• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13806
+
-

گزارش همشهری از رویداد جهانی تبریز 2018

تبریز شهر شبانه‌روزی برای گردشگران

گردشگری
تبریز شهر شبانه‌روزی برای گردشگران

محمد باریکانی|خبر‌نگار:

2روز است که بیلبوردهای خوشامدگویی به حسن روحانی، رئیس‌جمهور در خیابان‌های شهر تبریز جای گرفته‌اند. حسن روحانی 2روز پیش به تبریز رفت تا آغاز رسمی ورود شهر تبریز به مقصد گردشگری جهان اسلام را همراه با مسئولان این شهر جشن بگیرد.

رویداد جهانی تبریز 2018قرار بود همزمان با آغاز سال جدید میلادی در تبریز افتتاح شود اما آماده نبودن این شهر، ابتدا آغاز رسمی این رویداد را به سوم فروردین‌ماه و سپس به‌دلیل ناهماهنگی‌ها به 5 اردیبهشت‌ماه موکول کرد. چشمان حسن روحانی اما در بدو ورود به شهر تبریز از مسیر فرودگاه بین‌المللی این شهر تا محل اقامت خود تنها به بیلبوردهای خوشامدگویی و معرفی رویداد تبریز 2018خیره نشد.

رئیس‌جمهور در طول مسیر نظافت شده شهر تبریز، مردمی را دید که پلاکارد به‌دست، حق و حقوق خود را از محیط‌زیست ایران، نگاهبانی از دریاچه ارومیه و مطالبات زیست‌محیطی کلان بی‌صدا و آرام در برابر چشمان او قرار دادند. پاسخ به این مطالبات بسیار دشوار است و شاید به همین‌خاطر بود که رئیس‌جمهور دیروز در پایان سخنان خود در افتتاح رسمی رویداد تبریز 2018که عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست و جمعی از اعضای کابینه نیز حضور داشتند ترجیح داد سخنی از مشکلات نگوید.

الزام مسئولان به ماندگارکردن تبریز در مقاصد جهانی گردشگری

حسن روحانی اما آنجا که به موضوع گردشگری ارتباط پیدا کرد ظرفیت گردشگری تبریز را فرصتی خوب برای توسعه کشور اعلام و مسئولان این استان و نمایندگان مجلس را مکلف کرد تمام تلاش خود را بر ماندگاری تبریز در مقاصد جهانی گردشگری برای سالیان طولانی متمرکز کنند.

تبریز، مقصدی ایده‌آل برای گردشگران

 معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی،  صنایع‌دستی و گردشگری روز گذشته در مراسم افتتاح رویداد بین‌المللی تبریز 2018گفت: در راستای اجرای برنامه‌های مختلف رویداد تبریز 2018،  تبریز،  شهر گردشگری شبانه روزی ایران می‌شود و در تمام ساعات میزبان گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، علی‌اصغر مونسان دیروز  در مراسم افتتاح رسمی رویداد بین‌المللی «تبریز2018» افزود: در این زمینه مجوزهای لازم برای فعالیت شبانه صنوف مرتبط با گردشگری در سال 2018و به مناسبت انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی صادر شده است. این فرصتی ایده‌آل برای گردشگران است تا از شب‌های زیبا و دلنشین تبریز بهره‌مند شوند و به‌ این ‌ترتیب امسال تبریزی داریم که تمام ساعات و دقایق شبانه ‌روز میزبان گردشگران خواهد بود.

مونسان به برخی از اقدامات دولت برای رویداد تبریز 2018اشاره کرد وگفت: تبلیغات جاذبه‌های گردشگری تبریز از سوی هواپیمایی ترکیش در تمام پروازهای خط پروازی،  اعطای مجوز برای تبدیل کاربری خانه‌های قدیمی استان به واحدهای بومگردی و هتل‌های سنتی،  آماده‌‌سازی‌ مبلمان و المان‌های شهری برای تبدیل تبریز به شهر جهانی و به روز رسانی و استانداردسازی هتل‌های شهر ازجمله این اقدامات است.
به گفته وی،  همزمان با این مراسم که افتتاح رسمی تبریز2018محسوب می‌شود،  بسته‌های تخفیفی شامل تخفیف‌های ویژه هتل‌ها و خرید فرش و سوغات،  بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی، راه‌اندازی سریال‌های اقوام در خیابان‌های شهر تبریز و نمایش صنایع‌دستی استان‌ها اجرا می‌شود.

مونسان اقدامات حوزه بین‌الملل در تبریز را از دیگر برنامه‌های برجسته‌سازی‌ تبریز 2018بیان کرد و گفت: برگزاری نشست جاده ابریشم و همایش معماری در مهرماه امسال در دستور کار قرار دارد.

تبلیغات ناکافی در تبریز

اما در تبریز همان مردمی که2روز پیش پلاکارد به‌دست روبه‌روی رئیس‌جمهور ایستادند تا مطالبات کلان زیست‌محیطی را با او درمیان بگذارند، نسبت به تأثیر رویداد جهانی تبریز 2018که این شهر را به پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی تبدیل کرد چه فکر می‌کنند؟ در مسیر بازار بزرگ تبریز، احسان جوان 25ساله تبریزی که لیسانس برق قدرت دارد و رشته تحصیلی‌اش مرتبط با کار در نیروگاه‌های بزرگ و کارخانه‌ها و پالایشگاه‌هاست، می‌گوید از روی بیکاری ناچار به مسافرکشی شده است.

از او در مورد تأثیر رویداد جهانی تبریز 2018بر زندگی کاری‌اش می‌پرسم. می‌گوید: فکر نمی‌کنم این رویداد تأثیر چندانی بر زندگی اقتصادی من داشته باشد.

او چیزی از رویداد تبریز 2018نشنیده و تصور می‌کند تبریز 2018 «اینترنت» یا موضوع بی‌ربط دیگری است. شاید به‌دلیل همین ناآگاهی است که تصور می‌کند پایتختی تبریز برای گردشگری کشورهای اسلامی دردی از دردهای او را درمان نمی‌کند.  در بزرگراه‌های شهر تبریز و مناطق دورتر از مسیر حرکت رئیس‌جمهور از فرودگاه تا هتل و اقامتگاه حسن روحانی، نشانی از تبلیغات محیطی برای معرفی پایتخت گردشگری جهان اسلام نیست، اما در عوض خیابان‌های منتهی به بازار تبریز و برخی خیابان‌های این شهر که مراکز خرید و تفریح دارند، تبریز 2018را برجسته کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در سخنان دیروز خود در جشن تبریز 2018گفت: صبح که از خانه خارج می‌شوم به 2چیز نگاه می‌کنم؛ یکی تمیزی خیابان‌ها که نشانگر فرهنگ مردم جامعه است و دیگری چهره مردم که اگر شاد باشند آن‌روز را بیشتر و بهتر کار می‌کنم و اگر هم غمگین که متوجه می‌شوم یک جای کار ایراد دارد.

اما درست در روزی که جشن جهانی تبریز در حال برپایی بود، بازار جهانی شده این شهر هم خلوت‌تر از همیشه بود.
روحانی فرش تبریز را از ظرفیت‌های این شهر برای جذب گردشگر به کشور می‌داند، اما علیرضا 29ساله و یکی از سهامداران تیمچه مظفری بازار ثبت جهانی تبریز که اجداد او از 150سال قبل به تجارت فرش اشتغال داشته‌اند، به همشهری می‌گوید: سال‌هاست که بازار فرش ایران به رکود دچار شده است.

بلد نیستیم از فرصت‌ها استفاده کنیم

در سرای مظفریه تبریز، در حجره یکی از فرش فروش‌ها، سعید رونقیان تبریزی، عضو شورای سیاستگذاری صنایع‌دستی استان آذربایجان شرقی و مشاور اجتماعی شورای شهر تبریز را ملاقات کردم. او حکایت فرش ایران را مانند همان مرغ عزا و عروسی می‌داند با این تفاوت که هر مسئولی که می‌آید یک گره به مشکلات فرش تبریز می‌اندازد و مشخص نیست این گره‌ها چه زمانی گشوده می‌شوند. رونقیان تبریزی با اعلام اینکه تبریز یک روز شهر جهانی فرش می‌شود و روز دیگر پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی، از نابلدی در تبدیل ظرفیت‌ها به فرصت گلایه می‌کند. او می‌گوید: بلد نیستیم از این اتفاقات بهره‌برداری کنیم. او، سخنان دیروز رئیس‌جمهور درخصوص فرش تبریز را درست می‌داند اما می‌پرسد برای کمک به این ظرفیت چه‌کار باید کرد؟

رونقیان تبریزی، فرش را نه یک محصول اقتصادی که محصول فرهنگی و اقتصادی می‌داند و معتقد است: اگر زنجیره حمایت از این محصول خوب عمل کند آن‌وقت شاهد رونق و بهره‌برداری از صنعت فرش خواهیم بود. در ماجرای تبریز 2018نیز تنها گردشگری را برجسته کرده‌ایم چون تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی شده است درحالی‌که بهره‌برداری از این فرصت تنها به ساختن 4ساختمان نیست که بگوییم برایمان آورده اقتصادی خواهد داشت.

تبریز قرار است پایلوت شهر گردشگر شود و رئیس‌جمهور از مسئولان این شهر خواسته است ماندگاری تبریز را تا سالیان بسیار در پایتخت گردشگری تداوم بخشند. اما تبریز همچنان از برنامه تبدیل به شهر گردشگر عقب مانده است.

افزایش ظرفیت هتل‌ها

رئیس سازمان میراث فرهنگی،  صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه هم‌اکنون آذربایجان شرقی دارای 67هتل و هتل‌آپارتمان و 73 مهمان‌پذیر با مجموع 8هزار و 400تخت است،  افزود: با توجه به تعداد هتل‌های در حال ساخت در این استان و تعداد موافقت‌های اصولی صادرشده،  پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت دوازدهم تعداد تخت‌های این استان به 13هزار و 100 تخت برسد.  علی‌اصغر مونسان گفت: رشد 40درصدی اقامت گردشگران داخلی و 17درصدی اقامت گردشگران خارجی در این استان ثبت شد. وی از آغاز فعالیت‌های باستان‌شناسی و مرمت ربع رشیدی تبریز و مرمت بیش از 40بنا که 20بنای آن آغاز شده است،  خبر داد و ادامه داد: موزه‌های مختلفی در سال 2018در تبریز به بهره‌برداری می‌‌رسد که یکی از آنها یعنی «موزه صدا» افتتاح شد و موزه‌های مشاغل،  قرآن و کتابت و هنر نیز به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسند. رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی،  صنایع‌دستی و گردشگری از گردشگری به‌عنوان صنعتی پویا و دارای اهمیت روزافزون یاد کرد که کشورهای مختلف جهان به‌ویژه کشورهای در حال‌ توسعه برای کاهش نرخ بیکاری،  بهبود توزیع درآمد،  تعامل سازنده و مؤثر با جهان و استفاده از منابع سرشار اقتصادی و  اجتماعی به‌دنبال گسترش آن هستند. مونسان با بیان اینکه نگاه مثبت دولت تدبیر و امید به گردشگری موجب تغییرات ساختاری مثبتی در این عرصه شده است،  افزود: در این صنعت،  نسبت به 5سال گذشته اتفاقات چشمگیری رخ داده و فقط 125هتل 4 و 5‌ستاره در کشور وجود داشت که اکنون این رقم به 158هتل رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید