• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
یکشنبه 24 مرداد 1400
کد مطلب : 138230
+
-

با طغیان شیوع کرونای دلتا در خراسان رضوی

قیمت بلیت هواپیما به مشهد یک‌سوم شد

حمل و نقل
قیمت بلیت هواپیما به مشهد یک‌سوم شد

با اوج‌گیری شیوع کرونای دلتا در کشور و به‌خصوص در شهر مشهد، استقبال از سفرهای هوایی بیش از پیش کاهش پیدا کرده و همین مسئله قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران-مشهد را تا یک‌سوم پایین آورده است.
به گزارش همشهری، پیش از این وزیر بهداشت، رعایت‌نشدن پروتکل‌های بهداشتی را زمینه‌ساز اوج‌گیری کرونای دلتا دانسته و نسبت به برگزاری بیش از هزار پرواز به مشهد در بازه زمانی 12 تا 19مرداد انتقاد کرده بود؛ اما سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه آمار واقعی پروازها به نصف این تعداد نیز نمی‌رسد، از کاهش دوباره تعداد پروازها در مسیر مشهد و کیش خبر داده بود.
فارغ از اینکه در این بگومگوها حق با کدام طرف است و کدام آمار به واقعیت نزدیک‌تر است، بررسی سایت‌های فروش بلیت هواپیما از کاهش شدید قیمت بلیت در مسیر تهران-مشهد حکایت دارد که معنای آن چیزی جز کاهش جدید تقاضا در این مسیر نیست.

جدال بر سر آمار
هفته گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت گفته بود: «طی ۸روز یعنی از 12 تا 19مرداد، هزار و ۳۲پرواز به مشهد داشتیم و کوچک‌ترین رعایت پروتکل‌ها در هتل‌ها، بازارها و حرم امام‌رضا نبوده است.»
به‌دنبال این اظهارنظر، بلافاصله سازمان هواپیمایی بیانیه داد و با رد ادعای نمکی اعلام کرد که در بازه زمانی مورد اشاره وزیر بهداشت، فقط ۴۰۲پرواز داخلی و ۴۴پرواز بین‌المللی (جمعاً ۴۴۶پرواز داخلی و خارجی) به مشهد مقدس انجام شده که از نصف آمار اعلام‌شده از سوی نمکی هم کمتر است. در صورتی ‌که نظر سازمان هواپیمایی ملاک عمل باشد، به‌طور متوسط در ۸روز مورد اشاره، روزانه ۵۶پرواز اعم از داخلی و خارجی به فرودگاه مشهد انجام شده که اگر هر پرواز به‌طور میانگین و با درنظرگرفتن محدودیت 60درصدی در استفاده از ظرفیت هواپیما، 75مسافر داشته باشد، در هر روز طبق آمار سازمان هواپیمایی کشوری حدود 34هزار نفر و طبق آمار وزیر بهداشت حدود 77هزار نفر مسافر وارد فرودگاه مشهد شده است. البته این احتمال وجود دارد که آمارهای مطرح‌شده از سوی وزیر بهداشت شامل کل پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه مشهد باشد که در این صورت اختلاف چندان معناداری با واقعیت‌های آماری سازمان هواپیمایی کشوری نخواهد داشت؛ چراکه به ازای هر پرواز ورودی، تقریباً یک پرواز خروجی نیز از فرودگاه مشهد انجام می‌شود و این مسئله می‌تواند آمارهای این سازمان را تا مرز 900پرواز بالا ببرد. فارغ از این مسائل، ورود 34هزار مسافر به مشهد در اوج همه‌گیری موج پنجم کرونا نیز رقم کمی نیست و می‌تواند نقش پررنگی در به‌هم‌زدن پروتکل‌ها و شیوع ویروس کرونا داشته باشد اما فعلاً واقعیتی که از تابلوی فروش بلیت هواپیما برداشت می‌شود این است که لااقل مردم پای خرید بلیت نیستند و پروازها یا برگزار نمی‌شود یا با ظرفیت بسیار کمتر از ظرفیت انجام می‌شود.

سقوط قیمت بلیت هواپیما از ترس کرونا
طبق اطلاعات وب‌سایت اعلام پروازهای داخلی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، دیروز (شنبه ۲۳مرداد) در مجموع پذیرای ۲۸پرواز شامل 24پرواز داخلی و 4پرواز خارجی بوده است. در این روز همچنین ۳۳پرواز خروجی نیز شامل 27پرواز داخلی و 6پرواز بین‌المللی از فرودگاه مشهد انجام شده است. به‌عبارت‌دیگر مجموعاً در روز گذشته ۷۱سورتی پرواز از مبدأ فرودگاه مشهد یا به مقصد این فرودگاه برگزار شده که روزانه حدود 15پرواز بیش از آماری است که سازمان هواپیمایی کشوری برای پرواز در بازه زمانی 8روزه مدنظر وزیر بهداشت اعلام کرده بود. با این تفاصیل به‌نظر می‌رسد، با احتساب پروازهای ورودی و خروجی، وضعیت پروازها چندان با آمار اعلامی وزیر بهداشت تفاوت ندارد؛ اما یک نکته مهم این است که این پروازها به‌احتمال‌زیاد تعداد زیادی مسافر منتقل نمی‌کنند چراکه باوجود در پیش بودن تعطیلات تاسوعا و عاشورایی در هفته جاری، قیمت بلیت پروازهای مشهد که در هفته‌های گذشته به بالای یک‌میلیون تومان نیز افزایش یافته بود، برای هفته جاری به ۳۴۰ تا ۳۷۵هزار تومان کاهش پیدا کرده و فقط در شب تاسوعا پایین نیامده است.
طبق گزارش مهر، نرخ بلیت هواپیما در مسیر تهران-مشهد برای شب تاسوعا (سه‌شنبه‌شب ۲۶مرداد) از ۷۰۰هزار تا یک‌میلیون تومان اعلام شده؛ ولی برای روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته مجدداً قیمت بلیت پروازهای تهران-مشهد کمتر از ۴۰۰هزار تومان است که از کاهش استقبال مردم از سفر هوایی به مشهد حکایت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید