• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13807
+
-

802هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی منبع تولید ریزگرد خوزستان و ایلام

مدیرعامل جهاد نصر وزارت جهادکشاورزی گفت:میزان کانون‌های بیابان زای تولید ریزگرد درصورت بی‌توجهی در چشم‌انداز سال1400 به 77درصد می‌رسد که گسترش آن 53درصد جمعیت ایران را تهدید می‌کند.به گزارش ایرنا، یدالله شمایلی در دومین همایش بین‌المللی گردوغبار در دانشگاه ایلام افزود: بیشتر کانون‌های ریزگرد داخلی کشور در استان خوزستان با 7 کانون شناسایی شده که مهم‌ترین آنها بیابان‌های فعال در جنوب شرق اهواز با وسعت 112هزار هکتار است.

وی افزود: 102هزار هکتار بیابان، 350هزار هکتار بیابان‌های با کانون‌های بحرانی و 350هزار هکتار تپه‌های ماسه‌ای روان که بخشی از این تپه‌ها با جنوب استان ایلام مشترک است، به فراخور موقعیت جغرافیایی و وسعت این اراضی گردوغبار با منشا داخلی تولید می‌کنند.
شمایلی یادآور شد: سازمان جهاد نصر در راستای سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی با هدف مهار کانون‌های ریزگرد با منشا داخلی با توجه به وضعیت بحرانی استان خوزستان طرح‌های تامین آب، احیا و تثبیت اراضی بیابانی به‌خصوص کانون‌های گردوغبار در شرق این استان را در دستور کار دارد که از سال1395 پروژه‌های مختلف تامین آب اراضی را در دست اجرا دارد.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی هم درمراسم افتتاحیه این همایش، گفت: راه مقابله با ریزگردها و مهار کانون‌های تولید گردوغبار استفاده از راهکارهای دیپلماسی در سطوح ‌بین‌المللی و به کار‌گیری روش‌های نوین علمی است. اسکندر زند افزود: هم‌اکنون یکی از سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی ایجاد مراکز پایلوت تحقیقاتی و مطالعاتی به‌عنوان طرح‌های نوین در زمینه مهار ریزگردها و ایجاد طرح‌های نوین کشاورزی و نهال کاری در مناطق مختلف کشور به‌ویژه کانون‌های تولید گردوغبار است. وی تصریح کرد: طرح پایلوت 50هکتاری در قالب مهار کانون‌های ریزگرد در جبیر خوزستان از مهم‌ترین و شاخص‌ترین برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی است که در این طرح علوفه، نهال‌ها و نیز پرورش آبزیان مقاوم به شوری دردل  بیابان‌های منطقه جبیر ایجاد شده است. علاوه براین، طرح پایلوت 5هزار هکتاری در میادین اصلی تولید گردوغبار در جنوب خوزستان در دستور کار وزارت جهادکشاورزی است. زند با بیان اینکه براساس مطالعه‌های انجام گرفته، یک پنجم اراضی استان ایلام مستعد تبدیل شدن به کانون‌های بحران تولید گردوغبار هستند، تصریح کرد: باید برای مهار کانون‌های تولید ریزگرد حرکت‌های مؤثری چون طرح احیای اراضی ایلام و ‌خوزستان تداوم یابد.

 دومین همایش بین‌المللی گردوغبار در 3محور عوامل پیدایش و گسترش پدیده گردوغبار، پیامدهای ناشی از گردوغبار و راهکارهای مقابله با پدیده گردوغبار به 3زبان فارسی، عربی و انگلیسی در دانشگاه ایلام برگزار می‌شود.  دراین همایش 3روزه (5 تا 7اردیبهشت‌ماه جاری) علاوه بر مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی و مسئولان ارشد استان ایلام، متخصصان برجسته علمی، پژوهشی و دانشگاهی در زمینه گردوغبار از کشورهای چین، اسپانیا، استرالیا، پاکستان، آفریقای جنوبی، آمریکا و عراق جزو سخنرانان کلیدی همایش هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید