچنین گفت: «شهرداری تهران حد و مرزی برای همکاری با دولت و ستاد ملی کرونا قائل نیست.»

فرایند واکسیناسیون بایدتسریع شود
حدود ۵۲۰دوز واکسن نوبت اول از ساعت ۹صبح تا پیش از مراسم افتتاحیه مرکز بعثت، به کارکنان شهرداری تزریق شد. در مراسم افتتاح مرکز واکسیناسیون سوله مدیریت بحران بعثت، رئیس شورای شهر تهران هم گفت: «ضرورت دارد در این شرایط بحرانی همه مردم کشور واکسینه شوند تا میزان مقابله و قدرت پایداری در مقابل ویروس بیشتر شود و از این موجی که به این شدت در حال گسترش و همه‌گیری است کاسته شود.» او به اهمیت واکسینه شدن پرسنل شهرداری هم اشاره و عنوان کرد: «شهرداری ازجمله مکان‌هایی است که با مردم ارتباط دارد و واکسیناسیون پرسنل هم براساس جدول تنظیم شده ستاد کرونا با اولویت بندی و با هماهنگی شرکت شهر سالم در این مرکز انجام می‌شود.» مهدی چمران در ادامه بار دیگر گفت: «امیدوارم با واکسیناسیون عمومی در شهر بتوانیم در برابر این موج ایستادگی و تعداد فوتی‌ها را کاهش داد و امنیت سلامت شهروندان را فراهم کرد.»
او درباره علت مشارکت و همکاری مدیریت شهری تهران در فرایند واکسیناسیون گفت: «در چنین شرایطی همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط باید دست به‌دست هم دهند تا از این بحران عبور کنیم. علاوه بر این مرکز همه سوله‌های بحران شهرداری تهران نیز برای انجام واکسیناسیون آماده هستند تا این کار در محیط‌هایی خلوت‌تر و ایمن‌تر انجام شود. حتی می‌توان از مدارس شهر که تعطیل هستند، برای انجام واکسیناسیون استفاده و این فرایند را تسریع کرد.» رئیس شورای شهر تهران درباره تعطیلات هم گفت: «تعطیلات اگر با رعایت اصول و پروتکل‌ها همراه باشد می‌تواند تأثیر مثبت داشته باشد و اگر تعطیلی بدون رعایت پروتکل‌ها و مانند دفعات قبل با مسافرت شهروندان همراه باشد، نتیجه‌ای نخواهد داشت.»
راه‌اندازی 4سایت واکسیناسیون با مشارکت شهرسالم
فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای استان تهران در مراسم افتتاح سایت واکسیناسیون منطقه16 با اشاره به همکاری خوب مدیریت شهری تهران با ستاد کرونا به همشهری گفت: «بار دیگر شهرداری تهران همه ظرفیت‌های خود را در بخش‌های پیشگیری و درمان در اختیار ستاد کرونای تهران قرار داده است و در چند روز اخیر شاهد تجلی همکاری خوب از سوی شهرداری تهران بودیم.» به‌گفته زالی تا‌کنون 4سایت واکسیناسیون با مشارکت شرکت شهر سالم شهرداری تهران در مناطق مختلف راه‌اندازی شده است. او همچنین به ظرفیت‌های شهرداری تهران در محله‌ها هم اشاره و عنوان کرد: «شهرداری تهران ظرفیت 350سرای سلامت محله‌محور دارد و از این‌رو پایتخت وضعیت ممتازی دارد و کمک‌های خوبی هم به ستاد کرونا داشته است. همچنین با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر بازنگری طرح شهیدسلیمانی یکی از اهداف ما محله‌محوری است و از این‌رو با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات خوبی که شهرداری در حوزه درمان و بهداشت در محله‌ها دارد، از یک سو خلأهای زیرساختی و نیروی انسانی معاونت درمان پوشش داده می‌شود و از سوی دیگر خدمت‌رسانی مطلوب صورت می‌گیرد.» او بار دیگر با تأکید بر همکاری خوب شکل‌گرفته میان ستاد کرونا و شهرداری تهران گفت: «امیدوارم با همکاری سرپرست شهرداری تهران و مجموعه مدیریت شهری شاهد همکاری گسترده باشیم؛ چراکه مراکز تجمیع علاوه بر اینکه محل واکسیناسیون هستند، محل مطلوبی برای گسترش فعالیت بین‌بخشی و تمرین کارگروهی محسوب می‌شوند که می‌تواند در کرونا و اپیدمی‌ها خیلی کمک‌کننده باشند.»
زالی در ادامه به فرایند تزریق در سایت واکسیناسیون منطقه16 هم اشاره کرد و گفت: «نیروهای مستقر در این سایت افراد باتجربه هستند و به همین دلیل فرایند واکسیناسیون با سرعت قابل‌توجهی انجام می‌شود. درواقع در این سایت 50درصد ظرفیت نیروی انسانی در خدمت واکسیناسیون شهروندان هستند و 50درصد هم واکسیناسیون عوامل شهرداری را انجام می‌دهند که براساس سند ملی کرونا جزو گروه‌های دریافت‌کننده واکسن هستند.» به‌گفته فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای استان تهران درصورت نیاز می‌توان ظرفیت این سایت را افزایش داد: «با توجه به ظرفیت کامل و تجربه نیروی انسانی که در این سایت وجود دارد، می‌توان آن را تا 2هزار واکسن در روز افزایش داد.» مکان‌یابی سایت واکسیناسیون هم موضوع دیگری است که زالی در این مراسم به آن اشاره و خاطرنشان کرد: «معاونین بهداشتی ازجمله مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی تهران 2موضوع را به‌عنوان شاخص مدنظر قرار می‌دهند تا فرایند واکسیناسیون را تنظیم کنند؛ اول بحث مکان‌یابی براساس تراکم جمعیتی در مناطق است که منطقه16 بیش از 300هزار نفر جمعیت دارد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی هم محصور در بین سایر مناطق است و دوم اینکه در راه‌اندازی سایت واکسیناسیون بتوان از ظرفیت‌های بین‌بخشی سازمان‌ها استفاده کرد. امروز این 2شاخصه محقق شده است و شاهد راه‌اندازی این مرکز واکسیناسیون هستیم.»

امکانات شرکت شهر سالم در اختیار ستاد کرونای تهران
مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران هم در این مراسم گفت که از ابتدای ورود کرونا همکاری‌های لازم در زمینه درمان انجام شده و تمام امکانات شرکت شهر سالم در اختیار ستاد کرونا و بهداشت تهران قرار گرفته است. حمید چوبینه در ادامه افزود: «مرکز واکسیناسیون سوله بحران بعثت با حمایت دانشگاه علوم‌پزشکی تهران از طریق فراهم کردن امکانات واکسن و شرکت شهر سالم با مهیا کردن امکانات سخت‌افزاری راه‌اندازی شده است.» او با بیان اینکه هم در حوزه بهداشتی و هم در زمینه ایمن‌سازی‌ شهروندان تهرانی با دانشگاه علوم‌پزشکی تهران همکاری داشته‌ایم، افزود: «رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و واکسینه کردن شهروندان مهم‌ترین نکته در این روزهای دشوار است و از همان ابتدای اپیدمی کرونا تمام امکانات در اختیار ستاد کرونای تهران بوده و لاین ویژه خدمات بیماران کرونایی را از سایر بیماران جدا کردیم. همچنین در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران خدمات تزریق سرپایی رمدسیویر را به‌عنوان پشتیبان بیمارستان‌های تهران انجام دادیم و امیدواریم بتوانیم با تعطیلاتی که درنظر گرفته شده بار بیماری را به حداقل برسانیم.»
پیمان پورنصر، شهردار منطقه۱۶ هم در این مراسم با اشاره به وسعت کافی این مرکز گفت که پایگاه واکسیناسیون در ضلع شمال‌غربی بزرگراه بعثت و در کنار بوستان بعثت در 2بخش به شهروندان و کارکنان شهرداری تهران به فعالیت خود تا زمان لازم ادامه خواهد داد.

 مکث
اثر تعطیلات در چرخش ویروس کرونا

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای استان تهران 

تعطیلات به‌عنوان ابزار موقت زمانی می‌تواند کارایی داشته باشد که منجر به کاهش ریتم ترددهای درون‌شهری و بین‌استانی شود و شرط اثربخشی تعطیلات در اپیدمی کرونا آن است که همه دستگاه‌های مختلف وظایف خود را در بخش نظارتی و اجرایی به نحو احسن انجام دهند و مردم هم با توجه به شرایط بسیار بحرانی که در بیمارستان‌های کشور و به‌ویژه در تهران وجود دارد، از این تعطیلات به‌عنوان فرصت طلایی برای کاهش سفرها و کم کردن ورودی به بیمارستان‌ها استفاده کنند؛ بنابراین تعطیلات وقتی ریتم ترددها را تغییر دهد، می‌تواند روی چرخش ویروس هم اثر‌گذار باشد و از این‌رو تیم پزشکی علاقه‌مند است با اعمال تعطیلی و استفاده از این فرصت استثنایی برای رمق‌یابی کادر درمان و جلوگیری از چرخش ویروس در شهرها و استان‌ها استفاده شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید