هدایت تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوره دوم مثل هر سال با مقاومت دانشآموزان و خانواده آنها برای ادامه تحصیل در رشتههای فنیحرفهای مواجه شده است. آنطور که معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به ایسنا گفته است: «هماکنون ۳۵درصد دانشآموزان دبیرستانی به سمت رشتههای فنیحرفهای و کاردانش میروند درحالیکه هدفگذاری قوانین توسعهای، رسیدن به نرخ ۵۰درصدی بوده است. بهنظر میرسد به سختی میتوان به این نقطه رسید. اصلیترین راهکار نیز فرهنگسازی برای افزایش تمایل و استقبال خانوادهها به سمت رشتههای فنی و کاردانش است.» علیرضا کمرئی با اشاره به موانع رشد آموزشهای مهارتی در کشور این توضیح را داده است که «چندین متغیر در توسعه آموزشهای مهارتی نقش ایفا میکند که مورد نخست، توسعه فضاهای هنرستانی و دوم نیروی انسانی است که به لحاظ کمی و کیفی دارای کمبود است. تعداد قابلتوجهی نیرو باید به این بخش اضافه شود، عامل سوم به شأن و منزلت رشتههای فنی در جامعه و میزان استقبال دانشآموزان برمیگردد. با وجود نیاز به این رشتهها، شأن و منزلتشان در جامعه آنطور که باید و شاید بالا نیست و هنوز شاخه نظری و رفتن به دانشگاهها جزو آرمانها و ایدهآل خانوادهها محسوب میشود.» او درباره تجهیزات ناکافی هنرستانها نیز گفت: باید کیفیت هنرستانها بالا برود تا فارغالتحصیلان آن توسط نظام اشتغال جذب شوند. در کنار معلم و فضا باید تجهیزات نیز قابلقبول باشد که بهعلت تنگناهای مالی با مشکلاتی در این بخش روبهرو بودهایم. البته در سال گذشته ۲۳۰میلیارد تومان به استانها کمک کردیم و با برخی مراکز صنعتی هم تفاهمهایی داشتیم که به ما کمک کنند.
عادیانگاری اجتماعی کرونا و خطرات آن
رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران معتقد است: عادیانگاری اجتماعی و کاهش رعایت پروتکلهای مقابله با کرونا از علل متعددی برخوردار است. شماری از این دلایل همچون پرهیز از خطاهای شناختی، استفاده از نظرات متخصصان، بهرهگیری از تجارب مدلهای موفق، طراحی محیط و ساختار از طریق افزایش ناوگان حملونقل عمومی، تعطیلی ادارات و مراکز علمی، آموزشی و جریمههای مسافرتی به نقش سیاستگذاران و برنامهریزان کشوری بازمیگردد. به گزارش ایسنا، مجید صفارینیا ادامه داد: یکی از عوامل کاهش رعایت این دستورالعملهای بهداشتی ناشی از دشواریهای اقتصادی است. امروزه بخش زیادی از گروههای جمعیتی نظیر کارگران روزمزد و رانندگان تاکسی نیازهای معیشتی خود را از طریق کار روزانه تامین میکنند و بنابراین تهیه اقلام وکالاهای بهداشتی بهمنظور پیشگیری از بیماری دشوار است. این روانشناس اجتماعی افزود: بر این اساس ناگزیر رعایت پروتکلهای بهداشتی مقابله با کرونا در این جمعیت کاهش یافته و عادیانگاری اجتماعی تقویت میشود. همچنین در روانشناسی عصبی برخی براساس نوع تفکرات و خطاهای شناختی به بیماری باور نداشته و ابتلا به بیماری و مرگومیر را ناشی از قسمت، سرنوشت و اراده پروردگار دانسته و بنابراین شیوهنامههای بهداشتی را نیز رعایت نمیکنند. این روانشناس اجتماعی همچنین با اشاره به علل روانی عادیانگاری اجتماعی اضافه کرد: برخی از دلایل کاهش رعایت این ضوابط بهداشتی نیز ناشی از شخصیت انسانی و تفکرات ناخودآگاه است. آدمی از منظر روانشناختی از تفکرات خودکار همانند راه رفتن، حمام کردن، مصرف صبحانه و ناهار و... اطاعت میکند. وی افزود: بنابراین طراحی محیط هوشیار میتواند انسان را وادار به تفکر و خودآگاهی کرده و رعایت دستورالعملها را ترغیب کند؛ بهعنوان مثال، این طراحی میتواند از طریق توقیف و جریمههای سنگین درصورت ترددهای غیرمجاز و نمایش حفظ فاصله فیزیکی با برخی علائم اتفاق افتد. صفارینیا با اشاره به خستگی روانی جامعه ادامه داد: رسانهها بهعنوان یک عامل کاهنده در برابر این خستگی روانی نقشی بهسزا ایفا میکنند. امروز رسانههای اجتماعی میتوانند با تدوین یک برنامه منسجم، بهرهگیری از برنامههای نوستالژیک همچون خیمهشببازی و تئاتر و استفاده از توصیه قهرمانان، هنرمندان و استادان پیشکسوت مبنی بر رعایت ضوابط پیشگیرانه، از عادیانگاری اجتماعی در برابر واقعه جلوگیری کنند. رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران همچنین با بیان اینکه نقش خانواده نیز در فرهنگ ایران زمین حائز اهمیت است، گفت: ملاقات والدین، دیدوبازدیدها و دورهمیهای خانوادگی هم که از عوامل مهم شیوع کرونا بوده است، در جامعه ایرانی نهادینه شده و هماکنون باید با توجه به شیوع بیماری لغو شود.
شنبه 23 مرداد 1400
کد مطلب :
138109
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/rkrVL
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved