تشکیل کمیته تخصصی برای تمهیدات ترافیکی مهر
اعضای شورای شهر تهران دیروز پس از ارائه گزارشمعاون حملونقل و ترافیک به بررسی وضعیت و زیرساختهای حمل و نقل عمومی تهران پرداختند
محمود مولایی ـ خبرنگار
سومین جلسه شورای ششم شهر تهران با آغاز ماه محرم مصادف شد و بدینترتیب، پیش از شروع جلسه اعضای شورا دقایقی را به عزاداری سیدالشهدا پرداختند. به گزارش همشهری، شهرداری تهران اقدامات مناسبی را در آمادهسازی محیطی شهر برای عزاداری ماه محرم انجام داده است. چنانکه رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه صبح دیروز با اشاره به اقدامات شهرداری در همین خصوص گفت: «آغاز ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر را تسلیت عرض میکنم و امیدواریم خداوند توفیق عزاداری شایسته به همه ما و مسلمین و بهویژه ملت ایران اعطا فرماید. در ارتباط با ماه محرم سخن بسیار میشود گفت که در اینجا نمیگنجد. از منابر و محافل به نحو احسن استفاده خواهد شد.» مهدی چمران ادامه داد: «از همکاران خوبمان در شهرداری تهران قدردانی میکنیم که در حرکت خوبی شهر را آماده عزاداری ماه محرم کردند. میدانید که عزاداری ماه محرم بخشنامه و دستوری نیست و در آغاز این ماه مساجد، تکایا و حتی منازل بیرق سیاه علم میکنند و امیدواریم این فرهنگ جاویدان محرم و عاشورایی همواره پابرجا بماند.» او تاکید کرد: «در این ایام رویداد فرهنگی عطر سیب نیز بهخوبی انجام پذیرفت و هم فضای شهری و منظر شهری از نظر آمادهسازی برای محرم آماده شده و شایسته است که در این ایام بهویژه روزهای تاسوعا و عاشورا تابلوهای تبلیغات عمومی نیز به موضوع محرم اختصاص یابد. امیدواریم همانطور که در ظاهر خودمان را آماده عزاداری امام حسین(ع) میکنیم، در معنا هم پیرو راه سرور شهیدان و شهدا باشیم.»
در ادامه و در جریان این جلسه، دو فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تهیه سند تغییر و تحول شهر و دو فوریت جدول زمان کاری شورای شهر مورد بررسی اعضا قرار گرفت و به رأی گذاشته شدند. در آغاز دو فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تهیه سند تغییر و تحول شهر به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید.
همچنین دو فوریت جدول زمان کاری شورای شهر مورد بررسی اعضا قرار گرفت و مهدی چمران در این خصوص گفت: «جدول زمانی، تقویمی ششماهه است که بر اساس آن ساعات کاری خود را دنبال میکنیم. بر اساس تصمیمی که در جلسات قبل گرفته شد، روزهای یکشنبه و سهشنبه جلسات هفتگی خود را خواهیم داشت.» دو فوریت این جدول به رأی گذاشته و تصویب شد و سپس متن طرح به رأی گذاشته شد و آن نیز به تصویب اعضا رسید.
گزارش معاون حملونقل و ترافیک
در بخشی از جلسه روز گذشته سیدمناف هاشمی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری گزارشی از وضعیت حملونقل تهران ارائه داد.
مناف هاشمی به تلاش های صورت گرفته برای خدمترسانی دردوران کرونا د رحوزه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: ما در این دوره بدون اینکه مشکل خاصی در 2بخش مترو و اتوبوس برای شهروندان ایجاد شود به خدماترسانی پرداختیم.
او ادامه داد: در دوره مدیریت شهری پنجم سرفاصله حرکت قطارهای مترو کاهش پیدا کرد و در شرایط سخت مالی با وجود تحریمها و کرونا، تعمیرات اساسی 31 رام قطار و افزایش 28درصدی اعزام قطارها را شاهد بودیم.
مناف هاشمی گفت: 72 درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است که بخشی از آن بهخاطر انجام نشدن تعهدات و اقدامات لازم از سوی دولت برای نوسازی ناوگان بوده است.
نایب رئیس شورای شهر تهران در واکنش به گزارش معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: «موضوعی که باید مدنظر قرار بگیرد، در راستای بازگشایی مدارس و اول مهر است که با وضعیت کنونی حملونقل پایتخت این نگرانی بیشتر تشدید میشود.» پرویز سروری اضافه کرد: «با توجه به واکسیناسیون که در حال انجام است، احتمال بازگشایی مدارس وجود دارد و بنابراین پیشبینیهای لازم باید انجام شود هرچند که ما نمیتوانیم در این مدت زمان اتوبوسی را تزریق کنیم اما بیتوجه و بیتفاوت هم نمیتوانیم باشیم. فرصت اندک است و نباید غافلگیر شویم و باید برای اول مهر تمهیدات لازم و موقت را داشته باشیم تا با موج نگرانکننده مواجه نباشیم.»
در ادامه سیدجعفر تشکری هاشمی نسبت به وضعیت حملونقل عمومی شهر، توسعه پارکینگهای طبقاتی و مکانیزه و ساماندهی حملونقل بار و کالا به عنوان اولویتهای شهر تهران متذکر شد. عضو شورای شهر تهران گفت: «گزارش مذکور نشاندهنده تلاشهای ایشان و همکاران در این مجموعه است. جا داشت گزارشهای ارائهشده به دو بخش مدیریت قبل و بعد از دکتر مناف هاشمی تفکیک شود، معتقدم در دوره مدیریت دکتر مناف هاشمی جهش لازم پس از ۲سال عقبماندگی که ماحصل مدیریت پیش از ایشان بود، در بخش حملونقل عمومی اتفاق افتاد.» او با بیان این تذکر که مواردی که مطرح میکنم عمدتا باید طی ۴سال به آن توجه میشد، تاکید کرد: «نگرانی اصلی ما وضعیت فعلی حملونقل عمومی است، دولت یازدهم و دوازدهم در ابتدای فعالیت خود وعده ۱۷هزار دستگاه اتوبوس به شهرداریها خواهد داد که همانطور که میبینیم حتی یک دستگاه اتوبوس هم تحویل داده نشد؛ این درحالی است که با شیوع کرونا و نگرانیها در خصوص وضعیت حملونقل عمومی باز هم وعده ۵ هزار دستگاه اتوبوس به شهرداریها میدهد که از این تعداد هم تاکنون یک دستگاه تحویل نشده است. این مهم نشاندهنده یک بیتوجهی مفرط به نیازهای اساسی مردم است.»
تشکری هاشمی گفت: «اکنون باید به فوریت و در سه سطح این موضوع بررسی شود، اول راهاندازی آنچه موجود داریم ولی به دلیل خرابی و نیاز به اورهال داشتن نمیتوانیم استفاده کنیم و دوم اینکه همانطور که شورای دوم، سوم و چهارم منتظر دولت ننشستهایم، در شورای ششم هم این امکان فراهم شود که بهصورت ضربتی با اصلاح ردیفهای بودجهای نیازهای حملونقل عمومی شهر را برطرف کنیم.» او ادامه داد: «در بخش واگنسازی هم نگرانی جدی داریم. اکنون از ۱۵۰۰واگن ۵۰۰ واگن غیرفعال و ۴۰۰واگن نیازمند اورهال است که باید این مهم هم مورد توجه جدی قرار گیرد. وضعیت مالی شرکت بهرهبرداری مترو بسیار نگرانکننده است، اعتبارات تعیینشده از سال۹۷ تاکنون نهتنها که محقق نشده، بلکه کاهش هم داشته و باید ردیفهای پیشبینیشده اصلاح شود.» تشکری هاشمی تاکید کرد: «۶۳۰دستگاه واگن مذاکره شده ولی تاکنون اتفاقی نیفتاده است لازم است کمیتهای ویژه تشکیل و با بانک مرکزی و دولت مذاکره شود، پیشنهاد میکنم تامین واگن مترو در بستههای کوچکتر عملیاتی شود. در کنار توسعه حملونقل عمومی باید توسعه پارکینگ طبقاتی و مکانیزه و ساماندهی بار و کالا هم مورد توجه ویژه قرار گیرد.»
همچنین مهدی بابایی، دیگر عضو شورا گفت: «پایانه شرق 95درصد پیشرفت فیزیکی داشته و باید هرچه سریعتر تکمیل شود و این در حالی است که پایانه شرق قدیم تنها ملکی در خیابان دماوند است که اصلاحی را رعایت نکرده و بافت فرسوده و ناپایدار داخل پایانه نیز خود دلیل محکمی است برای تکمیل هرچه سریعتر پایانه شرق جدید.» او ادامه داد: «اینکه بیان میشود به دلیل عدم استقبال هموطنان از حملونقل بینشهری در ایام کرونا نیازی به ظرفیت جدید نیست، دلیل خوبی نیست و لذا با توجه به انتظارات و دغدغه شهروندان و وضعیت نامطلوب پایانه شرق قدیم، پایانه جدید باید هر چه سریعتر تکمیل شود.»
میثم مظفر نیز پس از گزارش سیدمناف هاشمی، گفت: «پایانههای تاکسیرانی باید امکانات حداقلی نظیر سرپناه و سایهبان، سرویس بهداشتی، نمازخانه، آبسردکن و سکوی نشیمن مناسب داشته باشند.» عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: «خوشبختانه واکسیناسیون رانندگان تاکسی ولو با تاخیر و با تلفات انسانی آغاز شده است.»مظفر در ادامه به تعطیلی کارپینو اشاره کرد و گفت: «یک اپلیکیشن تخصصی در حوزه تاکسیرانی بهنام کارپینو راهاندازی شد که بسیار نوآور بود و مردم به واسطه آن میتوانستند برای نخستینبار تاکسی ون، تاکسی بانوان و تاکسی هیبریدی انتخاب کنند. اما این اپلیکیشن با سود ناچیز 5/1درصدی به اپلیکیشنهای مرسومی که مسافربران شخصی را در کنار رانندگان تاکسی قرار میدهند، فروخته شد و این درحالی است که تاکسی یک سرمایه اجتماعی با حس امنیت برای مردم است و با یک خودروی شخصی متفاوت است.» او تاکید کرد: «اپلیکیشن کارپینو را تعطیل کردند چون قدرت نوآوری و رقابت با آن را نداشتند.»
سیداحمد علوی نیز گفت: «آقای هاشمی از همکاران خوب ما در شهرداری هستند و همانگونه که آقای مهندس چمران نیز ذکر کردند، بحث تامین مالی و برنامهریزی میتواند بخش زیادی از مشکلات را حل کند. نمیتوانستیم انتظار حل تمام مشکلات را در این ۲سالی که آقای هاشمی حضور داشتند، داشتهباشیم، اما با این حال برخی دغدغهها وجود دارد که من ذکر میکنم. بحث نگهداشت المانهای ترافیکی شهر از موضوعات مهمی است که اکنون شرایط خوبی ندارد. به طور مثال، زمان قطعی برق ما دیدیم که یوپیاسها جواب نداد و مشکلاتی ایجاد شد.» به گفته علوی، دیگر مشکل و معضل پیشرو، شروع سال تحصیلی در مهرماه است و خطاب به سید مناف هاشمی گفت: «ما زمان زیادی نداریم و حتما دکتر جاوید هم تا زمان استقرار آقای زاکانی تدبیر میکنند؛ چراکه با توجه به روند واکسیناسیون انتظار میرود که مدارس و دانشگاهها بازگشایی شوند. در این میان نه ناوگان اتوبوسرانی با وضعیت فعلی پاسخگو خواهد بود و نه شرایط ناوگان ریلی ما پاسخگو خواهد بود. انتظار معجزه از آقای مناف هاشمی نداریم، ما نیز در کنارشان هستیم تا کمک کنیم که انشاءالله برای این پیک ترافیکی تدبیری شود.»
در ادامه ناصر امانی ضمن تسلیت به خانوادههای قربانیان کرونا در شهرداری گفت: «از آقای دکتر جاوید و از آقای منافهاشمی درخواست دارم که به خانوادههای این عزیزان و مشکلاتشان توجه داشته باشند.» او گفت: «بزرگراهسازی را با فلش قرمز نشان ندهید و متروسازی را با فلش سبز؛ آن هم درحالیکه یک متر مترو نساختهاید.» عضو شورای شهر تهران سپس به گزارش پیروز حناچی، شهردار سابق تهران واکنش نشان داد و گفت: «ایشان فرمودند که در طول این 4سال کمی بیش از 600 نفر نیرو وارد شهرداری کردهاند، اما این درحالی است که چنین نیست و راههای ورودی مختلفی برای شهرداری مانند هادیانشهر و حامیانشهر وجود دارد. همچنین در خصوص اینکه فرمودند 13درصد تعداد نیروهای شهرداری را کاهش دادیم، کاش لیست افراد این 13درصد را در سامانه شفافیت قرار میدادند تا همه به آن دسترسی داشته باشند.»
دیروز همچنین مهدی چمران در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت توجه به حوزه حملونقل و ترافیک در پایتخت، گفت: «این موضوعات بسیار حائز اهمیت است و گزارش مناف هاشمی نشان داد که هرچند تلاشهای خوبی اخیرا انجام گرفته ولی تحرکات ایدهآل نبوده و باید بیشتر در این حوزه کار شود؛ چراکه کمبودها در حوزه اتوبوس، مترو و تاکسیرانی زیاد است.» چمران درباره آمادهشدن حملونقل عمومی برای مدارس گفت: «هرساله برای مهر کمیتهای با حضور پلیس راهور، شهرداری تهران، آموزش و پرورش و سایر نهادهای مربوطه تشکیل میشود تا کارهای هماهنگتر صورت گیرد. برای امسال نیز من پیشنهاد کردم کمیته تخصصی در شورا تشکیل شود که به صورت ویژه و تخصصیتر قضیه ترافیک در ماه مهر دنبال شود.»
تذکر
باغ لویزان در خطر نابودی
مهدی اقراریان: در بازدید میدانی که دوشنبه از منطقه 4 داشتم، گزارشهای مردمی از وقوع تخلف و قطع تعدادی درخت در یکی از باغهای لویزان داشتم که از شهرداری درخواست دارم این موضوع را پیگیری و از رسانهها به عنوان نمایندگان افکار عمومی درخواست دارم این موضوع را تا حصول نتیجه دنبال کنند. مقایسه عکسهای هوایی در ادوار گذشته و وضعیت امروز این باغ میتواند در رسیدگی به موضوع موثر باشد تا اگر تخلفی صورت گرفته جلوی آن گرفته شود. میدانید یکی از مشکلات اصلی شهر تهران و مطالبات شهروندان موضوع آلودگی هواست و درختان به عنوان عناصر مهم و تاثیرگذار در تلطیف هوای تهران مطرح هستند؛ لذا باید نسبت به حفظ و نگهداشت این عناصر مهم، بسیار حساس باشیم.
آخرین گزارش حناچی
شهردار سابق تهران دیروز در مراسم تودیعاش گزارشی از عملکرد دوره پنجم مدیریت شهری ارائه داد
شهردار سابق تهران در مراسم تودیعاش که روز گذشته در صحن شورا برگزار شد، به ارائه گزارشی از عملکرد ۴ساله شهرداری پرداخت و در ابتدای صحبتهایش تأکید کرد که این گزارش در نقد کسی نیست. پیروز حناچی گفت: «مدیریت شهری پنجم با بلندمرتبهسازی مخالف نبود؛ چراکه یکی از عارضهها در کلانشهرها کمبود زمین است و راهحل آن هم استفاده از ظرفیت بلندمرتبهسازی است. مدیریت شهری با بلندمرتبهسازی بیبرنامه مخالفت کرد و ضوابط بلندمرتبه سازی را به تصویب رساند و ابلاغ کرد.» او گفت: « فروش تراکم بدون برنامه در این دوره از مدیریت شهری به صفر رسید.»
حناچی با اشاره به جلوگیری از تخریب باغها در دوره مدیریت شهری خود، عنوان کرد: «یکی از معضلات کلانشهرها بهویژه شهر تهران آلودگی هوا و ترافیک است. نمیتوان جز کنترل آلایندهها و توسعه فضای سبز راهحل دیگری برای حل معضل آلودگی هوا متصور شد. ما تلاش کردیم که میزان فضای سبز در داخل محدوده قانونی شهر را که کار بسیار سخت و پرهزینهای بهشمار میرود، افزایش دهیم و موفق به انجام این کار هم شدیم. بسیاری از باغهایی که قرار بود در آن برجباغ ساخته شود، امروزه به عنوان فضاهای عمومی در اختیار مردم قرار گرفته است.» شهردار سابق تهران درباره اقدامات صورتگرفته در حوزه مترو، گفت: «توسعه حملونقل عمومی در این دوره در امتداد برنامههای پیشین بود. حدود ۴۰ کیلومتر طول مسیر و ۳۹ایستگاه در این دوره به بهرهبرداری رسید.»
حناچی درباره باغراه حضرت فاطمه زهرا (س)، توضیح داد: «خط راهآهن تهران-تبریز که برای بارگذاری ساختمان 4طبقه طراحی شده بود، تبدیل به جذابترین محور پیاده شهری خواهد شد و فاز نخست آن افتتاح شده است.» او یادآور شد: «به عنوان مثال اقداماتی که در این مدت مدیریت شهری در کاهش تخلفات در منطقه یک انجام شده است، قابل توجه است؛ بهطوریکه در سال 90 تعداد پروانههای شورای معماری مناطق در منطقه یک، 79 مورد بوده است که در سال 98 به یک مورد و در سال 99 به صفر رسیده است.» حناچی با اعلام اینکه یکی از برنامههای اصلی مدیریت شهری توجه به کیفیت زندگی شهروندان بوده است، گفت: «براساس آماری که از منطقه یک اخذ شده است تعداد پروانههایی که تغییر کاربری داشتهاند به صفر رسیده است. همچنین تعداد پروانههای تغییر مشاعات به مسکونی در سال 90، 20 مورد و درسال99 به صفر در منطقه یک رسیده است. تعداد پروانه مشاعات به تجاری در سال90 ، 39مورد و در سال 99 به 3مورد رسیده است.»
او همچنین به 2لایحه مهم حوزه مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: «لایحه منابع پایدار شهرداریها و دهیاریها و همچنین لایحه مالیات بر ارزشافزوده از جمله لوایح مهمی هستند که امیدواریم این دو لایحه در این مجلس که فراکسیون مدیریت شهری را نیز تشکیل دادهاند، تعیین تکلیف شود؛ چراکه منابع پایدار شهرداریها یکی از موضوعات مهم محسوب میشود.» او در ادامه به موضوع حملونقل عمومی در پایتخت اشاره کرد و یادآور شد: «در ارتباط با اتوبوس، تاکسی و مترو اقدامات وسیعی در این دوره انجام شده است.» شهردار سابق تهران همچنین به کمیسیون ماده 100 و منابع حاصل از آن اشاره کرد و گفت: «در این مسئله نیز پروندههایی که از سالهای قبل تجمیع شده بودند مورد بررسی و کارهای کارشناسی قرار گرفت و درواقع مورد اعمال قانون قرار گرفتند. در این دوره از مدیریت شهری ما به سمت برنامهریزی و ارائه خدمات به شهروندان در حوزههای مختلف حرکت کردیم.»
شهردار پیشین تهران با اشاره به جزئیات ساخت قطار ملی عنوان کرد: «شاسی قطعات، ترمز و همچنین سیستم دربها از بخشهایی است که توسط مهندسان و متخصصان ایرانی آماده شده و مسئله بسیار مهمی محسوب میشود و بهرهبرداری قطار ملی میتواند معضل قطار شهری را حل کند.» او با بیان اینکه پیش از این روزانه 7هزار تن زباله در سطح شهر تهران به آرادکوه انتقال پیدا میکرد، گفت: «خوشبختانه با راهاندازی ایستگاههای میانی و بازیافت زباله میزان زبالههای انتقال داده شده به آرادکوه به 5 هزار و 300 تن کاهش پیدا کرده و این نشان میدهد جهتگیری عمومی در حوزه مدیریت شهری برای این مسئله درست است.»
حناچی همچنین اظهار امیدواری کرد که مدیریت شهری بتواند از سرمایه اجتماعی و شهروندان و آموزش آنها و در ادامه همراهی شهروندان تهرانی برای کاهش زبالهها و بازیافت آنها استفاده کند. شهردار سابق تهران در ادامه به 2سامانه 1888 و 137 اشاره کرد و گفت: «شهروندان میتوانند موضوعات و مشکلات و مسائل سریع را از طریق سامانه 137 پیگیری کنند و سامانه 1888 هم برای رسیدگی به شکایات طراحی شده است.» او درباره امکان دریافت عوارض از اتوبانهای شهری اضافه کرد: «در کشورهای مختلف از این روش استفاده میکنند، اما این موضوع در تهران هنوز عملیاتی نشده است؛ چرا که احداث اتوبانها توسط بخش خصوصی انجام نمیشود و چنانچه اتوبانها توسط بخش خصوصی ایجاد شود، میتوانیم بر موضوع دریافت عوارض تمرکز کنیم، اما در حال حاضر چنین بحثی نداریم، ولی در آینده میتوان چنین پروژههایی را اجرا کرد.» پیروز حناچی همچنین در مورد جمعآوری آبهای سطحی در سطح شهر تهران گفت: «سالهای گذشته در پاییز و زمستان با مشکل آبگرفتگی در پی بارش باران روبهرو بودیم، اما امسال با تمهیدات همکاران بهشدت سالهای قبل با این موضوع روبهرو نبودیم که علت آن لایروبی بهموقع و جمعآوری زباله در سطح مناطق بوده است.» بعدا زپایان گزارش حناچی، مهدی چمران به نمایندگی از اعضای شورا از زحمات حناچی تقدیر کرد.