• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 20 مرداد 1400
کد مطلب : 137922
+
-

یادداشت/ اصلاح فقط 28درصد نقاط پرتصادف جاده‌ای

محمدرضا زمانیان*

برای شناسایی و کاهش نقاط پرتصادف راه‌های کشور، در سال 1393دستورالعمل چگونگی شناسایی و رفع نقاط پرتصادف در راه‌های کشور به تصویب کمیسیون ایمنی راه‌های کشور رسید که بر این اساس و با توجه به تحلیل آمار تصادفات در یک بازه زمانی سه‌ساله طی سال‌های اواخر 93تا ابتدای 97، در مجموع 1585نقطه پرتصادف در راه‌های کشور شناسایی شد.
برای رفع و اصلاح این نقاط پر‌تصادف، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در مرحله اول، اقدامات اجرایی کوتاه‌مدتی ازجمله اجرای طرح‌های ایمن‌سازی شامل آشکارسازی، کاهنده سرعت و همچنین تکمیل، تجهیز و نصب علائم و... را انجام داد. در گام دوم اجرایی و برای بررسی فنی و تهیه طرح‌ها و نقشه‌های اجرایی متناسب با این نقاط، موضوع به مهندسین مشاور ذیصلاح واگذار شد و طرح‌های اجرایی مربوطه در قالب اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تهیه و پس از تصویب طرح‌ها در سازمان راهداری، مراتب به ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌های سراسر کشور ابلاغ شد تا متناسب با اولویت‌بندی اعلام‌شده و اعتبارات ابلاغی، اقدامات اجرایی لازم را عملیاتی کنند.
به موازات این اقدام و با توجه به تحلیل‌های انجام‌شده از سوی فرماندهی نیروی انتظامی کشور مبنی بر اینکه بیش از 30درصد تصادفات در 251نقطه از مجموع 1585نقطه پرتصادف قرار دارد، این نقاط در اولویت اقدام برای رفع و اصلاح قرار گرفتند که بر این اساس تاکنون 212نقطه از مجموع 251نقطه پرخطر یعنی معادل 85درصد آن نقاط با اعتباری بالغ بر 2هزار میلیارد ریال با اجرای طرح‌های هندسی به‌طور کامل رفع و اصلاح و به تأیید مشترک ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راه‌های سراسر کشور رسیده است.
همچنین علاوه بر این موضوع و به موازات اقدامات اجرایی انجام‌شده، تعداد 228نقطه دیگر نیز علاوه بر 212نقطه پرخطر طی 2سال اخیر رفع شدند که در مجموع تعداد 440نقطه از مجموع 1585نقطه پرتصادف رفع و اصلاح شده‌اند که البته این رقم تنها 28درصد از کل نقاط پرتصادف جاده‌ای را تشکیل می‌دهد که هر سال نیز به آن اضافه می‌شود. اکنون برای سنجش چگونگی تأثیر این اقدامات در راستای کاهش وقوع تصادفات در نقاط پرتصادف، لازم است در بازه زمانی مشخص، حوادث احتمالی به‌وقوع پیوسته بررسی و تحلیل شوند و مورد ارزیابی قرار گیرند.

* مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

این خبر را به اشتراک بگذارید