• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 23 مرداد 1400
کد مطلب : 138164
+
-

ورود شهرسالم به واکسیناسیون

گفت‌وگو
ورود شهرسالم به واکسیناسیون

زهرا کریمی- خبر‌نگار

فعالیت نخستین قرارگاه ستاد واکسیناسیون خانواده شهرداری از ساعت 9صبح امروز، شنبه در منطقه16 تهران آغاز به فعالیت می‌کند. واکسیناسیون برای کارکنان و بازنشستگان شهرداری تهران و همچنین شهروندان براساس اولویت‌های اعلام شده با حضور تیم شرکت شهرسالم و با دریافت واکسن از دانشگاه علوم‌پزشکی تهران برای روزانه 2هزار نفر انجام خواهد شد. درباره ضرورت و اهداف راه‌اندازی این قرارگاه در تهران در شرایط حاد کرونایی گفت‌وگویی با حمید‌چوبینه، مدیرعامل شرکت شهرسالم شهرداری تهران انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

پیش از راه‌اندازی قرارگاه واکسیناسیون، شرکت شهرسالم خدمات دیگری را در حوزه پیشگیری و غربالگری در طرح شهیدسلیمانی برای مقابله با کرونا در دستور کار قرار داده بود. چه شد که شهرداری به راه‌اندازی چنین قرارگاهی ورود پیدا کرد و اساسا ضرورت ایجاد این قرارگاه چه بوده است؟
پاسخ روشن است. وضعیت شیوع کرونا بحرانی شده و برای تسریع روند واکسیناسیون از هر اقدام مؤثری نباید دریغ کرد؛ چراکه یکی از راه‌های پیشگیری و مقاوم‌سازی‌ بدن در مقابل بیماری کرونا و هر بیماری ویروسی دیگر، تزریق واکسن موردنیاز است؛ بنابراین با توجه به‌نظر رهبر انقلاب و اولویت‌های کشور همه تیم‌ها در حوزه‌های مختلف مدیریتی موظف به حضور برای مقابله با ویروس کرونا هستند. در شرایط کنونی و با آمار بالای مبتلایان و فوتی‌ها هدف حفاظت از سلامتی و جان شهروندان است. پیش از این در راستای این هدف مهم در حوزه تشخیص، پیشگیری، غربالگری و درمان بیماری ویروس کرونا اعلام آمادگی شد و تاکنون اقدامات خوبی صورت پذیرفته است. هم‌اکنون نیز با توجه به شیوع دلتاویروس در جامعه، قرار شده ارائه خدمات را در جنوب و جنوب‌شرق تهران توسعه بدهیم و یکی از فضاهای بزرگ متعلق به شهرداری در منطقه۱۶ برای این امر انتخاب شده است. درواقع تیم شرکت شهرسالم با دریافت واکسن از دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، واکسیناسیون برای کارکنان و بازنشستگان شهرداری تهران و همچنین شهروندان براساس اولویت‌های اعلام شده را انجام می‌دهند.
 برنامه‌ای در آینده برای افزایش تعداد چنین قرارگاه‌هایی در شهر و به‌خصوص مناطق جنوبی دارید؟
برای رسیدگی به سلامت و بهداشت شهروندان تهرانی همه مناطق مورد توجه هستند و همکاران شهرداری تهران در جای جای این شهر، در صف‌های مقابله با بیماری، آماده برای ارائه خدمات ایستاده‌اند. پیش‌بینی شده در قرارگاه منطقه16 (ساختمان مدیریت بحران بوستان بعثت) روزانه به 2هزارنفر، واکسن با اولویت بازنشستگان و کارکنان شهرداری که از سوی شرکت شهرسالم دعوتنامه دریافت کرده‌اند و همچنین شهروندان تهرانی با دعوت از سوی ستاد کرونا تزریق شود. دلیل انتخاب این منطقه هم این بوده که در سایر مناطق، با تراکم وجود مراکز درمانی، جوابگویی لازم به مراجعه‌کنندگان صورت می‌گیرد، اما متأسفانه تعداد چنین مراکز درمانی در جنوب و جنوب‌شرق تهران معدود است و دسترسی شهروندان را با مشکل روبه‌رو کرده است. به هر ترتیب، این قرارگاه با 80نفر نیرو در 2نوبت کاری فعال شده و کار واکسیناسیون را انجام می‌دهد.
 آیا مراکز جدید دیگری راه‌اندازی می‌شود؟
این مسئله بستگی به موجودی واکسن هم دارد. چنانچه در بحث واکسن از طریق واردات و تولیدات تامین شویم، علاوه بر مراکز مشخص شده، مراکز دیگری را نیز با شناسایی مکان‌های بزرگ در مناطق به این خدمات تخصیص خواهیم داد.
  جدا از این، ستاد شهرسالم شهرداری تهران چه خدماتی به شهروندان برای مقابله با کرونا انجام می‌دهد؟
در راستای کاهش، تسهیل و قطع زنجیره ویروس کرونا 20کلینیک و مراکز سیار در مناطق مختلف شهرداری تهران مستقر شده‌اند و در هریک از این مراکز تشخیص، پیشگیری و غربالگری افراد انجام می‌شود. این طرح به‌عنوان طرح شهیدسلیمانی، الگوی خوبی در قالب غربالگری معرفی شده است. همچنین طی 2هفته گذشته غیراز این اقدامات، با حضور رئیس ستاد کرونا و رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی 9مرکز دیگر را به داروهای کمیاب کرونا از قبیل رمدسیویر اختصاص دادیم و بیماران در تخت‌های این مراکز به‌صورت موقت بستری می‌شوند و با دریافت دارو‌های کرونا به منزل مراجعه می‌کنند. بحران آنچنان گسترده است که به درخواست ستاد کرونای استان تهران با معرفی این تعداد از درمانگاه‌ها، حدود هزار بیمار کرونایی در روز به‌صورت سرپایی درمان می‌‌شوند. این درمانگاه‌ها در مناطق 6،9،20،21 و 22واقع شده‌اند و 4مرکز دیگر در حوزه و پوشش دانشگاه تهران قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید