• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
چهار شنبه 20 مرداد 1400
کد مطلب : 137930
+
-

عزاداری زیرآسمان شهر

شهرداری‌های 22گانه مناطق تهران، فضاهای روباز و عرصه‌های همگانی را برای مراسم‌ ماه محرم و برگزاری عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسینع آماده کرده‌اند

گزارش
عزاداری زیرآسمان شهر

زهرا کریمی- خبر‌نگار

دوباره محرم رسید و شهروندان در تکاپوی عزاداری برای حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) هستند. امسال با کسب تجربه از محرم سال گذشته در شرایط کرونایی، قرار است که مراسم عزاداری هیئت‌ها در فضاهای باز شهر اعم از میدانگاه‌های محلی و فرامنطقه‌ای، بوستان‌ها، ورزشگاه‌های بزرگ، مدارس، شبکه معابر شهری برگزار شود. تعامل شهرداری تهران برای حمایت از برگزاری مراسم‌ها سبب شد تا امسال شهر مثل سال‌های قبل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی رنگ و بوی حسینی بگیرد. برای این منظور، همزمان با شب اول محرم و در آیین «سلام بر محرم» در «کوشک هنر» اراضی عباس‌آباد، پرچم هزار متری «یا حسین» و در ارتفاع 200متری با حضور علیرضا جاوید،‌سرپرست شهرداری تهران و مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در این محدوده به‌اهتزاز درآمد.

   پلازای صالحیه آماده شد
شهرداری منطقه یک به‌واسطه حضور جمعیت زیادی از نقاط شهر در جوار امامزاده‌های صالح و علی‌اکبر، علاوه بر سیاهپوشی فضاهای شهری و برافراشتن پرچم عزای حسینی در معابر اصلی و فرعی منطقه به مناسبت آغاز ‌ماه محرم به‌صورت ویژه میدانگاه صالحیه(ع) را آماده‌ کرده‌ است.
این عرصه‌ همگانی که چند‌ماه پیش با جابه‌جایی پایانه حمل‌ونقل عمومی به یک‌پلازای بزرگ تبدیل شده است، هم‌اکنون می‌توانند میزبان هیئت‌های مذهبی باشد.

   آماده‌سازی بوستان‌ها و ورزشگاها
شهرداری منطقه3 به‌مناسبت فرارسیدن‌ ماه محرم، تعدادی از فرهنگسراها، بوستان‌ها، امامزاده‌ها، مساجد را در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار داد.
با توجه به لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مجالس عزاداری‌ماه محرم، فضاهای باز امامزاده اسماعیل(ع)، زمین‌های ورزشی نونهالان و بسکتبال تخارستان، بوستان‌های (ملت، شریعتی، پرستو، اقاقیا، نیل، صبا، ارغوان، محصل، پایداری و فرهنگ)، سرای محلات (ونک و آرارات)، کتابخانه داوودیه، میدان‌ها (نیلوفر و ونک) و پارکینگ عمومی مجیدپور برای این مهم درنظر گرفته شده است .

   عزاداری در میدانگاه‌های مرکز شهر
منطقه۶ نیز به‌عنوان یکی از مناطق مرکزی تهران با میدانگاه‌های هفت‌تیر، ولیعصر و بوستان‌های فرامنطقه آماده میزبانی از هیئت‌ها برای برگزاری مراسم‌ عزاداری شده است. شورایاری‌ها به‌عنوان نماینده مردم می‌توانند هیئت‌ها را برای برگزاری مراسم عزاداری به بوستان‌ها و پلازاها دعوت کنند. هم‌اکنون شهرداری این منطقه مقدمات عزاداری تکایای بزرگ میدان فلسطین، فاطمی و لانه جاسوسی سابق را در فضای باز فراهم کرده است و عزاداران با رعایت پروتکل‌ها می‌توانند بعد از نماز مغرب و عشا در این‌تکایای روباز حضور داشته باشند.در دیگر منطقه محدوده مرکزی شهر تهران، کاروان خودرویی به‌منظور عزاداری در قلب تهران در دهه اول راه‌اندازی شده است. علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه۱۲ در این ارتباط گفت: «در تهران قدیم، حضور آحاد و اقشار مختلف مردم در مجالس عزای امام حسین(ع)، حاکی از شور و شعور شهروندان و عشق آنها به سالار و سرور شهیدان بود. این کاروان از ساعت 16 تا 20 از، سبزه‌میدان، میدان امام خمینی، بهارستان، خراسان، قیام، محمدیه، وحدت اسلامی، شوش و هرندی گذر خواهد کرد و در هر قسمت ۲۰دقیقه توقف و مراسم تواشیح و نوحه‌سرایی خواهد داشت.»

   فراوانی فضاهای روز باز شرق تهران
در شرق تهران هم فضاهای روز باز فراوانی آماده میزبانی از عزاداران اباعبدالله حسین(ع) شده است.
شهرداری منطقه۸، به همین منظور زمین چمن فدک را برای استفاده مشترک چند هیئت آماده کرده است.
به‌گفته مسعود رنجبریان، شهردار این منطقه همچنین تدارکات لازم برای برگزاری مراسم عزاداری در محله‌ها به‌صورت مجازی، خودرویی، طرح روضه‌های خانگی، اجرای طرح کوچه‌های حسینی و مراسم چاووش‌خوانی و مراسم تعزیه‌خوانی فراهم شده است.

    مراسم شیرخوارگان حسینی در منطقه15
برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی یکی از پرطرفدارترین مراسم‌ها در ایام‌ ماه محرم است و در این‌باره شهرداری منطقه۱۵ پیشقدم شده است. وحیدرضا انارکی محمدی، شهردار منطقه۱۵ در این‌باره گفت: «امسال به‌منظور قطع زنجیره ویروس کرونا مراسم شیرخوارگان به‌صورت مجازی در منطقه برگزار خواهد شد. برپایی مراسم تعزیه‌خوانی با اجرای گروه‌های تعزیه مورد تأیید و دارای مجوز از بنیاد تعزیه و برگزاری برنامه کوچه‌های حسینی «چهارپایه‌خوانی» با موضوع مداحی و سخنرانی در معابر پرتردد خودرویی، برگزاری نمایشگاه کتاب «شور حسینی» با موضوع کتاب‌های عاشورایی و دینی در فضای باز با رویکرد ترویجی نذر کتاب و برگزاری برنامه روضه‌های خانگی با موضوع حمایت، تبلیغ و ترویج روضه‌های خانگی با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی و خانه مداحان از سایر برنامه‌های این ایام خواهد بود.»

   «زیر آسمان روضه» در بوستان‌های بانوان
 بوستان‌های بانوان شهر تهران هم با هدف بسترسازی مناسب برای برگزاری روضه‌های بانوان در فضای باز و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا آماده شده‌اند. به همین منظور در‌ ماه محرم مراسمی در بوستان‌های مختص بانوان، با عنوان «زیر آسمان روضه» برگزار می‌شود.
زهرا بهروزآذر، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در این رابطه گفت: «این مراسم با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.
در سال گذشته با توجه به ابلاغ ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، این اداره بر آن شد تا فضای ۴بوستان‌ بانوان را در اختیار روضه‌های بانوان قرار دهد، که با شروع مراسم‌ها، با استقبال زیاد عزاداران ارجمند مواجه شدیم و در همان دهه اول‌ ماه محرم بنا به درخواست بانوان، فضاهای سایر بوستان‌های بانوان را نیز جهت اجرای این مراسم‌ها آماده‌سازی و تجهیز کردیم.» بر این اساس، هیئت‌های بانوان می‌توانند برای رزرو فضا برای مراسم‌های عزاداری در بوستان بانوان بهشت مادران منطقه٣، بوستان بانوان مرضیه حدیدچی (دباغ) منطقه۴، بوستان پردیس بانوان منطقه۱۵، بوستان بانوان منطقه۱۶، بوستان بانوان نرگس منطقه۱۸، بوستان بانوان منطقه۱۹، بوستان بانوان منطقه۲۰، بوستان بانوان منطقه۲۱، بوستان بانوان ریحانه منطقه۲۲ از طریق تماس با شهرداری منطقه یا سامانه‌های137 و 1837  اقدام کنند.

مکث
215فضای روباز شهری میزبان عزاداران سالار شهیدان
  سیدعلیرضا فاطمیون، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران:

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت فرا رسیدن ‌محرم و صفر برنامه‌های ویژه‌ای با لزوم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در 215نقطه فضای باز شهری تدارک دیده است.
 با توجه به اوج‌گیری دوباره شیوع ویروس کرونا در کشور و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در مجالس عزاداری‌ماه محرم، نشست مشترکی میان سازمان و ستاد مقابله با کرونا را به‌منظور دریافت نکات و توصیه‌های ستاد برای برگزاری مراسم‌ ماه محرم برگزار کردیم.
در این راستا، برگزاری مراسم در زمان کمتر از دو ساعت، برگزاری در فضای روباز، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک توسط عزاداران به‌عنوان 4شرط این ستاد تعیین شد.
 در این میان برگزاری مراسم عزاداری محرم در فضاهای روباز شهر تهران از اولویت‌های امسال است که حدود 215نقطه در همه مناطق تهران برای برگزاری برنامه‌های عزاداری در 3نوبت اعم از ادعیه‌خوانی و زیارت عاشورا در صبح، اجرای تعزیه در بعدازظهر و برپایی روضه‌خوانی و سینه‌زنی برای شب درنظر گرفته شده است.
با توجه به این شروط، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با هماهنگی با سایر نهادها در قالب برنامه «تکیه» فضاهای روباز تعدادی از فرهنگسراها، بوستان‌ها، امامزاده‌ها، مساجد و مدارس شهر تهران را در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار می‌دهد.
هیئت‌های شهر تهران برای رزرو اماکن می‌توانند با سامانه  1837 تماس بگیرند، به نشانی   gelveysoog.farhangsara.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن 09920225702 تماس بگیرند. هم‌اکنون حدود 94 فضای روباز توسط هیئت‌ها رزرو شده است.  علاقه‌مندان همچنین می‌توانند به‌صورت حضوری به میدان امام‌حسین یا ستاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مراجعه کنند. برای حمایت و پشتیبانی از هیئت‌ها برنامه‌های دیگری مانند «جلوه سوگ» نیز در دست اجراست و در این برنامه چهارپایه‌خوانی در مقابل درب منازل خانواده‌های شهدای سادات برپا خواهد شد.
تامین نیاز برخی از حسینه‌ها اعم از صندلی، نورپردازی، تقویت صوت، موکب، سازه استیج و معرفی آنها به نمایشگاه عطر سیب برای خرید اقلام مورد نیاز ازجمله برنامه‌های دیگر در ‌ماه محرم امسال است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :