• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 20 مرداد 1400
کد مطلب : 137896
+
-

حذف امیر و سید از والیبال

بعد از المپیک گفته شد غفور و موسوی هم مثل معروف از تیم ملی خداحافظی می‌کنند؛ آنها به تیم آسیایی دعوت نشده‌اند تا این شایعه جدی‌تر شود

حذف امیر و سید از والیبال

لیلی خرسند- روزنامه‌نگار

تیم ملی والیبال ایران یک‌ماه دیگر در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت می‌کند. تا قبل از بازی‌های المپیک توکیو و لیگ‌ ملت‌ها، می‌شد پیش‌بینی کرد ایران مشکلی برای قهرمانی ندارد اما حالا با نتایج ضعیف در این دو تورنمنت، نگرانی‌ها برای قهرمانی در آسیا هم زیادشده است. به‌خصوص که ستاره‌ها به تیم دعوت نشده‌اند و سرمربی تیم ملی هم بعد از 11سال یک سرمربی ایرانی است.اوایل سال همزمان با آمدن ولادیمیر آلکنو به ایران، سرمربیگری تیم آسیایی هم به بهروز عطایی سپرده شد، مربی که به‌صورت همزمان هدایت تیم جوانان را هم برعهده دارد. در چند‌ماه گذشته، عطایی با تیم‌ ملی دوم و تیم جوانان در اردو بود اما عصر دوشنبه که او 15بازیکن آسیایی را معرفی کرد، تازه خیلی‌ها متوجه شدند که او سرمربی است. سال2010 مرحوم حسین‌ معدنی آخرین سرمربی ایرانی بود که روی نیمکت تیم ملی والیبال نشست و حالا هواداران والیبال معترضند که چرا فدراسیون از خولیو ولاسکو، لوزانو، آلکنو و... به مربی ایرانی رسیده و چرا این مربی بازیکنان بزرگ والیبال را حذف کرده است؟

  چرا ستاره‌ها نیستند؟
سعید معروف، سیدمحمد موسوی و امیر غفور 3چهره سرشناس والیبال هستند که به تیم ملی دعوت نشده‌اند. معروف بعد از المپیک توکیو در صفحه اینستاگرامش از تیم ملی خداحافظی کرد و همان موقع گفته شد که غفور و موسوی هم قصد خداحافظی دارند. حالا که این 3نفر به تیم ملی دعوت نشده‌اند، گفته می‌شود اگر قرار بود سرمربی این بازیکنان را کنار بگذارد، بهتر بود غفور و موسوی هم مثل معروف خداحافظی می‌کردند. جمشید حمیدی، عضو کمیته فنی فدراسیون والیبال به همشهری می‌گوید قرار نبوده این بازیکنان به مسابقات آسیایی بروند: «طبق نظر اعضای کمیته فنی، پوست‌اندازی تیم ملی باید از مسابقات آسیایی شروع شود. ژاپن و ایران برای مسابقات قهرمانی جهان انتخاب شده‌اند و از بابت شکست و پیروزی تیم نگرانی وجود ندارد. بازیکنان بزرگ درگیر مسابقات بوده‌اند و خسته هستند. نیازی نبود که آنها به مسابقات آسیایی بروند. در مسابقات بعدی اگر به آنها نیاز باشد، به تیم ملی دعوت می‌شوند.»
این توضیحات حمیدی، با تصور عمومی تفاوت چندانی ندارد و به‌نظر می‌رسد دیگر به بازیکنان خط خورده بازی نرسد. اگر این بازیکنان به‌خاطر خستگی به اردو دعوت نشده‌اند و نتیجه گرفتن در آسیایی مهم نیست، چرا میلاد عبادی‌پور به تیم دعوت شده است؟ عطایی به مهر می‌گوید: «معروف و موسوی را فرسوده کرده‌ایم. بازیکنان بزرگ را باید برای بازی‌های بزرگ کنار گذاشت. نیاز بود به بعضی از بازیکنان المپیکی استراحت داده شود.» او حتی تأکید کرده است که معروف را به تیم ملی بازمی‌گرداند: «اگر ماندگار باشم قطعا از معروف، موسوی و غفور دوباره دعوت می‌کنم. موسوی و غفور از خداحافظی صحبتی نکرده‌اند و درباره معروف نیز حتما کمک می‌کنم که بازگردد.»

   ایرانی باشد یا نباشد؟
بعد از بازی‌های المپیک، بعضی از منتقدان مدعی شدند که اگر قرار بود تیم ملی والیبال با آلکنو در المپیک ببازد، چرا از مربی ایرانی استفاده نشد. حالا هم یک عده ایراد گرفته‌اند که چرا فدراسیون به مربی ایرانی رضایت داده است؟ حمیدی می‌گوید: «عطایی با تیم جوانان قهرمان جهان شده است، او سرمربی می‌شود ایراد می‌گیریم. محمدرضا تندروان تیمش را قهرمان لیگ کرده است، او کمک‌مربی تیم ملی می‌شود، ایراد می‌گیریم. تیم مربی خارجی شکست می‌خورد، می‌گوییم مربی ایرانی بهتر است. مواضع ما مشخص نیست. از نظر من ایده‌آل این است که مربی خارجی درجه‌یک بیاوریم و 4سال به او زمان بدهیم، یا اگر مربی ایرانی انتخاب کردیم ،کنارش حتما مربی خارجی داشته باشیم. اما مربی خارجی میلیاردها تومان هزینه می‌خواهد. در این شرایط بهتر است هم از مربی ایرانی حمایت کنیم و هم از پوست‌اندازی تیم.»
قبل از المپیک به‌نظر می‌رسید حضور عطایی روی نیمکت تیم ملی موقتی است، مثل 2دوره‌ای که برای سرمربیگری بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی و جام کنفدراسیون آسیا انتخاب شد. پیش‌بینی این بود که فدراسیون بعد از المپیک و پایان قرارداد آلکنو، مذاکرات را با مربیان خارجی آغاز کند و برنامه بلندمدت برای بازی‌های المپیک پاریس داشته باشد اما به‌نظر می‌رسد استخدام مربی خارجی در اولویت برنامه‌های فدراسیون نیست. شاید فدراسیون منتظر معرفی وزیر جدید و مشخص شدن وضعیت محمدرضا داورزنی است. رئیس فدراسیون والیبال یکی از گزینه‌های وزارت بود، هرچند دیگر کمتر نامی از او برده می‌شود.

   در انتظار شهریور
مسابقات قهرمانی آسیا از 21شهریور آغاز می‌شود. 2تیم اول این مسابقات به همراه ایران و ژاپن در مسابقات قهرمانی جهان که سال آینده در روسیه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. اگر ایران و ژاپن 2تیم اول باشند، تیم‌های سوم و چهارم سهمیه جهانی می‌‌گیرند. میلاد عبادی‌پور، میثم صالحی، امیرحسین اسفندیار، اسماعیل مسافر، جواد کریمی، علی رمضانی، علی‌اصغر مجرد، رضا عابدینی، امیرحسین توخته، مهدی جلوه، صابر کاظمی، بردیا سعادت، محمدرضا حضرت‌پور، ابوالفضل قلی‌پور و امین اسماعیل‌نژاد 15بازیکنی هستند که به تیم ملی دعوت شده‌اند.
برنامه بازی‌های ایران در مرحله مقدماتی:
  ایران - هنگ‌کنگ........................................................................ 21شهریور
  ایران - تایلند...............................................................................۲۲ شهریور
  ایران - پاکستان.......................................................................... ۲۳ شهریور

   افتخارات عطایی
عطایی از سال2009 مربیگری در سطح ملی را شروع کرده است. یک سال کمک‌مربی تیم ملی بود و 2سال بعد سرمربی تیم جوانان شد. سال2011 با تیم زیر 19سال دهم جهان شد. سال2016 تیم زیر 21سال را نایب‌قهرمان آسیا کرد. سال2017 تیم ملی را در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی به قهرمانی رساند و با تیم زیر 21سال پنجم جهان شد. یک سال بعد تیم‌ملی را نایب‌قهرمان جام کنفدراسیون آسیا کرد. همچنین تیم زیر 21سال را در سال‌2018 به قهرمانی آسیا و در سال2019 به قهرمانی جهان رساند. عطایی از فصل 1387-1386 مربیگری را از دسته‌یک شروع کرد. بعد از 2سال تیم کاله مازندران را به لیگ برتر آورد. از فصل 1389-1388 تا فصل 1399-1398 سرمربی کاله بود و 2بار با این تیم به قهرمانی لیگ رسید. عطایی با کاله 2بار جام باشگاه‌های جهان را تجربه کرد و یک دوره هم جام قهرمانی گرفت. همچنین او یک دوره با کاله و یک دوره هم با تیم ورامین به جام باشگاه‌های جهان رفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید