• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 21 مرداد 1400
کد مطلب : 138017
+
-

نگاهی به کارنامه مدیریتی وزیر پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مشاوری از مشهد

مشاوری از مشهد

 فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

نام محمدمهدی اسماعیلی در لیست وزرای سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دولت سیزدهم به‌عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیده می‌شود. مهم‌ترین سمت‌های اسماعیلی 46ساله در سال‌های گذشته از مشاورتولیت آستان قدس‌رضوی تا مشاور فرهنگی ریاست قوه قضاییه است.
یک هفته پیش بود که اسماعیلی به‌عنوان مشاور فرهنگی - اجتماعی رئیسی درباره معرفی وزیران در یک برنامه تلویزیونی گفت: «ابتکار خوبی توسط آیت‌الله رئیسی در انتخاب اعضای کابینه صورت گرفته و آن، معرفی سایتی بود که افراد می‌توانستند شخصیت‌های شاخص را که دارای ویژگی هستند برای تصدی مسئولیت‌های مهم دولت معرفی کنند. این سایت بلافاصله بالا آمد و یکی از کارهای اصلی ما در کمیته فرهنگی این بود که افراد معرفی شده از سوی شخصیت‌های مختلف را بدون استثنا در هر کارگروه بررسی کنیم.» وی عنوان کرده بود که برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سایت بیش از ۱۴۰نفر معرفی شدند. حالا به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهور، اسماعیلی را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درنظر گرفته است.
محمدمهدی اسماعیلی، استادیار گروه علوم‌سیاسی دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران و مدیر کارگروه اندیشه سیاسی و انقلاب اسلامی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌هاست. از جمله فعالیت‌ها و سمت‌های وی می‌توان به عضو کمیته علمی مرکز نوآوری و ایده‌پردازی علوم‌انسانی، عضو کمیته حقوقی و سیاست خارجی همایش ملی الزامات حقوقی سیاست‌های کلی برنامه ششم، رئیس کمیسیون علوم سیاسی اسلامی، رئیس کمیسیون علوم سیاسی پنجمین همایش تمدن اسلامی، مدیر گروه جامعه‌شناسی سیاسی مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، مشاور سیاستگذاری علمی و فناوری رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی اشاره کرد.  از محمدمهدی اسماعیلی، وزیر جوان دولت سیزدهم کتاب‌هایی نیز منتشر شده؛ آثاری چون  «سیر تطور اندیشه سیاسی تشیع در دوره معاصر» و «دریچه آفتاب، هندسه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌های سالانه در حرم رضوی» را می‌توان نام برد. محمدمهدی اسماعیلی متولد۱۳۵۴ در کبودرآهنگ همدان، از طلاب دانش‌آموخته مدرسه عالی شهید‌مطهری، دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و همچنین مدیر گروه «جامعه‌شناسی سیاسی مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی» دانشگاه تهران است. اسماعیلی در دولت‌ نهم به‌عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی و رسانه و همچنین معاون فرهنگی‌اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و سپس در دولت دهم به‌عنوان معاون سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی استاندار اصفهان به‌کار گرفته شد.
در زمان تولیت حجت‌الاسلام رئیسی در آستان قدس رضوی، اسماعیلی به‌عنوان مشاور فرهنگی و همچنین رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی آستان قدس فعالیت‌های فرهنگی خود را ادامه داد. همچنین با انتخاب سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس قوه قضاییه از سوی رهبر معظم انقلاب، اسماعیلی به‌عنوان مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه و همچنین نماینده ایشان در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد. با آمدن اسماعیلی باید دید او برای برون‌رفت از مشکلات معیشتی و اقتصادی هنر که در 2سال گذشته عرصه را حتی برای مدیران دولتی تنگ‌ کرده، چه راهکارهایی خواهد داشت و به‌طور حتم از این به بعد گمانه‌زنی برای گزینه‌های معاونت‌های فرهنگی و هنری و... این وزارتخانه آغاز خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید